Een inkoopsysteem is cruciaal voor succesvol inkoopbeheer. Is het plaatsen van inkooporders of dropshipment orders voor jou een tijdrovende klus? Of is het op tijd verwerken van inkoopleveringen lastig? Met de functies voor inkoopbeheer in Logic4 ERP software zijn deze uitdagingen verleden tijd. Inkoopbeheer is nog nooit zo efficiënt geweest!
Met het Logic4 Inkoopsysteem gebeuren alle inkoopwerkzaamheden geheel geautomatiseerd. Van het plaatsen van de inkooporders tot het verwerken van de leveringen en het bijhouden van backorders. Dit zorgt ervoor dat je jouw klanten altijd goed op de hoogte kunt houden van de verwachte leverdatum.
Het inkoopsysteem wordt ook wel SRM systeem genoemd. SRM staat voor Supplier Relationship Management. Om relaties goed te kunnen onderhouden is er onder meer de koppeling met het order management systeem en de boekhouding. Zo heb je altijd inzichtelijk wat de actuele status van een inkooporder is. Zijn de goederen al geleverd in het magazijn of nog niet? En is de inkoopfactuur al naar de financiële afdeling verstuurd? Ook zie je met één druk op de knop alle gemaakte prijsafspraken met leveranciers terug. Inkoopbeheer was nog nooit zo makkelijk!
Van inkoopsoftware mag je verwachten dat je eenvoudig inkoopfacturen boekt. Elke inkoopfactuur krijgt een uniek boekstuknummer en factuurnummer. Ook de crediteur en betaalmethode worden hierbij omschreven. Zodra een factuur meerdere btw codes bevat, selecteer je simpel het juiste btw tarief. Journaalposten en grootboekrekeningen zijn eveneens makkelijk op te maken en aan te passen.
“Als de minimale voorraad is bereikt, plaatst het systeem automatisch inkooporders bij de leverancier. Hierdoor hoeven we nooit meer ‘nee’ te verkopen.”
Olav van Bruggen, eigenaar Kantoor & KopieMet de inkoopsoftware zijn inkooporders te splitsen in meerdere inkoopleveringen. Het komt immers vaak genoeg voor dat alles niet gelijktijdig geleverd kan worden. Vervolgens koppel je deze leveringen aan de gewenste inkoopfactuur. Ook kun je in veel gevallen automatisch inkooporders plaatsen bij leveranciers. Wel zo prettig om hiermee situaties van onvoldoende voorraad te voorkomen.
Als ondernemer wil je geen twijfel over welke inkoop- en verkoopfacturen er openstaan. En bij welke debiteur en/of crediteur dat is. De inkoopsoftware bevat verschillende filters die je slim toe kunt passen. Vervolgens draai je exact die debiteuren en/of crediteuren overzichten uit zoals jij die wenst. Uiteraard is hiernaast backorder registratie makkelijk inzetbaar en maak je creditnota’s in een handomdraai op.
Tips voor beter voorraadbeheer? In deze whitepaper lees je over de 3 belangrijkste boosdoeners bij slecht voorraadbeheer, welke 10 aanknopingspunten er zijn voor verbetering en hoe een ERP systeem helpt.
Download whitepaperHet inkoopsysteem, als onderdeel van de Logic4 ERP Bedrijfssoftware, bevat tal van functies.
Functies van het inkoopsysteem:
Deze functionaliteit is een onderdeel van de complete bedrijfssoftware (ERP) & webshop oplossing van Logic4. Van klantbeheer tot orderverwerking en van webshop tot financiën – deze cloud-based software heeft het allemaal. Dat betekent dat je nooit meer gegevens dubbel in hoeft te voeren en na een wijziging nooit meer hoeft te wachten tot alle systemen zijn bijgewerkt. Met dit alles-in-één pakket voor groothandel en retail is jouw bedrijf klaar voor de toekomst!
Vraag gratis demo aan en ontdek vrijblijvend de kracht van Logic4 ERP & E-Commerce software (online of op locatie).