Een website migreren, waarom zouden we het doen?

Website migreren? 30 zaken die je niet wilt vergeten

Hebben we aan alles gedacht?
Je webshop of website migreren is een grote stap. Deze 30 zaken wil je niet vergeten bij de overstap.
Hebben we aan alles gedacht?
Iris Vliesz
Iris Vliesz
25 sep 2020

Een website migreren heeft heel wat voeten in de aarde. Zeker wanneer het om meerdere sites of shops gaat. Waarom beginnen groothandels en retailers er dan eigenlijk aan?

“De NPS, oftewel Net Promoter Score, van Nederlandse webwinkels blijft fors achter ten opzichte van veel andere landen. Waar het wereldwijd gemiddelde op 30 ligt, scoren online shops uit ons land een 20 op wat voor veel webwinkels een heilige graadmeter is.”
Henoch van Paesschen, Ecommerce News

Veel Nederlandse webwinkels scoren lager dan gemiddeld als het om klantloyaliteit gaat. De Net Promoter Score meet deze loyaliteit. Het verbeteren van de klantervaring is één van de meest gehoorde redenen voor een websitemigratie.

Dit blog onderstreept 30 zaken die je als handelsbedrijf niet wilt vergeten. Hierbij wordt rekening gehouden met websites én softwareprocessen op de achtergrond, oftewel de front office en back office. Klanttevredenheid ontstaat immers pas zodra het hele aankoopproces klopt, dat gaat verder dan alleen de website.

De duur van een website migreren

Het migreren van een website omvat veel werkzaamheden. Zo kan sprake zijn van een domeinnaam wijziging. Vaak neemt dit enkele dagen tot 3 weken in beslag. Mede afhankelijk van de extensie (.nl, .eu, .com, etc.). Nou zijn er natuurlijk veel meer werkzaamheden. Denk aan het ontwerp van de nieuwe website, het verwerken van content, het inrichten van de check-out, het meten van e-commerce statistieken of formulieren, etc. Meerdere bronnen stellen dat een complete website & ERP migratie 6 maanden tot 2 jaar mag duren. De meeste bedrijven die zijn overgestapt naar Logic4 deden er 6 tot 12 maanden over. De professionele onboarding heeft hierbij sterk geholpen. Hoe lang het precies duurt is voor elk bedrijf anders. Belangrijk is in ieder geval een stevige fundering om op voort te bouwen.

“Met ons vorige ERP systeem en webshop waren we 2 uur per dag bezig met gegevens overtypen. Met Logic4 is het klikken, printen en klaar.”Eigenaar Lars van Buitengoed by Kühlkamp

Voor een helder overzicht sommen we 30 belangrijke migratiewerkzaamheden op. Met een splitsing tussen processen die veelvuldig gericht zijn op de front office dan wel back office. Mocht je iets missen, dan vernemen we het graag via het formulier.

Front office processen bij websitemigraties

Een website migreren vraagt om een doordachte aanpak. Natuurlijk wil je bestaande klanten blij maken. Net als nieuwe bezoekers. Vergeet alleen niet dat medewerkers misschien wel het allerbelangrijkste puzzelstukje zijn. Hoe meer draagvlak er bestaat voor de migratie, hoe sneller deze verloopt en hoe groter de kans op succes.

“Als je wilt winnen heb je de beste spelers nodig, wat – geloof het of niet – veel meer betekent dan enkel de contentschrijvers en strategiebepalers.”
Jenn Marie, Slickplan

15 werkzaamheden die de front office ondersteunen zijn:

  • 1. Zorg voor een overtuigend design van de homepage en overige pagina’s
  • 2. Doe onderzoek naar zoekwoordvolumes en richt het menu daarop in
  • 3. Importeer rijke informatie over artikelen & artikelgroepen
  • 4. Zet blogs doordacht over en verrijk deze met rijke content (afbeeldingen en video’s)
  • 5. Herleid alle URL’s en maak gebruik van 301-redirects
  • 6. Importeer webshopgebruikers & orderhistorie en check de login
  • 7. Monitor en vermijd 404’s, ontwikkel een aantrekkelijke 404-pagina
  • 8. Weet hoe inkoop- en verkoopeenheden werken en deel deze kennis
  • 9. Stel betaal- en bezorgmethoden in en test deze uitvoerig
  • 10. Voldoe aan de randvoorwaarden van marketplaces (XML feeds)
  • 11. Maak betrouwbare en valide Google Analytics metingen mogelijk
  • 12. Gebruik verwijzingsuitsluitingen en stimuleer correcte bronmetingen
  • 13. Zorg voor een XML-sitemap die Google Search Console waardeert
  • 14. Controleer en vervang URL’s achter Google Ads advertenties
  • 15. Laat meerdere personen het gehele bestelproces testen
“Als je toch vanaf 0 wilt beginnen met nieuwe software, dan kun je het beter gelijk in één keer goed doen.”Eigenaar Daan van duikspullen specialist SubLub

 

Back office processen bij websitemigraties

Goede websites sluiten aan bij elke klantverwachting. Nou draait een klantervaring niet alleen om de front office. Back office prestaties zijn van vitaal belang, vooral bij het proces ná de order. Denk bijvoorbeeld aan een automatische orderbevestiging of aan een label in het magazijn voor een verzending. Hoe sterker alles is gestroomlijnd, hoe gemakkelijker het aankoopproces verloopt.

15 werkzaamheden die de back office ondersteunen zijn:

  • 16. Ken de juiste rechten toe aan medewerkers (gebruikers) per functiegroep/afdeling
  • 17. Maak grootboekrekeningen aan en koppel deze aan artikelgroepen
  • 18. Importeer debiteuren- en crediteureninformatie incl. contractprijzen
  • 19. Importeer prijzen en voorraden (per locatie of filiaal)
  • 20. Stel de juiste btw tarieven in voor goederen en diensten, ook per land
  • 21. Voer bestaande staffels & leveranciersprijzen opnieuw door
  • 22. Richt e-mail templates in voor automatische orderbevestiging en facturatie
  • 23. Maak offertes aan evenals correcties op orders, pickbonnen en facturen
  • 24. Maak inkooporders, -leveringen en retouren aan (al dan niet met notities)
  • 25. Richt rapporten in voor inkoop, verkoop en boekhouding
  • 26. Integreer functies van derde partijen, zoals UBL factuuroplossingen
  • 27. Stel picklocaties in en indien relevant barcode scanning
  • 28. Zorg voor juiste instellingen van (label)printers
  • 29. Test, test en test nog eens. Doorloop alle scenario’s die in de praktijk vaak voorkomen
  • 30. Communiceer tijdelijk over de nieuwe site (bijv. in e-mailtemplates) en omarm feedback

Foutloos een website migreren

Geheel foutloos je website migreren is het mooiste wat er is. Alleen is het ook realistisch? Wij denken van niet. Het is helemaal niet erg als kleine fouten ontstaan. Van fouten leer je en zolang ze op te lossen zijn is er weinig aan de hand. Online is veel geschreven over veelvoorkomende fouten bij websitemigraties. We sommen een aantal voor je op:

  1. Vooraf is te weinig nagedacht over de keuze voor de migratie
  2. De kleinste details kregen voorrang boven terugkerende processen
  3. De migratie werd alleen intern aangekondigd
  4. Er is niet genoeg tijd besteed aan het leren van het pakket
  5. De migratie werd niet uitvoerig getest voor livegang
  6. De livegang vond plaats in een slechte periode (van het jaar)

Migreren naar alles-in-één webshop & ERP

Elke overstap is spannend. Gelukkig neemt een goede voorbereiding veel spanning weg. Een ervaren migratiepartner en solide softwarepakket, zoals Logic4, geven vertrouwen om de stap te zetten. Daarbij zijn in 20 jaar tijd al meer dan 500 webshops gemigreerd. Met andere woorden, voor Logic4 is het een bekend proces. Hoe en waarom onze klanten zijn overgestapt op alles-in-één webshop & ERP? Maak die first date en we vertellen het je graag. Vraag gratis een demo aan of ontvang vrijblijvend een offerte.

Demo aanvragen    Offerte ontvangen

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Waarom wachten we eigenlijk?

"Hadden we 't maar eerder gedaan" is wat vaak gezegd wordt door ondernemers die hun webshop migreerden. Deel jouw situatie en we laten je graag zien welke voordelen alles-in-één webshop & ERP jouw bedrijf verder helpen.

Zoek door onze site
Demo aanvragen