Een website met korte laadtijd is gebruiksvriendelijker. Daarnaast is paginasnelheid een rankingsfactor voor de positie van jouw website in zoekresultaten, zowel op desktop als mobiel. Dit is voor alle handelsbedrijven belangrijk, of je nou aan zakelijke klanten of particulieren verkoopt. Tijdens Black Friday bleek wederom hoe moeilijk het is om veel bezoekers te verwerken én de website laadtijd kort te houden. Zelfs de grootste spelers hadden er moeite mee. Maar wat is snel genoeg? En hoe meet je dit precies?
Paginasnelheid vs. Sitesnelheid
Verwar deze twee niet. De eerste is de snelheid van een enkele pagina tot eerst geladen content of tot volledige weergave. De tweede is het gemiddelde van meerdere pagina’s op jouw website.
Honderden blogs noemen het effect van snelheid op je zoekresultaten en conversie. De meeste verwijzen naar een verouderd blog van KissMetrics uit 2011, maar er zijn ook recentere onderzoeken gedaan door o.a. Google en Portent die dit effect aantonen. Je website laadtijd heeft niet alleen invloed op organische zoekresultaten (SEO), maar ook op de kwaliteitsscore van je advertenties en daarmee op de CPC en marges (SEA). Eenmaal op je website zorgt een korte laadtijd o.a. voor een lagere bounce, hoger aantal pagina’s per sessie en hogere conversie.
“Het verlagen van de pagina laadtijd zou een strategische prioriteit moeten zijn voor alle website eigenaren, omdat het veel andere KPI’s zoals pagina’s per sessie, bouncepercentage en conversiepercentage beïnvloedt.”
Pingdom
Google verdeelt websites over 3 categorieën tot First Contentful Paint. Dit is de tijd tussen navigatie en het moment dat de browser het eerste deel content laat zien.
Deze verdeling is natuurlijk vrij grof. Webshops hebben over het algemeen meer afbeeldingen en scripts dan een simpele informatieve website. In het geval van Google is alles op één hoop gegooid. Er zijn echter flinke verschillen tussen branches (bijv. retail, technologie, automotive) als het gaat om gemiddelde website laadtijd, paginaformaat en aantal aangeroepen bronnen.
Twee veelgebruikte tools voor het meten van je website performance zijn Google PageSpeed Insights en Pingdom Website Speed Test. Verder kun je ook uit Google Analytics en Chrome DevTools (voor gevorderden) allerlei informatie halen. Deze tools zijn gratis en simpel, mits je weet hoe je de resultaten moet interpreteren.
De snelheid van jouw website of webshop wordt meestal pas een aandachtspunt – of struikelblok – als je te maken krijgt met meer bezoekers, meer producten en meer bestellingen. Wanneer je website al een tijdje live is en stukje bij beetje is uitgebreid met allerlei plug-ins en content. De eerste stap naar verbetering is om goed te meten en analyseren. Vergelijk appels met appels: Weet op welke punten jouw website lager scoort dan jouw directe concurrentie. Kijk naar meerdere pagina’s, op meerdere devices en op meerdere momenten. Zo kun je de pijnpunten identificeren en één voor één aanpakken. Volgende maand gaan we dieper in op de dingen die je zelf kunt aanpakken om jouw webshop sneller te maken.
Logic4 biedt een uniek alles-in-één systeem met daarin zowel een webshop platform als de volledige backoffice voor handelsbedrijven. Productinformatie komt automatisch op de website te staan. Bestellingen gaan realtime door naar de orderverwerking. Pickbonnen staan klaar in het magazijn. Voorraad is vanzelf bijgewerkt in het systeem. Facturen worden automatisch naar de klant gestuurd. Allemaal slimme functies die samenwerken om het jou en je medewerkers een stuk makkelijker te maken.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Hoe sneller je webshop laadt, hoe sneller er wordt besteld. Meer orders, meer 'geloste' pakketjes, meer tevreden klanten. Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware helpt hierbij. Vul het formulier in en we helpen jouw handelsbedrijf met de volgende stap!