Een website en webshop apart van elkaar of je shop in de website? Veel handelsbedrijven worstelen met deze vraag. Dat is niet zo gek. Veel bedrijven begonnen ooit met een simpele website. De webshop volgde later, bijvoorbeeld op een subdomein als shop.bedrijfsnaam.nl. Welke variant het beste is dat wisselt. In dit blog lichten we voordelen en nadelen uit van beide varianten. Zo helpen we je om erachter te komen wat het beste bij jouw bedrijf past.
Wat je bedrijfsdoelstelling ook is, vaak heb je te maken met verschillende strategieën en tactieken. Bij leadgeneratie wil je potentiële klantinformatie verzamelen. Bij e-commerce gaat het je om producten verkopen (Sarah Williams, 816nyc.com). Stil staan bij strategieën en tactieken is dan ook cruciaal bij de keuze voor een of meerdere websites.
De website en webshop apart komt in verschillende vormen voor. Een tweetal bekende voorbeelden zijn de KNVB en PlayStation. Zij hebben ervoor gekozen om de website en webshop op verschillende (sub)domeinen onder te brengen, namelijk www.knvb.nl & www.knvbshop.nl en www.playstation.com & store.playstation.com.
Later in dit blog meer over het verschil in (sub)domeinen en subfolders. Hierbij wordt ingezoomd op de betekenis ervan bij zoekmachines. Pas ook op voor dubbele inhoud (duplicate content).
De webshop (subtiel) in de website verwerkt zien we onder andere terug bij Sanidirect en Flinders. Vaak zie je bij deze variant dat de vormgeving van de website en -shop sterk overeenkomt. Al dan niet met een onderscheid tussen de homepage en subfolders als /kantoor, /zakelijk en/of /shop.
Wil je de webshop in de website verwerken, dan kan dit op meerdere manieren. De vraag is of e-commerce de boventoon voert voor jouw handelsbedrijf of niet. Zo ja, dan is het slim om de homepage hierop af te stemmen. Denk bijvoorbeeld aan het uitlichten van (best verkochte) artikelen, merken en klantbeoordeling(en).
Is juist leadgeneratie het meest belangrijk, dan zie je liever dat de homepage prominent jouw diensten uitlicht. De webshop kan hierbij tevens als dienst worden weergegeven, maar hier ligt dan niet alle nadruk op. Maak het bezoekers makkelijk om gegevens achter te laten en jou te bereiken.
De keuze voor een of meerdere websites gaat samen met (sub)domeinen en subfolders. Het verschil tussen een subdomein en subfolder wordt duidelijker met een voorbeeld. Subdomeinen zien eruit als blog.bedrijf.nl/… of shop.bedrijf.nl/. Bij subfolders is dit anders, namelijk bedrijf.nl/blog/… of bedrijf.nl/shop/… Voor vindbaarheid in zoekmachines en verkeersvolume naar je site(s) kan dit wezenlijk een verschil maken. Google behandelt namelijk elk (sub)domein als eigen entiteit (Jenny Halasz, Searchenginejournal.com). Dit komt er op neer dat shop.bedrijf.nl en bedrijf.nl voor Google 2 totaal verschillende websites zijn, ook al lijkt de URL hetzelfde. Maak je gebruik van meerdere (sub)domeinen, dan wordt dus opgebouwde en op te bouwen waarde van je inspanningen verdeeld. Moz is ontwikkelaar van een gerenommeerde SEO tool. Moz nam een flinke stijging waar in websitesessies puur door content van een subdomein te verschuiven naar een subfolder (Chris Berkley, ChrisBerkley.com).
Werken met subdomeinen blijft een optie, maar ondoordacht hiervoor kiezen is minder slim. Werken met subfolders in één domein is vaak een betere keuze. Zo vraagt deze onderhouden om minder werk wat in de regel voor betere rankings zorgt. Je geeft verder Google makkelijker het idee hoe de structuur van je domein in elkaar zit. Dit door content met elkaar te verbinden en gebruik te maken van interne links (Meike Hendriks, Yoast.com). Ook verwerf je sneller meer backlinks voor één domein, dan voor meerdere subdomeinen. Kortom veel bedrijven werken liever met subfolders dan subdomeinen.
“Een interne link is een hyperlink tussen twee webpagina’s die deel uitmaken van dezelfde website.”
Marketingtermen.nl
“Een backlink is een link van de ene website naar de andere. Het aantal backlinks naar een website, evenals de kwaliteit en relevantie ervan, hebben een groot aandeel in de positie in zoekmachines van die site.”
Marketingtermen.nl
Google heeft geen voorkeur voor het gebruik van ‘www’ of niet. Wel is belangrijk dat je slechts één versie van je site hebt draaien. Wanneer je site met én zonder ‘www’ bereikbaar is, dan kan dit verwarrend zijn voor zoekmachines (Jenny Halasz, Searchenginejournal.com).
Bij een webshop van Logic4 is er altijd sprake van redirects. Zo ben je ervan verzekerd dat de opgebouwde en op te bouwen SEO waarde niet wordt verdeeld. Laat de keuze voor wel of geen ‘www’ dus niet afhangen van zoekmachines. Sta wel stil bij de merkgedachte. Hiernaast kunnen drukwerk en kleine formaten extra redenen zijn om wel of niet voor ‘www’ te gaan.
Er is geen goed of fout. Voor het ene bedrijf is een aparte website en webshop dé oplossing. Het andere bedrijf heeft meer aan een webshop functie in de site. De volgende vragen helpen sterk om te bepalen welke vorm het beste past.
Hiernaast kan het herkennen van kenmerken helpen. We lichten een aantal kenmerken uit die per vorm sterk naar voren komen.
Aparte site en shop: Sterk uiteenlopende doelgroepen, een scheiding in diensten, aanwezigheid van meerdere business units en vindbaarheid in zoekmachines is minder doorslaggevend van belang.
Site en shop in één: Klantbehoeften lijken sterk op elkaar, diensten liggen in het verlengde van het assortiment, de organisatie is één geheel zonder business units en vindbaarheid in zoekmachines speelt een prominente rol.
Hoe je situatie er ook uit ziet, met alles-in-één webshop en bedrijfssoftware werk je een stuk efficiënter. Of je nou een website en shop in één wilt of aparte sites. Ben je nog geen klant van Logic4, krijg dan een demo.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Niemand wordt gelukkig van een ondoordachte, opeenstapeling van uitingen. Maak het voor iedereen overzichtelijk. Krijg een gratis demo van Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware.