Onderstaand gastblog is geschreven door Mick Bakker, senior digital marketeer bij Fairlingo en Vertaalbureau Perfect.
Een internationale webshop biedt veel voordelen; je kunt jouw bestaande aanbod uitbreiden naar nieuwe markten en je kunt producten introduceren die het over de grens beter zullen doen dan hier. Natuurlijk heb je voor een internationale webshop een platform nodig dat meerdere talen, valuta, betaalproviders en bezorgmogelijkheden integreert. Maar ook een sterke en accurate vertaling van alle teksten op de webshop speelt een belangrijke rol om duurzame internationale successen te behalen.
Als je zelf een flinke talenknobbel heeft, zou je de webshop zelf kunnen vertalen. In de meeste gevallen is het echter zeer aan te raden om een professionele vertaler in te schakelen. Zo voorkom je gekke Google Translate fouten. Een goede inventarisatie biedt houvast tijdens het starten van een vertaalproject. In dit blog lichten we enkele belangrijke aspecten uit van een goede inventarisatie.
Natuurlijk is het belangrijk om een selectie te maken van de te vertalen teksten. Er is namelijk niets zo inefficiënt als bij het importeren van de vertaalde bestanden, te ondervinden dat de content niet compleet is. Een volledig overzicht van alle elementen die je wilt laten vertalen is daarom een must. Denk hierbij aan categorieën, navigatie-items, paginanamen (URL’s), productspecificaties, productomschrijvingen, meta titels, meta omschrijvingen, bestandsnamen en alt/title teksten van afbeeldingen.
De technische aspecten van een webshop of website zijn bepalend voor de beginfase van de vertaling. Breng de volgende zaken in kaart:
De manier waarop je vertalingen kunt verwerken in jouw webshop, website of app, is afhankelijk van de software waar je mee werkt. Er zijn globaal gezien vier manieren waarop je teksten kunt aanleveren, deze zijn cruciaal voor het importeren van de vertaalde teksten. Allen hebben hun eigen voordelen en nadelen:
Bij Fairlingo adviseren wij altijd om van het gehele vertaalproject een planning te maken en te delen met alle interne stakeholders. Na de selectie en technische inventarisatie, moet worden gekeken naar het budget. Het model in de afbeelding geeft inzicht in de zaken die volgen na de inventarisatiefase.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!