Wist je dat er op dit moment meer dan 200 verschillende webshop software oplossingen zijn? Het aanbod varieert van kant-en-klare complete webshop oplossingen, gratis plug-ins waarmee je jouw bestaande website klaar kunt maken voor online verkoop, tot op maat gemaakte enterprise systemen. Dat maakt webshop software vergelijken lastig.
“De verschillen in gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit zijn groot. Sommige pakketten zijn meer op b2b gericht, andere oplossingen juist op zoekmachinevriendelijkheid, internationaal verkopen of integraties met platforms en social media. Dit maakt het lastig om het aanbod aan webshopsoftware goed te vergelijken.”
Ecommerce News
In een vorige blog noemde ik drie criteria die je bij een eerste selectie op weg kunnen helpen, te weten de omvang van je productcatalogus, het beschikbare budget en de keuze tussen maatwerk en SaaS. In dit blog noem ik nog een aantal andere criteria die jou kunnen helpen bij je zoektocht. Zo kun je kijken naar de fase waarin je e-commerce onderneming zit, de omvang van je onderneming en de webshop functionaliteiten die je nodig hebt.
Webshop software oplossingen indelen naar fase en omvang van je onderneming is een manier om het geheel overzichtelijker te maken.
Dit zijn de kosteneffeciënte producten die door beginners gemakkelijk kunnen worden bediend. Vaak wil de gebruiker van zo’n instap oplossing eerst proberen of online verkoop wel de moeite waard is. Daarom is deze groep niet geïnteresseerd in dure pakketten, maar geven ze de voorkeur aan software oplossingen, waarmee ze snel en eenvoudig kunnen beginnen met online verkopen. Voorbeelden van pakketten zijn CCV Shop of Lightspeed. Wat je hier ook veel ziet zijn CMS-systemen zoals WordPress, Joomla of OpenCart met een plug-in voor eenvoudige shopfuncties.
Ondernemers die succesvol geworden zijn met hun webshop willen het geheel er vaak nog wat professioneler uit laten zien. Ze kiezen dan voor een maatwerk e-commerce oplossing die ze kunnen aanpassen aan hun individuele wensen en eisen. Niet alleen op het gebied van design, maar ook op het gebied van functionaliteiten. Veel gekozen oplossingen zijn dan Magento, BigCommerce, Shopify en Logic4.
De derde en meest veeleisende klasse zijn de grote ondernemingen. Zij gaan voor een volledig op maat gemaakte webshop oplossing, bijvoorbeeld gebaseerd op de Magento Enterprise Edition. Vaak loopt dit in de tienduizenden euro’s, zo niet vijftigduizend euro. Dit soort bedragen lonen pas wanneer je echt op grote schaal met e-commerce bezig bent.
Normaalgesproken zijn de kosten voor webshop software relatief klein in verhouding tot alle andere kosten voor het runnen van je webshop. Wanneer jij je zorgen moet maken over de kosten van je webshop software, dan is het goed eerst je business case nog eens kritisch te bekijken. Om een webshop te kunnen exploiteren betaal je in de regel meer dan de €79,- per maand die sommige aanbieders je doen geloven. Voor dergelijke prijzen krijg je de goedkope modulaire shopsystemen, waarbij voor iedere extra functionaliteit nog weer extra kosten ontstaan. Kijk daarom goed welke functionaliteiten je nodig hebt, zet ze in een ranglijst en bepaal dan welke webshop software en eventuele plugins daar het beste bij passen.
In onze blogs vergelijken we regelmatig populaire webshop platformen met onze Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware. In een vorig blog maakten we een vergelijk met Lightspeed eCommerce, dit keer kijken we naar Shopify.
Met Shopify kun je snel en simpel een webshop beginnen. Shopify is populair omdat het platform eenvoudig werkt (intuïtief), uitgebreid is en er goed uitziet. Je kunt eenvoudig producten en productbeschrijvingen maken zonder veel voorkennis en training. Minder ideaal is de infrastructuur die niet bijdraagt aan de meest optimale prestaties. Veel thema’s zijn leuk, maar niet gemaakt voor snelle laadtijden. Shopify komt van oorsprong uit Canada, maar is sinds 2019 actief op de Nederlandse markt met een Nederlandstalige website, Nederlandse betalingsmethoden en een dashboard in de Nederlandse taal.
Logic4 alles-in-één webshop | Shopify | |
Ideaal voor | MKB en MKB plus | Kleine en beginnende webshops |
Gratis trial | Persoonlijke demo | 3 dagen |
Kosten | Maandabonnement Webshop inclusief alle benodigde ERP functionaliteiten | Maandabonnement + transactiekosten (hoogte afhankelijk van het abonnement) + betaalde plugins |
Software model | SaaS | SaaS |
Extra functionaliteiten als voorraadbeheer, boekhouding, inkoop en relatiebeheer. | Standaard inbegrepen | Nee, via externe partijen |
B2B functionaliteit | Standaard inbegrepen | Ja |
Gëintegreerd PIM systeem | Ja | Nee, via externe partijen |
Standaard catalogus | 50.000 | Onbeperkt |
Aantal gebruikersaccounts | Standaard 3 inbegrepen | Standaard 2 inbegrepen |
Webshop design | Op basis van persoonlijk advies een op maatgemaakt design. | Keuze uit 129 thema’s. Gratis en betaald. |
Responsive & adaptive design | Ja | Ja |
SEO tools | Standaard inbegrepen | Standaard inbegrepen |
Makkelijk schaalbaar | Ja | Ja |
ICT kennis vereist? | Minimaal | Minimaal |
24/7 Nederlandstalige support | Ja | Ja |
Kijk voor een volledig overzicht van de Shopify functionaliteiten op hun website. Ook hier is het grote verschil dat Logic4 een volledige software oplossing biedt, dus naast de webshop ook alle benodigde ERP functionaliteiten als boekhouding, inkoop en relatiebeheer. Dat maakt het lastig om Logic4 1-op-1 met Shopify te vergelijken. Ook hier geldt; kijk wat je aanvullend aan functionaliteiten nodig hebt en hoe hoog de transactiekosten zijn. Bepaal aan de hand daarvan je uiteindelijke keuze.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!