Logic4, de alles-in-één webshop en ERP software die met je mee groeit

Webshop en ERP software is een belangrijke succesfactor in de nog steeds sterk groeiende e-commerce markt. Meer dan ooit moet je aan de verwachtingen van je klant voldoen. Of zelfs overtreffen om concurrentievoordeel te behouden. Dat lukt en jij bent succesvol in e-commerce. Met als gevolg dat je assortiment toeneemt. Er komen piekmomenten in je bestellingen. Orderverwerking wordt een dagtaak. Er komt extra personeel. Er komt een tweede webshop. Meerdere fysieke vestigingen worden geopend en de volgende zakelijke uitdaging staat alweer voor de deur.

Binnen e-commerce gaan de ontwikkeling razendsnel en jouw e-commerce bedrijf moet zich voortdurend aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Om snel te kunnen inspringen op nieuwe marktomstandigheden, moet je als e-commerce bedrijf schaalbaar zijn. Schaalbaar zijn houdt in dat je een efficiënte bedrijfsvoering hebt en je capaciteit, processen en structuren snel kunt aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Voor schaalbaarheid is het belangrijk dat je in een vroeg stadium kiest voor webshop software die zonder extra investeringen met je mee kan groeien.

“Voordat we met Logic4 werkten, waren we vooral bezig met alle verschillende koppelingen te laten werken en dat kostte veel tijd. Onze grootste winst is dan ook dat we weer tijd hebben om te doen waar we goed in zijn. En dat betekent dat we gas kunnen geven en meer omzet kunnen draaien.”Eric Wolfert, directeur Jorny Products

Hieronder een aantal zaken om nu al rekening mee te houden bij de keuze voor nieuwe webshop en ERP software, zodat jouw e-commerce bedrijf kan doorgroeien.

Standaard- of maatwerk webshop software?

Standaard software wordt nu vaak online (cloudbased) aangeboden als SaaS (Software as a Service). Je betaalt dan maandelijks voor het gebruik van de webshop software. Dat voorkomt hoge investeringen en is gunstig voor je cashflow. Ook kun je gemakkelijk capaciteit bijschakelen wanneer het aantal orders en transacties toeneemt. Standaard webshop en ERP software is gebaseerd op bewezen processen en helpen je om de workflows te verbeteren door ze aan te passen aan het systeem – en niet andersom. Een SaaS oplossing ontwikkelt zich voortdurend. Dit kan door de fee die gebruikers maandelijks betalen. Naast doorontwikkeling (nieuwe functies en updates) profiteren gebruikers ook van onderhoud, reparaties en back-ups door de leverancier. Maatwerk software wordt aangepast op basis van jouw individuele wensen. Dat kan een voordeel zijn, maar het vraagt ontwikkeltijd en is vaak kostbaar.

Lees ook onze whitepaper 10 keuzes bij nieuwe bedrijfssoftware.

 

Whitepaper 10 keuzes bij nieuwe bedrijfssoftware cover

Ontvang de whitepaper direct in je mail!

Gebruikersrechten en autorisatiebeheer

Met het groeien van je bedrijf ontstaat ook onderscheid in functies, rollen en bevoegdheden. Je wilt niet dat iedereen bevoegd is om bijvoorbeeld grote inkooporders te plaatsen of betalingen te doen. Houd bij de aanschaf van nieuwe webshop software rekening met voldoende mogelijkheden voor het instellen van gebruikersrechten en –rollen op teamniveau, functieprofielen of individuele gebruikers. Dit zorgt ervoor dat je je workflow goed kunt inrichten en controle over de diverse processen houdt.

Multi-filiaal functionaliteit in webshop software

Uitbreiden met extra vestigingen is ook iets om vroegtijdig rekening mee te houden. Je wilt niet voor ieder filiaal een eigen webshop software en ERP systeem optuigen. Het makkelijkst is dat je vestigingen gebruik maken van hetzelfde softwarepakket, waarbij ze bijvoorbeeld wel een eigen financiële administratie kunnen voeren. Je kunt het dan zo inrichten dat bepaalde stambestanden als artikelen, debiteuren, grootboekrekeningen enzovoort, gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden. Dit doe je met de multi-filiaal functionaliteit.

Multishop of multistore

Naast extra fysieke vestigingen kun je ook extra webshops hebben. Dit wordt ook wel multishop of multistore genoemd. Het gaat dan om extra webshops met een eigen naam, aanbod en design. Goede voorbeelden zijn fitwinkel.nl, fitnessapparaat.nl en fitnessmerken.nl. Deze multishops hebben eigen namen, maar het aanbod en de uitstraling komt sterk overeen. Multishops werken vanuit dezelfde backoffice. Dus met dezelfde voorraad, boekhouding, artikel- en relatiebeheer. Hiermee voorkom je dat je informatie over voorraadposities niet up-to-date zijn en je dubbele debiteuren- en crediteureninformatie bijhoudt. Meerdere webshops kunnen je omzet verhogen en je klantervaring verbeteren. Ook kan het voordelen bieden voor de vindbaarheid in Google.

B2B- en B2C functionaliteiten in webshop software

Stel je bent nu groothandel, maar in de toekomst richt je je op de consument. De laatste jaren neemt D2C e-commerce een grote vlucht. Of andersom, je bent nu retailer, maar wilt ook een groothandelsfunctie gaan vervullen. Kijk bij de keuze voor nieuwe webshop software of deze geschikt is voor zowel B2B als B2C. Je leest er meer over op deze website.

“Steeds meer fabrikanten en distributeurs gaan de meerwaarde inzien van een extra afzetkanaal. Voor hen gaat het belangrijk zijn om het complete proces te stroomlijnen, zodat kanaalconflicten worden voorkomen en zij langdurige relaties met zowel consumenten als retailers opbouwen.”
Paul Bidder, Senior Sales Director EMEA at LiveAreaacus.co

Integraties met andere systemen

Hoewel SaaS webshop en ERP software al heel compleet kan zijn, wil je diverse betaalmethoden, bezorgdiensten, verzendmethoden, artikeldatabases en marketplaces kunnen aanbieden. Nu, maar ook in de toekomst. SaaS webshop software heeft hiervoor geen koppelingen nodig maar maakt gebruik van integraties met diensten als Afterpay, Sendcloud, Transsmart, EZ-base en ChannelEngine.

Multi language en multi currency

De stap naar België is snel gemaakt. Uitbreiding met bijvoorbeeld de Duitstalige, Engelstalige of Franstalige webshops vraagt meer voorbereiding. Check of je webshop software ook multi language functies heeft. Dat gaat vele malen sneller dan voor iedere taal een compleet nieuwe webshop te moeten maken. Overweeg je de stap richting Engeland of Zwitserland waar ze met Engelse Ponden en Zwitserse Franks betalen? Houd dan ook rekening met een multi currency functie in je webshop software.

Wil je meer weten over de functies van de Logic4 alles-in-één webshop bedrijfssoftware? Bekijk onze 500+ functies of vraag een persoonlijke online demo aan.

Bekijk alle functies Demo aanvragen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Meer weten?

Jouw webshop software moet kunnen meegroeien met je e-commerce bedrijf. De e-commerce en ERP software van Logic4 biedt alle functionaliteiten die jij nodig hebt om te groeien. Van boekhouding, ordermanagement tot aan voorraad-, artikel- en relatiebeheer. Wil je meer inzicht in welke functies voor jouw handelsbedrijf interessant zijn? Vraag direct een online demo aan en krijg een goede indruk de software.

Zoek door onze site
Demo aanvragen