Elke webshop conversie is er één, maar welke conversies tellen nou echt mee? En hoe behaal je meer omzet met je webshop? In dit blog wordt o.a. uitgelicht wat een webshop conversie is, wat macro- en microconversies zijn en hoe je als handelsbedrijf werkt aan webshop conversie verhogen.
Het begrip webshop conversie linken veel ondernemers aan een transactie. En hoewel een transactie zeker een conversie is, zijn conversies niet altijd een transactie. Verwarrend hè? Daarom lichten we graag toe wat webshop conversies nou zijn. En welke conversies meetellen. Ook omdat sommige handelsbedrijven de conversie omschrijven als: “het percentage bezoekers dat over gaat tot een transactie”. Conversieratio is hiervoor een betere verwoording.
Bij webshop conversies denk je in de regel aan commercieel interessante acties. Bekende voorbeelden zijn transacties, offerte-aanvragen en workshop boekingen. Maar ook klikken op telefoonnummers en e-mailadressen, winkelmandje vullers en checkout paginabezoeken zijn een conversie. Conversies lopen dus uiteen, maar hebben het commerciële aspect gemeenschappelijk.
“Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of een anderszins commercieel interessante actie.”
Marketingtermen.nl
We weten allemaal dat meer omzet met je webshop vraagt om transacties. Aan elke transactie gaan stappen vooraf. Bovendien kan één transactie uit meerdere productaankopen bestaan. Denken vanuit doelen én stappen is daarom belangrijk. Bekende doelen zijn het verkrijgen van transacties en upselling. Om deze doelen na te streven, kun je invloed uitoefenen op stappen in het aankoopproces. Dit noemen we conversie optimalisatie. Hierbij is het handig om het verschil te kennen tussen macro- en microconversies. Bekende voorbeelden van microconversies zijn:
De microconversies gaan vooraf aan de doelen, de macroconversies. Voorbeelden hiervan zijn:
“Een macroconversie is meestal een voltooide aankooptransactie. Een microconversie daarentegen, is een voltooide activiteit, zoals een aanmelding voor een e-mail, die aangeeft dat de gebruiker van plan is een macroconversie uit te voeren.”
Waarom kopen consumenten bij de ene webshop sneller dan bij de ander? En waarom bij bepaalde webshops niet? Vertrouwen speelt een belangrijke rol. Klantbeoordelingen en keurmerken versterken het vertrouwen onder consumenten. Klantbeoordelingen zijn er eigenlijk altijd al geweest. Ruim voordat het internet bestond deelden we al ervaringen met elkaar. Positieve ervaringen met winkels en producten zorgden voor krachtige mond tot mond reclame. In principe is hier weinig aan veranderd. Alleen vandaag de dag delen we deze ervaringen vaker en vaker van ‘scherm tot scherm’. Maar liefst 61% van de klanten leest online beoordelingen voor het maken van een aankoopbeslissing (Graham Charlton, Econsultancy).
Naast beoordelingen scheppen onafhankelijke keurmerken extra vertrouwen. Veiligheid en kwaliteit zijn vaak belangrijke voorwaarden. Als Business Partner van Thuiswinkel.org staat staat Logic4 webshop software garant voor hoge kwaliteit en continue innovatie. Maar ook andere keurmerken zijn toepasbaar.
Sidenote: Meer details op deze pagina over klantbeoordelingen, keurmerken en sterren.
Oké, winkelwagenverlaters geheel voorkomen is onmogelijk. Maar het stellen van de vraag ‘Hoezo verlaat iemand de winkelwagen van mijn webshop?’ is zo gek nog niet. Er zijn namelijk vele methoden om het aantal verlaters van je winkelwagen te verkleinen. Het versimpelen van het betaalproces is hier een voorbeeld van. In Logic4 webshops wordt de one-page-checkout toegepast. Één pagina waarmee simpel bestellingen worden geplaatst. Op deze pagina voert de klant NAW-gegevens in en selecteert hij of zij direct de gewenste bezorg- en betaalmethode. Daarbij verschijnt overzichtelijk een opsomming van de inhoud van zijn of haar bestelling.
“Wanneer je de aankoopervaring zo simpel mogelijk maakt, zullen shoppers deze eerder afronden. De aandachtsspanne van shoppers is slechts kort; een zo kort mogelijk betalingsproces is daarom van belang.”
Annette Verdouw, RetailTrends
Hiernaast laten slimme groothandels en retailers de groep winkelwagenverlaters niet links liggen. Via een e-mail herinnering, een ‘abandoned cart e-mail’, zijn conversieratio’s van 15-20% echt zo te behalen (Amanda van der Linden, Twinkle Magazine). ‘Ben je vergeten om je bestelling af te ronden?’ is een voorbeeld van een e-mailonderwerp wat goed kan werken (Daniëlle Groeneveld, Twinkle Magazine).
Groothandels zijn steeds vaker actief binnen de B2C markt. Dit gaat gepaard met kleine bestellingen van klanten die niet of nauwelijks terugkeren. Waar B2B klanten meer bestellen en vaker terugkeren, raak je potentiële B2C klanten stukken sneller kwijt. Onderschat daarom niet wat snelheid van bezorgen kan doen. Hoe krachtiger je dit communiceert, hoe hoger je conversie. Het toepassen van een aftellende weergave van de tijd, een zogenaamde ‘countdown’, is een interessant voorbeeld.
Naast snelheid hechten consumenten veel waarde aan gemak. Werk je als groothandel of retailer samen met PostNL, dan kunnen jouw webshopbezoekers zelf de bezorgtijd en -plaats bepalen.
Handelsbedrijven halen graag de meeste omzet uit hun webshop. Daarom mag je transacties als de belangrijkste webshop conversie blijven zien. Maar blijf ervan bewust dat aan deze macroconversie vele microconversies voorafgaan. De macroconversie is dus niet de enige conversie die telt. Daarom wordt bij Logic4 voortdurend aan conversie optimalisatie gewerkt. Zo is Logic4 software geschikt voor zowel je B2C als B2B webshop. En bedien je hiermee eenvoudig eindklanten én zakelijke klanten. We zorgen ervoor dat klanten steeds eenvoudiger tot micro- én macroconversies komen. En hiermee meer omzet met je webshop wordt behaald. Enkele conversie optimalisatie methoden die we toepassen zijn:
Deel jouw situatie met ons. Dan vertellen wij je graag meer over hoe jouw handelsbedrijf meer omzet zal behalen. Over conversies, conversie optimalisatie en Logic4 webshop software. Meer dan honderd succesvolle klanten gingen je al voor!
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Als groothandel of retailer is meer omzet uit je webshop belangrijk. Maar om dit vast te houden wil je ook weten hoe dit wordt bereikt. Neem contact met ons op. We vertellen je graag meer over webshop succes en conversie optimalisatie.