Wat is dropshipping en waar moet je op letten als verkoper?

Wat is dropshipping en waar moet je op letten als verkoper?

DROPSHIPPING IS EEN INTERESSANT BUSINESSMODEL
Wat zijn de voor- en nadelen en welke functionaliteiten biedt Logic4
DROPSHIPPING IS EEN INTERESSANT BUSINESSMODEL
Fais Luardani
Fais Luardani
28 okt 2022

Dropshipping speelt een belangrijke rol binnen e-commerce. De wereldwijde markt voor dropshipping werd in 2020 op 166.5 miljard USD geschat en naar verwachting groeit deze naar meer dan 736 miljard USD in 2027, zo blijkt uit data van StrategyR.

“Dropshipping is een vorm van e-commerce, waarbij webwinkeliers producten in hun webwinkel aanbieden die ze zelf niet op voorraad hebben.”
Alon Eisenberg, Trustedshops

Wie zijn er betrokken bij dropshipping?

Normaalgesproken draait het om drie partijen: de verkoper, de groothandel en natuurlijk de klant. De verkoper is degene die de producten in zijn webshop aanbiedt en zodra hij een bestelling van een klant ontvangt (stap 1), een bericht naar de de groothandel stuurt (stap 2).

Wat is dropshipping?

De groothandel neemt de bestelling aan, verpakt het bestelde product en verstuurt het rechtstreeks naar de eindklant (stap 3). Hij verzorgt alle formaliteiten die nodig zijn voor verzending, douane en distributie. Vervolgens ontvangt de klant zijn bestelde product. Vaak weet de klant niet eens dat het product via dropshipping via een groothandel is bezorgd.

De voordelen van dropshipping

Dropshipping heeft allerlei voordelen. Zeker voor startende ondernemers. Je hebt maar een klein startkapitaal nodig om aan de slag te kunnen gaan in e-commerce. Vooral e-commerce kan in eerste instantie een kapitaalintensief businessmodel zijn. Bij dropshipping hoef je zelf geen producten in te kopen voordat het daadwerkelijk door een klant gekocht is en je hoeft dus ook niet vooraf veel geld te investeren. Dropshipping is daarmee minder risicovol. Een ander voordeel is dat je als online retailer een breed assortiment kunt opbouwen en hierin makkelijk kunt variëren. Zo is snelle groei mogelijk en kunnen ook producten uit het buitenland verkocht worden.

Naast dat je geen producten hoeft te kopen en op te slaan, hoef je ze ook niet te verpakken en te verzenden. Je hoeft alleen maar te wachten totdat de producten zijn verkocht. Ook ben je flexibel qua locatie, je hebt immers geen magazijn of fysieke winkel nodig, maar slechts een internetverbinding om te kunnen werken. Dropshipping is tevens een makkelijk schaalbaar businessmodel. Je kunt je bedrijf laten groeien zonder je al teveel zorgen te hoeven maken over de financiering.

Kortom, dropshipping biedt de volgende voordelen:

  1. Laag startkapitaal nodig
  2. Snelle toegang tot de e-commerce business
  3. Nauwelijks kosten voor handling en opslag
  4. Mogelijkheid om een breed assortiment aan te bieden
  5. Producten vanuit het buitenland kunnen verkopen
  6. Makkelijk schaalbaar businessmodel

De nadelen van dropshipping

Dropshipping heeft ook nadelen. Niet alles is zo makkelijk als het lijkt. Je moet je bijvoorbeeld gaan bezighouden met marketing en juridische zaken als gegevensbescherming en herroepingsrecht. En je hebt natuurlijk een aantrekkelijke en professionele webshop nodig. Eén van de grootste nadelen van dropshipping is de lage marge, deze is aanzienlijk lager dan bij de retailer die zijn producten in grote hoeveelheden met volumekorting bij een fabrikant koopt en op voorraad houdt. Ook een nadeel is het feit dat je minder invloed op de logistieke processen hebt. Er kunnen leveringsproblemen en problemen met beschikbaarheid zijn of de wijze waarop het verpakt wordt. Als er iets misgaat, valt de klant terug op jou en dat kan ten koste van jouw reputatie gaan.

Samengevat heeft dropshipping de volgende nadelen:

  1. Je moet aan de slag met marketing, gegevensbescherming en herroepingsrecht
  2. Er moet een professionele website worden gebouwd
  3. Marge aanzienlijk lager dan in retail
  4. Minder invloed op de logistieke processen
  5. Minder grip op reputatierisico

Continu up to date informatie over de voorraad

Eén van de grote voordelen van dropshipping is het kleine startkapitaal dat je nodig hebt. Toch kan een belangrijke succesfactor, een aantrekkelijke en professionele webshop, alsnog in de papieren lopen. Door voor Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware te kiezen voorkom je een hoge investering. Met Logic4 kun je snel beschikken over een goed functionerend e-commerce platform, compleet ingericht naar jouw wensen en in jouw design. Logic4 is een zogenaamde Saas (Software as a Service) oplossing, waarbij je maandelijks abonnementskosten betaalt voor het gebruik van de webshop. Hosting, gebruik van alle benodigde backoffice functies en doorontwikkeling zijn hierbij allemaal inbegrepen.

Met Logic4 heb je een betrouwbaar inzicht in je eigen voorraad, maar ook in de dropshipping voorraad bij je leverancier! Vooral dat laatste is ideaal wanneer jij je bezig houdt met dropshipping. Bij dropshipping wil je continu up to date informatie over de voorraad in het magazijn van jouw leverancier. Je wilt immers geen spullen verkopen die jouw leverencier niet kan leveren.

Lees ook onze whitepaper “10 tips voor beter voorraadbeheer“.

Wil je direct meer zien van Logic4? Vraag een vrijblijvende persoonlijke demo aan.

Ontvang een demo >

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Ook aan de slag met dropshipping ?

Ben je al bezig met dropshipping of wil je ermee aan de slag? Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware biedt alle functionaliteiten voor meer succes in dropshipping. Wil je hier meer van zien? Laat het ons weten en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Zoek door onze site
Demo aanvragen