Onderstaand gastblog is geschreven door Silke Barkmann, marketing manager bij EffectConnect.
Online marketplaces zijn niet meer weg te denken. Via deze kanalen als Bol en Amazon kun je online eenvoudig en snel aankopen doen met keuze uit een groot assortiment, iets dat inmiddels heel normaal geworden is. Uit onderzoek van Wunderman commerce is gebleken dat 16% van de online consumenten in Nederland de zoektocht start bij een marketplace. In landen zoals Amerika ligt dit percentage al op 55%.
Maar waarom zou je wel of juist niet verkopen via marketplaces en hoe werkt zo’n online marketplace voor jou als verkopende partij? Dit zijn vragen die spelen bij 52% van de Nederlandse retailers die nog niet verkopen via een marketplace. Circa 27% geeft namelijk aan geen tijd te hebben om zich in marketplaces te verdiepen en 24% geeft aan onvoldoende kennis te hebben van online platforms. Omdat wij denken dat dit een gemiste kans kán zijn voor jouw organisatie en het altijd goed is om dit afzetkanaal in elk geval in je business keuzes mee te nemen, gaan we in dit blog in op die vragen.
Wel of niet verkopen via online marketplaces?
Het is een strategische keuze om te gaan verkopen via een online marketplace. Deze keuze kun je echter pas maken nadat je goed geïnventariseerd hebt wat er speelt in de markt en wat past bij jouw organisatie(doelen). Om je hiermee op weg te helpen hebben we enkele redenen op een rijtje gezet:
5 redenen om wél te willen verkopen via marketplaces
- Het bereik is veel groter dan jouw eigen online shop ooit kan behalen;
- Steeds meer consumenten starten hun zoektocht op online marktplaatsen;
- Aansluiten op een marketplace geeft je toegang tot een extra afzetkanaal;
- Je kunt relatief eenvoudig verkopen in het buitenland;
- Je kunt je naamsbekendheid vergroten.
5 redenen om níet te willen verkopen via marketplaces
- Jouw product staat naast producten van concurrenten;
- Prijsconcurrentie is aan de orde van de dag, dit drukt je marges;
- Je moet commissies afdragen aan de marketplace;
- Het bijhouden van alle data kan een hoop werk zijn;
- Je hebt weinig zeggenschap over hoe je producten gepresenteerd worden.
Als je besloten hebt dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, is het van belang dat je een goede strategie bedenkt voor jouw aanbod via online marketplaces. Zo zul je moeten bepalen op welke marketplace(s) je jouw producten aanbiedt. Kies hierbij voor marketplaces waar de consument jouw product wil kopen en niet waar jij jouw producten wil verkopen.
“Kies voor marketplaces waar de consument jouw product wil kopen en niet waar jij jouw producten wil verkopen.”
Gratis whitepaper
Andere belangrijke zaken om over na te denken zijn het prijsbeleid, maar ook het in orde maken van je applicatielandschap, zodat je ook functioneel ingericht bent om via marketplaces te gaan verkopen. Meer hierover lees je in de gratis, informatieve whitepaper ‘Het ideale applicatielandschap voor verkopen via marketplaces’ van EffectConnect.
Download whitepaper
Hoe werkt een marketplace?
Via een marketplace kun je als verkoper producten aanbieden. Deze worden op de site van de marketplace geplaatst en op die manier kun jij jouw producten verkopen. Er zijn verschillende soorten marketplaces, zo zijn er bijvoorbeeld marktplaatsen die vrijwel alles verkopen, zoals bol.com en Amazon, en marktplaatsen die alleen een specifiek assortiment verkopen, zoals homedeco.nl.
Account aanmaken
Zodra jij als verkoper besloten hebt dat je wilt verkopen via een bepaalde marketplace dan dien je daar een account aan te maken. Dit kan relatief eenvoudig bij bijvoorbeeld bol.com, maar bij een marketplace als het Franse
LaRedoute is dat een stuk minder eenvoudig.
Dat heeft ermee te maken dat de marketplace haar kwaliteit hoog wil houden en het assortiment wil reguleren. Je dient daarom aan
verschillende vereisten te voldoen en die vereisten zijn voor elke marketplace anders.
Verkopen via marketplaces
Zodra je een account hebt aangemaakt en toegelaten bent tot de marketplace ga je betalen voor je account en kun je je producten daar gaan aanbieden. Als je dit voor het eerst en handmatig doet dan zul je merken dat je je hier even in moet verdiepen.
Je dient bepaalde specificaties van producten aan te leveren op een manier die voor elke marketplace anders is. Maar zodra dat gelukt is en je producten staan online, dan kun je hopelijk snel je eerste orders in je marketplace account binnen zien komen.
Commissie per verkocht product
Zodra je daadwerkelijk gaat verkopen dan betaal je een een commissie per verkocht product. Deze commissie kan oplopen tot 20% van de netto verkoopwaarde (verkoopprijs exclusief btw) van je product. Voorbeelden van de opbouw van commissies kun je vinden bij het
commissiemodel van Bol en de
referral fees bij Selling on Amazon.
Het is van belang deze commissies van te voren mee te nemen in je overwegingen, aangezien dit een aanslag op je marge kan betekenen.
Geautomatiseerd verkopen via marketplaces
Als je verkoopt via marketplaces weet je dat het elke dag veel werk is om alles bij te houden. Doorgaans ben je al snel
2 uur handmatig bezig om je orders te verwerken in je account en je productdata en voorraden actueel te houden op één marketplace. Op dat moment is het financieel gunstiger om
geautomatiseerd te gaan verkopen, zeker als je ook nog de ambitie hebt om via meerdere marketplaces te gaan verkopen.
Dat kan bijvoorbeeld via
EffectConnect. Voordelen zijn onder andere dat orders automatisch in je
webshop aankomen waardoor je goed overzicht behoudt, dat je voorraad continu gesynchroniseerd wordt en dat orders (track&trace) automatisch teruggekoppeld worden naar de marketplace.
Beter vindbaar op marketplaces
Verkoop je via een marketplace en wil je zorgen dat jouw producten beter vindbaar zijn op de marketplace? Dan adviseren we je om contact op te nemen met de marketplace, want vaak zijn er verschillende mogelijkheden.
Logic4 webshop koppelen aan marktplaatsen via EffectConnect
Via EffectConnect kun je jouw Logic4 webshop koppelen aan meerdere marketplaces. Hierdoor wordt productinformatie mét vereiste specificaties vanuit Logic4 bedrijfssoftware direct naar marktplaatsen gestuurd, worden orders automatisch doorgestuurd, is je voorraad op marktplaatsen altijd actueel en heb je door de track&trace koppeling je leverbetrouwbaarheid goed onder controle. Meer bereik, meer verkopen, minder moeite.
Bekijk alle webshop functies >
Meer over EffectConnect >
Nieuwsbrief
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!