Waar jouw webwinkel aan moet voldoen wijkt ongetwijfeld af van andere webwinkels. Toch zijn er wettelijke regels die voor alle shops gelden. Zo krijgen webshops vanaf mei 2022 te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere reviews, prijzen, aanbiedingen en onlinemarktplaatsen (online marketplaces). Deze regels hebben te maken met nieuwe Europese richtlijnen, op basis waarvan ook in Nederland recent een conceptwetvoorstel is ingediend. Deze wijzigingen volgen uit de Richtlijn (EU) 2019/2161. De wet gaat naar verwachting in op 28 mei 2022. Dit lijkt nog ver weg. Toch willen we nu alvast een aantal wijzigingen toelichten. Een gedegen voorbereiding en goede planning voorkomt verrassingen. Let wel, deze blog is informatief en geeft geen volledige inhoudelijke beschrijving van de voorgenomen wetswijziging. Actuele informatie vind je op de website van de rijksoverheid.
In deze blog gaan we in op een aantal van de voorgenomen veranderingen en geven daarbij enige achtergrondinformatie.
Reviews in webwinkels zijn niet hetzelfde als keurmerken. Eerstgenoemde zijn beoordelingen van klanten over het bedrijf of producten. Laatstgenoemde gaat vaak samen met een te doorlopen certificeringstraject. Lees meer over online reputatie en keurmerken in onze blog “Een betrouwbare webshop is meer dan een keurmerk logo”.
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 88% van de kopers wordt beïnvloed door beoordelingen bij hun koopbeslissing. Het is daarom duidelijk dat de koper er vanuit moet kunnen gaan dat een beoordeling echt is en hij of zij niet misleid wordt.
Gebruik jij op je webshop een systeem voor reviews en klantbeoordelingen?
Vanaf 28 mei 2022 moet je vermelden:
Bovendien is het niet toegestaan om op social media als bijvoorbeeld Facebook, Pinterest of Instagram valse consumentenbeoordelingen (bijvoorbeeld likes) te plaatsen. Webshops kunnen voldoen aan de informatieplicht door te vermelden hoe de reviewpartij omgaat met reviews. Het is aannemelijk dat de gerenommeerde beoordelingssystemen hiervoor de benodigde informatie en instructies beschikbaar stellen. Bij Logic4 kun je kiezen uit de volgende geïntegreerde beoordelingssystemen: Feedback Company, KiyOh, Trustpilot, Trusted Shops, Webshop Keurmerk, Webwinkelkeur en Qshops Keurmerk.
Je kent het wel, van die gigantische kortingen die te mooi lijken om waar te kunnen zijn. Bij de invoering van de nieuwe regels wordt dit aan banden gelegd. Communiceer je een van-voor-prijs, dan moet je jouw laagste prijs in de 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruiken. Wat ook is toegestaan, is de adviesprijs of de prijs van je concurrent van een bepaald product vermelden.
Online marketplaces als Bol.com, Amazon en Beslist.nl zijn niet meer weg te denken. Via een marketplace kun je als verkoper producten aanbieden.
“In Nederland start 16% van de online consumenten de zoektocht bij een marketplace. In Amerika ligt dit percentage al op 55%.”
Wunderman commerce
Vooral de marketplaces zelf krijgen te maken met de gewijzigde regelgeving. Zij moeten de consument, voordat hij of zij iets koopt, duidelijk laten weten met wie zij zakendoen. Ook moeten zij aangeven of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden gelden. Wat verandert er dan voor jou als webwinkel? Stel dat jij anderen via jouw webshop laat verkopen, dan word jij ook als marketplace aangemerkt. Verder hebben marketplaces een onderzoeksplicht. Op het moment dat jij via een marketplace verkoopt, zal zij vooraf bij je moeten informeren naar je juridische status (ondernemer of particulier) en jouw voorwaarden
Binnen jouw Logic4 webshop zijn integraties met meerdere marketplaces mogelijk, onder meer via EffectConnect, Channable, Koongo en ChannelEngine. Voordelen zijn dat orders automatisch in je backoffice / ERP software terechtkomen waardoor je goed overzicht houdt, je voorraad wordt continu gesynchroniseerd en orders (track&trace) worden automatisch teruggekoppeld naar de marketplace. Lees meer over de integratie met marketplaces in onze whitepaper “8 stappen naar omnichannel succes”.
Hoe combineer je webshop, winkel, marketplaces en andere verkoopkanalen? In deze gratis whitepaper lees je handige tips om als handelsbedrijf één consistente klantbeleving te creëren.
Doe jij klanten een persoonlijk aanbod op basis van zoekgedrag, aankoopgeschiedenis of bepaalde demografische kenmerken? Binnen de nieuwe regelgeving moet jij je klant hierover informeren voordat hij of zij iets koopt. Dit kan bijvoorbeeld door een pop-up of een melding op de betaalpagina. Klanten kunnen dan aan de hand van deze mededeling overwegen nog eerst elders te kijken, voordat ze tot koop overgaan.
Het doen van een persoonlijk aanbod op basis van zoekgedrag wordt ook wel remarketing of retargeting genoemd. Hierdoor kun je sitebezoekers opnieuw benaderen en alsnog verleiden tot een conversie. Veel professionele webshops gebruiken basis tracking aangevuld met remarketing, e-commerce & event tracking. Heb je een Logic4 webshop, dan is e-commerce tracking eenvoudig te activeren in jouw Google Analytics.
De webshop en ERP software van Logic4 biedt een alles-in-één front- én backoffice oplossing voor groothandels en handelsbedrijven. Vraag een persoonlijke vrijblijvende demo aan of ontvang direct een offerte.
Bekijk alle functies Demo aanvragenBlijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Hoe je met een Logic4 webshop omgaat met belangrijke regels? Deel je situatie en we denken graag mee. Zowel rondom processen bij webshops als bij opvolgende processen en ERP software.