Waar moet een goede Payment Service Provider aan voldoen? - Logic4

Waar moet een goede Payment Service Provider aan voldoen?

Betrouwbare betalingen
Waarmee moet je rekening houden bij het kiezen van de beste PSP voor jouw handelsbedrijf?
Betrouwbare betalingen
Gastblogger
Gastblogger
15 nov 2019

Onderstaand gastblog is geschreven door Evelina Lemmers, Content marketing manager bij PAY.

Als ondernemer komt er veel kijken bij het onderhouden en uitbouwen van een webshop. Een KvK inschrijving alleen voldoet niet; jij moet een pakkend product hebben die de aandacht van potentiële klanten trekt. Daarnaast moet jij een goed beveiligde én werkende website hebben die voldoet aan regels van (overheids)instanties. Zonder deze onderdelen trek jij geen bezoekers naar jouw (web)winkel. Maar nog belangrijker: hoe handel jij betalingen van bestellingen af die via verschillende betaalmethoden binnenkomen? Een Payment Service Provider, ook wel PSP, kan jou daar bij helpen.

Dankzij de toename van technologische en digitale ontwikkelingen is de PSP niet meer weg te denken uit het betaallandschap. Een PSP is een online betaalprovider die jouw webshop voorziet van verschillende betaalmogelijkheden. Voorbeelden van zulke betaalmogelijkheden zijn iDEAL, PayPal, creditcard of automatische incasso. Het aanbod aan PSP’s is groot. Waar moet jij op letten? Welke PSP’s zijn er en hoe maak jij de juiste keuze voor een betrouwbare betaaldienstverlener voor jouw webshop?

Verschillende categorieën PSP’s

Het kiezen van een PSP kan worden vergeleken met het boeken van een vliegticket. De keuze varieert van no-service en goedkoop tot duur met verschillende opties en extensies. Hetzelfde is terug te zien bij PSP’s: deze providers verschillen in diensten, aangeboden betaalmethoden, risico -en fraudemodules, ondersteuning en API. PSP’s kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën:

Collecting Payment Service Provider – CPSP
De CPSP betaalprovider incasseert direct en betaalt de gelden periodiek door met aftrek van de kosten voor betaling. Dit gebeurt via een payment-facilitator overeenkomst die een gestandaardiseerde implementatie aanbiedt voor alle gebruikers. Via een schaalvoordeel biedt de CPSP vaak scherpere tarieven aan individuele (web)winkeliers dan banken en acquirers.

Distributing Payment Service Provider – DPSP
De distribuerende PSP faciliteert enkel de betaling via een bank of acquirer. De derde partij betaalt de omzet direct door met aftrek van kosten. Dit betekent dat je als (web)winkelier bij een DPSP zelf overeenkomsten moet afsluiten. Zo is de betaaloptie PayPal enkel mogelijk met behulp van een DPSD. Contractueel mogen betalingen, in tegenstelling tot een CPSP, niet worden verzameld en doorgestort naar de (web)winkelier.

Acceptant Payment Service Provider – APSP
De APSP betaaldienstverlener is specifiek bedoeld om te bemiddelen tussen (web)winkeliers en acquirers bij het afhandelen van pinbetalingen. De afwikkeling is voor eigen risico en voor eigen rekening: als (web)winkelier betaal je hiervoor een vergoeding en ontvang je (na ontvangst van de issuer) via jouw APSP de te crediteren omzet op jouw zakelijke IBAN.

Payment Initiation Service Provider – PISP
De PISP wordt mogelijk gemaakt door PSD2 (Payment Service Directive). PSD2 is een regulering die concurrentie in het betaallandschap verbetert door drempels te verlagen voor nieuwe toetreders, waaronder PISP’s. Binnen het kader van PSD2 mogen PISP’s met een vergunning betalingen namens de (web)winkelier initiëren. Dit betekent ook dat PISP’s toegang kunnen krijgen tot betaalrekeningen (Access to the Account) om additionele diensten aan te bieden.

“Hoe snel krijg ik mijn geld?”

Het kan even duren voordat geld dat is overgemaakt, wordt bijgeschreven op jouw zakelijke bankrekening. De verwerkingstijd van betalingen verschilt per PSP en betaalsituatie. Een CPSP kan betaalopties met een hoger risico (incasso en creditcard) afdekken met betaalopties die geen of minder risico hebben, zoals iDEAL, Bancontant en Giropay. Hiervoor maken ze collectieve afspraken met banken en acquirers. Omgekeerd heeft een CPSP meer inzicht over de geldstroom van de (web)winkeliers, waardoor ontvangers snel over hun gelden beschikken. Er is sprake van een andere situatie bij een DPSP, omdat deze enkel een technische koppeling van de internetkassa met de webwinkel aanbiedt. Interbancaire overboekingen worden tot 17:00 uur direct bijgeschreven. Betalingsverkeer dat plaatsvindt na dit tijdstip wordt pas de dag erna uitgevoerd.

Wat een PSP voor jouw webshop kan betekenen

  • Een PSP faciliteert veilige online betalingen
    De keuze voor een PSP is snel gemaakt als de betaalprovider veiligheid van online transacties als nummer een prioriteit ziet. Om online betalingen te faciliteren, moeten PSP’s beschikken over verschillende certificaten. De vier belangrijkste zijn de DNB vergunning, PCI DSS certificaat, PSD2 certificering en ISAE 3402 type II. Deze certificaten voldoen aan de hoogste veiligheidsstandaarden en tonen aan dat de PSP veilig en betrouwbaar online betalingen verwerkt in jouw webshop.
  • Een PSP helpt betaalmethoden te koppelen
    Jouw webshop hoeft niet beperkt te blijven tot één betaalmethode. In tegendeel: een PSP helpt jou meerdere betaalmethoden te koppelen met behulp van simpele integraties en implementaties. In de meeste gevallen hoef jij ook geen aparte contracten te sluiten per betaalmethode. Door partnerships en vergunningen ontzien PSP’s jou hiervan, waardoor jij als (web)winkelier daar niets voor hoeft te doen.
  • Een PSP vergemakkelijkt administratie door uniforme uitbetaling
    PSP’s betalen transacties overzichtelijk uit. Bij elke uitbetaling kan jij een overzicht downloaden, zodat jij jouw administratie op orde hebt. De PSP vergemakkelijkt dit proces een stap verder door facturen te maken met alle kosten. Sommige PSP’s geven zelfs de optie om zelf te bepalen wanneer het geld, dat jij hebt verdiend in jouw webwinkel, op jouw zakelijke bankrekening wordt gestort. Hierdoor houd jij nog meer controle over jouw verdiensten. Daarnaast ziet een PSP er realtime op toe dat betalingen soepel verlopen. Dankzij fraude- en risicomodules monitort en voorkomt de PSP frauduleuze activiteiten.
  • Een PSP heeft diverse (webshop)koppelingen
    Een goede PSP biedt niet alleen een naadloze integratie met jouw webshop platform, maar is ook eenvoudig te integreren met jouw backoffice pakket middels een API.
  • Een PSP heeft een 24/7 klantenservice
    Waar banken en grote financiële instellingen tekortschieten in directe en hands-on communicatie, beschikken de meeste PSP’s over een helpdesk die altijd te bereiken is via de e-mail en telefoon.

De PSP als innovator

PSP’s zijn ondenkbaar geworden voor het faciliteren van veilige online betalingen. Daarnaast bieden de online betaaldienstverleners betaalmogelijkheden aan tegen een scherpere prijs dan banken en andere financiële instellingen. Dit geldt ook voor het sneller koppelen van webshoponderdelen en implementaties. Vaak kunnen (web)winkeliers via PSP’s vrijwel direct gebruik maken van betaalmodules of e-commercesystemen. Banken en grote financiële instellingen schieten ook vaak tekort in persoonlijke en directe communicatie terwijl PSP’s korte communicatielijnen kennen. Dat is fijn als jij als beginnend (web)winkelier tegen problemen stuit.

Daarnaast lopen PSP’s voor op het gebied van technologische innovaties. Voorbeelden van zulke innovaties zijn het iDEAL back-up plan en de second chance e-mail.:

iDEAL back-up plan
Het iDEAL back-up plan treedt in werking wanneer het gebruik van iDEAL als betaalmethode gedeeltelijk of geheel wordt beperkt door online storingen bij banken. Tijdens storingen wordt 42% van de bestellingen niet afgerond. Hiermee loopt men veel conversie mis en dat is frustrerend. In dergelijke situaties ben jij als (web)winkelier afhankelijk van betaalsystemen van banken. Met het iDEAL back-up plan is dat geen struikelblok meer. De feature treedt in werking als blijkt dat een bank een slagingspercentage heeft dat lager is dan 25%. Het iDEAL back-up plan werkt als volgt: via een door jou gekozen PSP wordt de betaalpagina van een specifieke bank vervangen door een informatiepagina waarop jouw klanten drie opties krijgen. Zij kunnen achteraf op factuur betalen via Billink, via een betaallink betalen of kiezen voor een andere betaaloptie. Bij de laatste optie wordt jouw klant teruggebracht naar de pagina met betaalopties die beschikbaar zijn in jouw webshop.

Second chance e-mail
De grootste frustratie van (web)winkeliers zijn geannuleerde betalingen of orders die in de laatste stap van het afrekenproces niet worden afgerond. Door middel van de second chance e-mail is dat verleden tijd. Als blijkt dat jouw klant de betaling niet voltooid heeft, wordt er gekeken naar andere vergelijkbare transacties die de status ‘betaald’ hebben. Als dat niet het geval is, dan stuurt het systeem van jouw PSP een e-mail naar jouw klant met een betaallink om de bestelling alsnog af te ronden.

Conclusie

Online betalingen in webwinkels worden steeds populairder onder consumenten – maar ook onder zakelijke klanten. Om veilige online betalingen te faciliteren is het van belang om gebruik te maken van een betrouwbare online betaaldienstverlener. Voordat jij een PSP kiest, stel je vast hoe betrouwbaar deze is door te kijken naar de belangrijkste veiligheidscertificaten. Daarnaast is jouw keuze voor een PSP afhankelijk van de wensen van jouw doelgroep en in hoeverre jij gebruik wil maken van extra features zoals het iDEAL back-up plan en de second chance e-mail. Kijk naar de aangeboden betaalmethoden, de softwarepakketten (en het implementatiegemak) en de bereikbaarheid en kundigheid van de klantenservice. Deze kenmerken helpen jou de PSP te kiezen die het best past bij de wensen van jouw groeiende webwinkel.


Over PAY.

Pay. logoPAY. is een betrouwbare, slimme, gedreven partner die dagelijks tienduizenden betalingen verwerkt. Zij timmeren hard aan de weg om de grootste full-service omnichannel betaalverwerker in de markt te worden. Hun missie: elke dag veilige en betrouwbare betalingen mogelijk maken. PAY. heeft als streven om het jou als ondernemer een stukje makkelijker te maken. Dit doen ze door je compleet te ontzorgen op het gebied van online (webshop) en offline (pinterminals in fysieke winkels) betalingsverwerking. Met de integratie van PAY. in jouw Logic4 webshop worden betalingen direct en automatisch verwerkt in jouw backoffice. Dubbel gemak dus!

Alles over Logic4 webshop >
Meer over PAY. >

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen