5 webshop logistiek trends voor groothandels en retailers

Het belang van goede webshop logistiek

5 trends bij webshop logistiek
Goede logistieke processen zijn belangrijk voor succesvolle webshops. Ben jij voldoende voorbereid?
5 trends bij webshop logistiek
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
26 mrt 2021

Zodra je klant op “bestellen” klikt, heeft je marketing gewerkt. Immers, je webshop werd gevonden en de klant werd verleid tot een aankoop. Vervolgens bepalen je interne logistieke processen de snelheid waarmee je klant de bestelde goederen ontvangt. Wat natuurlijk weer invloed heeft op je klanttevredenheid en NPS (net promotor score).

“72% van de retailers digitaliseert hun supply chains om realtime zichtbaarheid mogelijk te maken.”
American Global Logistics

Uiteindelijk zijn het ook de interne processen die bepalen wat je verdient aan een order. Orderbevestiging, factuur, pakbon, orderpicken, verzendlabel: binnen orderverwerking moeten alle stappen perfect op elkaar aansluiten. Om nog maar te zwijgen van het scenario dat goederen niet op voorraad zijn en de levering is vertraagd.

Welke trends zijn er bij webshop logistiek?

Bij webshop logistiek spelen veel factoren een rol. In dit blog beschrijven we de volgende 5 trends:

  1. 1. Centraal artikelbeheer
  2. 2. Optimale logistieke processen
  3. 3. Merchandise management
  4. 4. Volledige integratie
  5. 5. Live data

Trend 1: Centraal artikelbeheer

Amazon, Google shopping, Bol.com… retailers gebruiken steeds vaker meer dan één verkoopkanaal. Deze marketplaces gebruiken strak gedefinieerde velden, tekstlengtes en afbeeldingsformaten. Het is onbegonnen werk om alle artikelgegevens handmatig te onderhouden en keer op keer aan te passen voor de verschillende marketplaces. Goede ERP software heeft daarom een krachtig centraal artikelbeheersysteem dat is ontworpen voor een omnichannel strategie. Of het nu gaat om artikelomschrijving, afbeeldingen, EAN, batches, serienummers, prijzen, speciale aanbiedingen, bundels of SEO-metadata: je onderhoudt ieder artikel één keer.

Tip:
Ga mee in de trend van de individuele producten. Klanten vragen steeds vaker maatwerk. Zorg ervoor dat je ERP software configuratie- en assemblage mogelijkheden heeft.

Trend 2: Optimale logistieke processen

Van inkoop tot magazijnbeheer en verzending: webshop logistiek is één van de belangrijkste onderdelen binnen e-commerce. Wanneer de processen niet vlekkeloos verlopen, wordt het magazijn de bottleneck voor groei binnen je bedrijf. Het resultaat zijn wachttijden, hoge kosten en veel stress. Moderne ERP software ondersteunt alle relevante processtappen. Bijvoorbeeld door middel van barcode scanning, integraties met bezorgdiensten en delivery service providers, track&trace systemen, minimale voorraadberekeningen en besteladviezen.

Trend 3: Merchandise management

Voor veel succesvolle e-commerce bedrijven is “merchandise management” synoniem voor een goed functionerend ERP-systeem. Goede ERP-software integreert niet alleen functies van klassiek voorraadbeheer, maar richt zich op alle processen. Alle afdelingen zijn met elkaar verbonden, van marketing en verkoop tot CRM tot de boekhouding. Dat maakt een efficiënte bedrijfsvoering mogelijk.

Tip:
Om de concurrentie voor te blijven, heb je inzicht in actuele KPI’s en business forecasts nodig. Met een ERP systeem dat minimaal basis BI-functies bevat, behaal je veel voordeel.

Trend 4: Volledige integratie

Losse software-eilandjes behoren tot het verleden. Door de toename van functionaliteiten, stijgt de inspanning voor handmatige gegevensuitwisseling tussen afzonderlijke systemen. Een moderne IT-infrastructuur voor webwinkels integreert alle softwarecomponenten in één systeem.

Tip:
Kies voor een SaaS (Software as a Service) oplossing. Met een relatief klein budget kan een moderne IT-infrastructuur geïmplementeerd worden. Je hebt geen eigen server nodig en je hoeft je geen zorgen te maken over updates en databack-ups. En bij groei kan snel worden opgeschaald

Trend 5: Live data

Realtime is het toverwoord binnen e-commerce. De beschikbaarheid van artikelen moet op ieder moment via elk verkoopkanaal zichtbaar zijn. Het liefst weet je gisteren, welke artikelen morgen niet meer op voorraad zijn. En de klant wil online zijn bestelling kunnen volgen. De datatransparantie die hiervoor nodig is, vraagt om een krachtig voorraadbeheersysteem.

Conclusie

Vanaf een bepaalde bedrijfsomvang heeft het gebruik van allerlei losse systemen en het handmatig bijhouden van Excel-lijstjes geen zin meer. Je verkoopt meer, je besteedt steeds meer tijd aan het routinematig verwerken van bestellingen, maar het rendement blijf achter? Dan wordt het hoog tijd voor ERP software.

De voordelen zijn duidelijk:

  • Tijdwinst door automatisering
  • Betere datakwaliteit door synchronisatie
  • Optimale datatransparantie
  • Hogere klanttevredenheid
  • Actueel inzicht in KPI’s en resultaten

De webshop en ERP software van Logic4 biedt meer dan 500 functies voor front office én back office. Meer dan 150 groothandels en detailhandels maken er al gebruik van. Kom erachter welke functies voor jouw handelsbedrijf interessant zijn of vraag direct een demo aan en ervaar de software zelf.

 

Bekijk alle functies Demo aanvragen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Meer weten?

ERP software helpt je om grip te houden op je webshop processen. Wat Logic4 alles-in-één webshop & ERP kan betekenen voor jouw handelsbedrijf? Deel je situatie en we denken graag mee.

Zoek door onze site
Demo aanvragen