Onderstaand gastblog is geschreven door Erik Keegstra, Founder van Sooqr Search.
Om maar meteen met de deur in huis vallen: ondanks dat vaak gedacht wordt dat ze exact hetzelfde zijn, zijn onsite search en SEO toch echt compleet verschillend. SEO is de afkorting van search engine optimization, het proces van het verhogen van de kwaliteit en kwantiteit van bezoekers naar de website, door het zichtbaarder maken van een website of pagina binnen een online zoekmachine zoals Google. Onsite search (oftewel de interne zoekfunctie) is de zoekfunctie binnen een website of webshop.
Waar deze verwarring vandaan komt? Dat is simpel. Zowel SEO als onsite search zorgen, indien goed uitgevoerd, voor een verhoging van conversie. Bij SEO betekent dit een toename van verkeer naar jouw webshop, waarbij meer bezoekers zorgen voor meer omzet en uiteindelijk meer conversie. Geoptimaliseerde onsite search maakt producten en content binnen een webshop (beter) vindbaar, en zorgt voor een verbetering van de user experience. Wat uiteindelijk ook zorgt voor meer conversie. In beide gevallen gaat het dus om een zoekfunctie en de optimalisatie ervan om conversie te verhogen; alleen gaat het om twee verschillende zoekmachines en CRO-processen. Of simpeler gezegd: Google versus de zoekbalk binnen jouw eigen website.
Onsite SEO
Om nog meer verwarring op te lossen: er is ook nog iets genaamd onsite SEO. Deze term, ook bekend als on-page SEO, gaat over het optimaliseren van elementen (binnen content en HTML code) op een website, om zo hoger te ranken en relevanter te zijn voor zoekmachines. Daarom staat ‘ouderwetse’ SEO ook wel bekend als off-site SEO.
Waar SEO een veelgenoemde term en ‘best practice’ is binnen de e-commerce, is het optimaliseren van de interne zoekfunctie, onsite search, nog altijd een ondergeschoven kindje. Zo’n 50% van e-commerce bedrijven doet namelijk weinig tot niets met de zoekbalk binnen hun site. En dat is doodzonde, helemaal als je weet dat zoekende bezoekers tot wel vijf keer meer producten kopen, meer pagina’s bekijken, langer op de website blijven, een hogere orderwaarde hebben en vaker terugkeren. Geoptimaliseerde onsite search zorgt daardoor niet alleen voor blije, terugkerende bezoekers, maar ook voor hogere conversie, tot zo’n 50%.
“Wist je dat slechts 10% van je bezoekers kan zorgen voor >43% van je totale omzet? Welke 10%? Zoekers.”
Het direct vinden van producten en andere content zoals blogs binnen een webshop is precies waar een geoptimaliseerde zoekfunctie – onsite search – om de hoek komt kijken. Relevante resultaten op een zoekopdracht genereren binnen milliseconden, zelfs bij een webshop met meer dan 100.000 producten. Sooqr Search is zo’n zoekfunctie.
“Het Logic4 webshop platform heeft een ingebouwde zoekfunctie die simpele zoekopdrachten ondersteunt. Maar het bouwen van een sterke zoekfunctie die complexe zoekopdrachten aankan is een vak apart. Google is niet voor niets al jarenlang de nummer 1 zoekmachine; het is haast onmogelijk om na te bouwen. Hetzelfde geldt voor onsite search. Sooqr heeft zich gespecialiseerd in onsite search en hun zoekfunctie is zeer geavanceerd. Sooqr is daarom een erg mooie uitbreiding op het Logic4 webshop platform. Het biedt bedrijven verregaande mogelijkheden om de conversie op hun webshop te verhogen”, vertelt managing consultant Dennis over de integratie.
Het is een hele mond vol: geoptimaliseerde onsite search. Ingewikkeld? Helemaal niet. Het is juist wat Sooqr iedere dag doet. Als je een geoptimaliseerde onsite search functie gebruikt, zullen jouw bezoekers in een handomdraai vinden wat ze zoeken. En met Sooqr zijn de zoekresultaten in jouw Logic4 shop relevanter, wat de ervaring voor jouw bezoekers verbetert.
Maar er is meer: met geavanceerde features zoals Promotion Rules, Ranking Rules, en Clickrank kun je je zoekfunctie als een marketingmachine gebruiken en je conversie nog meer verhogen. Als je bijvoorbeeld Nike en Adidas sportschoenen verkoopt en een actie voor Nike schoenen hebt, dan kun je Nike schoenen als eerste laten zien voor de zoekopdracht ‘sportschoenen’. Zo vinden jouw bezoekers waar ze naar zoeken (sportschoenen), en jij hebt als verkoper controle over de resultaten.
Carnavalsland, een specialist op het gebied van carnavalskleding, feestkleding en party accessoires en klant van Logic4, heeft zijn conversie met Sooqr verhoogd. Hun conversieratio is voor enkele search queries met 240% gestegen.
Ben je benieuwd of je ook de conversie kunt verhogen met de geoptimaliseerde zoekfunctie van Sooqr in jouw Logic4 webshop? Bekijk dan de mogelijkheden op de website van Sooqr of vraag een vrijblijvende demonstratie aan. Voor de implementatie in jouw Logic4 webshop is ondersteuning van een consultant nodig.
Ga naar Sooqr.com >Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Sooqr in combinatie met Logic4? Vul het formulier in en we beantwoorden je vragen graag.