Een POS systeem of complete winkelautomatisering?

Een POS systeem of complete winkelautomatisering?

De winkel & webshop van morgen
Winkelautomatisering stopt nooit. Van kassa naar POS systeem. Van winkel naar webshop en weer terug. Hoe deal je als retailer met wisselende verkoopplekken en betaalvormen?
De winkel & webshop van morgen
Jelle Vogelzang
Jelle Vogelzang
17 mei 2019

Een POS systeem staat voor point of sale systeem. Veel winkeliers gebruiken dit als kassa bij het afrekenen. Het POS systeem ondersteunt tevens verkoop, voorraad- en relatiebeheer (CRM). POS systemen hebben het een stuk makkelijker gemaakt voor winkeliers én klanten. Dit in vergelijking tot het klassieke kassasysteem bij detailhandel. Maar tegenwoordig zijn er nog weinig ‘winkeliers’ zonder webshop. En is online betalen erbij gekomen.

In 2011 werd clicks en bricks al voorspeld als de toekomst voor retail (Erwin Boogert, Emerce). Inmiddels is dit het heden geworden. Niet waar? Vandaag de dag vindt één op de twee betalingen contactloos plaats. In 2016 was dit nog maar 17,7 procent (Joost van Velzen, Trouw). Volstaat de POS kassa nog of is complete winkelautomatisering broodnodig? In dit blog voor retailers lees je meer over:

Waar begint en eindigt een POS systeem?

Een POS systeem begint bij hardware en software. De hardware bestaat uit apparatuur met een toetsenbord en elektronische kassalade. Vaak aangevuld met een bonprinter, (draadloze) barcodescanner en klantendisplay. Van oudsher heeft het de vorm van een klassieke kassa. Tegenwoordig zien we ook steeds vaker tablets met touchscreen. De meeste POS systemen draaien op software in de cloud in plaats van een lokale server. De software is geïntegreerd met verkoop, voorraad- en relatiebeheer (CRM). Dit heeft als voordeel dat klantgegevens snel terug te halen zijn. Ook voor rapportages op een later moment. Andere voordelen zijn uitgebreide dataopslag, geen beperking in artikelaantallen en gemakkelijke bediening. Afrekenen kan op verschillende wijzes. Denk bijvoorbeeld aan klanten die gebruik maken van contant geld, pinpas, creditcard of achteraf betaling. De functie van een POS systeem eindigt doorgaans in de winkel, aan de balie of op kantoor. Bij complete winkelautomatisering komt er meer aan bod. Zo kan geen retailer zonder de boekhouding en is multi-filiaal geen overbodige luxe bij meerdere filialen en/of een franchise.

Betalen anno 2019 en het POS systeem

Door de jaren heen is winkelautomatisering en de manier waarop we betalen sterk veranderd. Beter gezegd, er zijn steeds meer manieren van betalen bijgekomen. Het aandeel van contante betalingen neemt hierbij af. Tegelijkertijd lijkt contactloos betalen meer en meer te worden omarmd. Dit maakt voor winkeliers pinnen steeds goedkoper. Online is iDEAL de populairste betaalmethode (Nu.nl). Hierbij wordt inmiddels vaker via een smartphone en mobiele app betaald, dan via een gewone computer (Nu.nl).

Deze ‘transitie in betalen’ vraagt om meer betaaloplossingen. Voor de webshop bieden diverse Payment Service Providers uitkomst. In de winkel helpt een POS systeem in de cloud retailers goed op weg.

Cloud kassa’s en winkelautomatisering

Cloud-based kassasystemen zijn de toekomst van winkelautomatisering (RetailNews). Meerdere bronnen zijn het erover eens dat je als retailer nauwelijks meer zonder kassa in de cloud kan. We zien dat fysieke winkels dezelfde beleving als online gaan bieden met toepassing van cloudtechnologie op het point-of-sale. Dit maakt het gemakkelijker om klantgegevens te koppelen aan de persoon die voor je staat (Olaf Keltering, Emerce). Met gegevens in een virtuele wolk ben je niet meer afhankelijk van die ene pc of laptop.

“Hoe meer verkoopkanalen je als retailer aanbiedt, des te complexer de afhandeling van betalingen wordt.” (Anouk Arendt, Emerce). De vraag of enkel een POS systeem nog voltstaat wordt steeds belangrijker. Tenminste als je als retailer relaties wilt opbouwen door een consistente klantbeleving te bieden.

“Via een website sturen op click & collect of check & reserve-opties levert extra bezoek en vermindert verzendkosten. Online en offline activiteiten kunnen elkaar stevig versterken.”
Olaf Zwijnenburg en Jos Voss, RetailTrends

“Als een ondernemer zijn winkel bij SubLub wil aansluiten, dan is dat met Logic4 software in één dag geregeld. Zo gemakkelijk uitbreiden had een paar jaar geleden niet gekund, nu wel.”Daan Loeber, eigenaar SubLub

Een consistente klantbeleving: omnichannel

Grote retailers als Coolblue, Belsimpel en Zalando waagden al de stap van clicks naar bricks (Sprout). Zij geloven in de kracht van een consistente klantbeleving. En dat is precies waar het bij omnichannel om draait. Klanten zo goed mogelijk bedienen door verschillende kanalen in te zetten online én offline. Tegelijkertijd met het streven dat elk kanaal elkaar aanvult en eenzelfde ervaring biedt. Ongeacht welk kanaal de klant ook gebruikt, computer, smartphone, fysieke winkel of nog een ander kanaal. Alleen de POS kassa biedt hiervoor niet de oplossing. Gelukkig is er ook omnichannel software die het zowel voor klanten als retailers stukken makkelijker maakt.

“Meer dan de helft van de klanten die we in onze winkels ontvangen, is daar via onze online kanalen terechtgekomen. Zoals ook een aanzienlijk deel van de bestellingen in onze fysieke winkels online wordt gedaan. Fysiek en web zijn voor ons geen gescheiden werelden, ze versterken elkaar.”
Sheila Klein Schiphorst, Emerce

De winkel is geen eindstation

Veel winkelautomatisering stopt in de winkel. Althans, er zijn misschien koppelingen voor de webshop en het boekhoudprogramma, maar een naadloze integratie ontbreekt. Dat is jammer, want bij omnichannel in optima forma zijn kanalen en processen pas echt met elkaar verbonden. Zonder koppelingen, realtime. Vertraging tussen systemen wordt hiermee verleden tijd. De integratie tussen een ERP systeem en webshop CMS zorgt voor een situatie als deze.

Denk aan de klant die online ziet of het artikel nog op voorraad is en zo ja in welk filiaal. Denk aan een webshop bestelling die via de winkel retour gaat, terwijl de boekhouding automatisch wordt bijgewerkt. Complete winkelautomatisering gaat verder dan alleen een kassasysteem voor de detailhandel. Zet jouw klant voorop en haak aan op de juiste klantreis. Je zult merken dat één consistente beleving in de winkel en webshop relaties versterkt en de loyaliteit vergroot.

Via voice afnemen of zelf-check-in?

Misschien besef je het nog niet helemaal, maar voice search is de trend van het moment. Zoekopdrachten uitgevoerd met onze stem en opgevolgd door spraakbesturingssystemen als Google Assistant en Amazon Alexa. Nederland is het snelst groeiende land voor Google Assistent (Nu.nl). Nu we vaker zoeken met onze stem is de gedachte aan betalen met stem niet eens zo gek. Afnemen via voice dus. Dat de functie van de kassa verandert is geen geheim meer. Mogelijk verdwijnt de kassa wel volledig. Meer dan een jaar geleden werd de eerste kassaloze supermarkt geopend. De Amazon Go met zelf-check-in.

“Het lijkt een heldere case: we willen en gaan van onze kassa af. Zelfscannen en zelf-checkout is de nieuwe standaard, zelf-check-in – zoals bij Amazon Go – heeft wellicht de toekomst.”
Marcel Antons, RetailTrends

Waar komt jouw omzet in 2030 vandaan?

Hoe 2030 eruit ziet weet niemand. Volstaat het kassasysteem voor detailhandel dan nog? We gingen al van winkel naar webshop en weer terug. We betaalden al contant, mobiel, achteraf en contactloos. Één ding is zeker, winkelautomatisering stopt niet. Wees voorbereid en sta eens stil bij de volgende ontwikkelingen:

Alles-in-één bedrijfssoftware voor retail ervaren? Ontvang gratis een demo van Logic4 of vraag vandaag nog een vrijblijvende offerte aan!

Gratis demo      Vrijblijvende offerte

 

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Alles is beleving en
beleving is alles

De retailwereld verandert snel en klanten verwachten meer en meer. Heb je vragen over omnichannel betaaloplossingen of zoek je hulp bij een soepele afhandeling van processen? Deel je situatie met ons en we denken graag met je mee.

Zoek door onze site
Demo aanvragen