Overstappen op Magento 2? 10 tips! | Logic4

Overstappen op Magento 2, we krijgen er dagelijks vragen over vanuit de markt en of dit wel een verstandige keuze is. Onderstaand vind je 10 tips, die je zullen helpen om een betere keuze te maken. Essentieel om te weten is dat een Magento webshop een op maat ontwikkelde webshop is, waarbij veel mogelijk is maar waarbij wel alles nog gebouwd moet worden. Het alternatief voor een maatwerk Magento webshop is e-commerce platform. Dit is een alles-in-één high end e-commerce oplossing met geïntegreerde backoffice functionaliteiten. De verschillen worden hieronder uitgelegd of download de whitepaper.

Whitepaper ‘Magento 2, is dat wel zo logisch?’

1. Het wiel opnieuw uitvinden?

Een nieuwe maatwerkshop bouwen anno 2017 is als het opnieuw uitvinden van het wiel. Je gaat opnieuw nadenken over de werking van het winkelwagentje, het afrekenproces, de uitgebreide filtering en nog veel meer. En bij de oplevering kom je erachter dat je de helft vergeten bent. Is het niet veel handiger om in te stappen in een compleet (door)ontwikkeld platform, waarbij je enkel hoeft na te denken over hoe je al die slimme functionaliteiten in je business kunt inzetten?

2: Stilstand is achteruitgang, of toch niet?

Na oplevering van de door jou bestelde webshop zal de doorontwikkeling stilstaan, totdat je opdracht geeft om zaken te laten aanpassen. Dit uiteraard tegen betaling. Je zult dus ook na oplevering na moeten blijven denken en de markt moeten blijven volgen om te bepalen hoe jij je webshop verder uit wilt breiden. Kies je echter voor een alles-in-één e-commerce platform, dan zit er een team continu te speuren naar nieuwe functionaliteiten, waarna deze kosteloos toegevoegd worden aan het platform. Voor jou is het dan enkel het activeren van deze functie. Denk aan iDeal QR scanning, PostNL bezorgopties of intuïtieve filtering.

3: Kiezen voor de zwakste schakel?

Magento is een webshop systeem dat op maat voor je gebouwd wordt. Hierin ontbreken echter zaken als boekhouding, orderafhandeling, voorraad, inkoop, kassa en facturatie. Indien je dit wenst, zal er gekoppeld moeten worden met allerlei externe systemen. Let hierbij goed op! Koppelen is namelijk een breed begrip. Wat gebeurt er wanneer je een geplaatste order voor een klant aanpast, ziet hij dat dan ook online? En hoe om te gaan met specifieke acties? En wat als je ook een winkel hebt met eigen voorraad? Onze tip? Kies voor een alles-in-een e-commerce platform. Hierin zit alles wat je nodig hebt voor het runnen van een succesvolle on- en offline business.

4: Vooral bezig zijn met techniek?

Kijk uit dat je niet verdrinkt in de technische keuzes die je moet maken bij de bouw van een maatwerk webshop. Van jou wordt verwacht dat je over alles nadenkt en de juiste keuzes maakt. Is het niet veel fijner om na te denken over hoe de shop eruit moet zien? En hoe je deze in wilt richten? Hoe ervaart een bezoeker de shop op zijn mobiel? En op zijn tablet? Welke doelgroep spreekt jou aan? Wanneer je kiest voor een e-commerce platform, heb je veel meer tijd om over dit soort zaken na te kunnen denken.

5: Levertijd van 5 maanden?

Het bedenken, uittekenen en bouwen van een (maatwerk) Magento webshop duurt al snel 5 maanden. Dit nog los van alle mogelijke koppelingen die gebouwd moeten gaan worden. Ons advies is om hier goed over na te denken. Heb je deze tijd wel? Wil je wel zo lang wachten? En kun je wel zo lang gefocust blijven op dit proces? Kiezen voor een e-commerce platform, betekent dat je doorgaans binnen enkele weken kunt beginnen met het inrichten van de shop.

6: Professionele webshop erg duur?

Zoals gezegd kost het ontwikkelen van een goede webshop al snel meer dan 3 maanden. Hierbij kunnen de kosten fors oplopen. Maar dan ben je er nog niet. Nadat je de webshop in gebruik neemt, zul je tenminste ieder kwartaal fors moeten blijven investeren, om alle nieuwe technieken up to date te houden. Wanneer je kiest voor een e-commerce platform, maakt de ontwikkelaar zelf de kosten, om het platform op het hoogste niveau te kunnen houden. Je betaalt slechts een vast laag maandbedrag, waarbij je dan gegarandeerd bent van de meest moderne techniek.

7: Ook nog zelf achter de hosting en SSL-certificaten aan?

Zodra de webshop klaar is, moet hij bereikbaar zijn voor jouw bezoekers. Hiervoor moet hij gehost worden. Het is bekend dat Magento hosting zwaar en hierdoor prijzig is. Daarnaast moet  je er zelf voor zorgen dat de shop goed beveiligd blijft, bijvoorbeeld met een SSL certificaat. Zware beveiligingssystemen zijn over het algemeen alleen weggelegd voor de grotere partijen. Maar wanneer je kiest voor een e-commerce platform, dan hoef je over al deze zaken niet na te denken en ben je verzekerd van high performance hosting en de allerbeste beveiliging, zoals een DDoS wasstraat.

8: Een extra webshop openen een hele uitdaging?

Dat klopt. Als je achteraf bedenkt dat je een extra webshop wilt openen, al dan niet gekoppeld met jouw bestaande systemen, dan is dat een forse ingreep. De complete architectuur moet opnieuw uitgedacht worden, waarbij de kosten fors op kunnen lopen. Binnen een e-commerce platform is dit echter binnen dagen gerealiseerd en kun je de nieuwe shop gaan vullen. Dit omdat een e-commerce platform met deze insteek gebouwd is. Geef per artikel(groep) aan op welke shop en tegen welke condities deze getoond moet worden.

9: B2B en B2C combineren tot H2H?

Je levert zowel aan zakelijke als aan particuliere klanten? Je hanteert hiervoor andere prijs- en betalingsafspraken? Dit proces van tevoren uitdenken is een forse uitdaging. En wanneer je alle techniek en processen uitgedacht hebt, heb je dan wel gedacht aan het feit dat een zakelijke klant ook gewoon een persoon is? Die graag persoonlijk geholpen wil worden? De nieuwe trend is H2H, human 2 human. Uiteindelijk handelen we van persoon tot persoon en of iemand nou zakelijk of particulier is maakt helemaal niet uit, toch?

10: Een online en fysieke winkel combineren lastig?

Dat klopt helemaal, dat is erg lastig. Je krijgt namelijk met erg veel aspecten te maken. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een bestelling die geplaatst en voldaan is in de webshop, maar afgehaald wordt in de winkel? En wat als de klant in de winkel deze bestelling aan wil passen? Of als hij iets terugbrengt en dit weer op voorraad moet? Het voordeel van een alles-in-een commerce platform is dat al deze processen voorzien zijn en het niet uitmaakt of een bezoeker in de winkel of in de webwinkel is. Bekijk de online demo

Kies voor het Logic4 e-commerce platform!

Wil jij je weer echt bezighouden met de business en alle zaken rondom de techniek van jouw webshop en backoffice software uitbesteden bij een partij met meer dan 19 jaar ervaring? Maak dan een afspraak met een adviseur. Hij zal je in een vrijblijvende demo laten zien hoe je in véél minder tijd meer omzet kunt genereren met minder fouten met als resultaat een blije klant. Logic4 – commerce with a smile. Bekijk de online demo of download de whitepaper ‘Magento 2, is dat wel zo logisch’?

 

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen