Een multishop beheren vraagt om aandacht. Bij 0,2 tot 5% van de leveringen ontstaan namelijk fouten door niet kloppende website inhoud. Denk aan een incorrecte vertaling of een ingrediënt dat ontbreekt in de artikelomschrijving. Voor handelsbedrijven werkt chaos rondom systemen en meerdere webshops niet mee. In dit blog lees je alles over multishop. Kom erachter wat het is, welke kansen en valkuilen er zijn en meer. Aan bod komen de volgende 7 vragen:
De termen multishop en multistore worden veel door elkaar gebruikt. Bij beiden gaat het om het beheren van meerdere webwinkels vanuit één centrale administratie. Er is dan vanuit een holding of bedrijf gezocht naar een oplossing voor verschillende bedrijfsonderdelen en/of doelgroepen. Hiernaast bestaat er multi-tenant e-commerce. Dit gaat op zodra meerdere holdings en/of bedrijven dezelfde applicatie huren. Ook wel Software as a service (SaaS) genoemd.
Logic4 webshop- en bedrijfssoftware is een goed voorbeeld van multi-tenant e-commerce. Samen profiteren klanten van doorontwikkeling en delen zij de lasten. Hierbij bestaat ruimte om bepaalde delen op maat te krijgen zoals kleuren van de interface, een webshop-element en/of mobiele app functie. Logic4 heeft een multishop functie waarmee je eenvoudig meerdere webshops beheert. Met jouw webshops kan je tevens actief zijn op multi-vendor marketplaces als bol.com, Amazon en/of eBay. Daarover meer in een eerder gastblog over marketplaces.
“Multishop of multistore is het runnen van meerdere niche-webwinkels met elk hun eigen naam, aanbod en uitstraling (binnen één systeem).”
Ecommerce News
Het inzetten van meerdere niche-webshops biedt veel kansen. Zeker wanneer winstmarges klein zijn. Elke webshop heeft de potentie om je handelsbedrijf te profileren als dé specialist (in een branche/productcategorie). De samenhang maakt het voor gebruikers vaak makkelijker om door de shops heen te navigeren.
Enkele kansen van een multishop zijn:
Naast kansen heeft een multishop ook struikelblokken. Zo worden extra kosten gemaakt. Denk aan meervoudige afname van een klantbeoordelingen tool, SSL-certificaten die per domein nodig zijn en andere praktische zaken. Hiernaast vraagt bijvoorbeeld content creëren om meer inspanning.
Enkele valkuilen zijn:
Valkuilen hoeven je niet af te schrikken. Integendeel zelfs. Er zijn legio voorbeelden van bedrijven die juist erg succesvol zijn vanwege hun multishop strategie. Een mooi voorbeeld lees je terug in de Kühlkamp klantcase. Hierin deelt eigenaar Lars zijn ervaringen rondom drie bedrijfsonderdelen: Buitenhout, Buitenspelen en Buitendesign & Wellness.
Meestal bestaat een multistore uit niche-webwinkels met elk een eigen naam, aanbod en uitstraling. Toch gaat laatstgenoemde niet altijd op. Sterke voorbeelden hiervan zijn Takeaway.com (met o.a. Thuisbezorgd.nl, Lieferando.de & Vietnammm.com) en VoetbalDirect (met HockeyDirect & TennisDirect). Deze multishops hebben weliswaar eigen namen, maar het aanbod en/of de uitstraling komt sterk overeen. Kenmerkend aan een multishop is niet zozeer het design aan de voorkant, maar eerder hoe processen worden aangestuurd vanuit de achterkant. Ook wel de backoffice genoemd. Werk je met meerdere Magento shops, dan ben je hiervoor afhankelijk van meerdere systemen. Al deze systemen beheren kost veel tijd. Werk je met Logic4 dan zit alles in één systeem. Hierdoor ziet de backoffice er gelijk uit. Dit is tegelijkertijd de grote kracht: één centrale administratie voor meerdere webshops. Zo kan je gemakkelijker en eerlijker webshop prestaties vergelijken. En misschien nog wel belangrijker, de boekhouding van meerdere shops bijhouden.
Bij e-commerce op grote schaal hebben veel bedrijven moeite om dubbele inhoud te voorkomen. Zo ook bij een multistore. Wat is deze duplicate content? Wat vinden zoekmachines ervan? En hoe nadelig is duplicate content eigenlijk? Van duplicate content is sprake wanneer op meerdere pagina’s blokken inhoud identiek zijn. Denk aan een artikel dat in meerdere varianten beschikbaar is, bijvoorbeeld in de kleuren rood, groen en blauw. Bij veel webshop platformen krijgt elke variant (elke kleur) een unieke URL, maar is de artikelomschrijving nagenoeg hetzelfde. Oftewel duplicate content is ontstaan.
Meerdere bronnen zijn het erover eens, Google deelt geen penalty uit vanwege duplicate content. Toch kan het wel degelijk een negatief effect hebben. Het dwingt Google namelijk om te kiezen tussen webshop pagina’s. Het gevolg is dat ‘identieke content’ wordt gefilterd en pagina’s verloren gaan bij ranking. Dat hoeft niet zo te zijn. Door canonieke URL’s in te zetten vertel je aan Google welke pagina’s het belangrijkste zijn. Hiermee vergroot je de kans dat mensen deze hoog terugzien in de zoekresultaten. Duplicate content geheel voorkomen is natuurlijk het mooiste. Met Logic4 alles-in-één software heb je de mogelijkheid om per artikel unieke, rijke content in te geven. Hiernaast worden ook canonieke URL’s ingezet.
Sidenote: “De keuze voor meerdere websites gaat samen met (sub)domeinen en subfolders. Google behandelt elk (sub)domein als eigen entiteit. Dit komt er op neer dat shop.bedrijf.nl en bedrijf.nl voor Google 2 totaal verschillende websites zijn, ook al lijkt de URL hetzelfde.”
Sterke multishop software biedt je de mogelijkheid om één design in te zetten voor multi language webshops. Oftewel webshops in verschillende talen. Hierbij hoef je hetzelfde artikel niet vaker in het systeem te registreren. Het artikel en de artikelcode blijft gelijk, terwijl je per shop en dus land simpel unieke content ingeeft. En dat is waardevol. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vertalen naar meerdere talen significant verschil maakt op omzet en conversieratio. Daarbij vergroten landgebonden top level domains, zoals .nl (Nederland), .be (België) en .it (Italië), het vertrouwen. Kortom internationaal actief zijn kost niet dubbel zoveel werk aan webshop beheer, maar levert je wel degelijk meer op.
Er is geen goed of fout tussen actief zijn met of zonder een multishop. Of het bij jouw bedrijf en/of markten past is aan jou. Laat staan dat je internationaal en/of binnen dezelfde markt gebruik kan maken van een multishop. Denk bij laatstgenoemde aan een shop voor consumenten en een shop voor zakelijke klanten. Dit blog heeft je vast geholpen om te ontdekken of een multishop strategie interessant voor je is. Ben je geïnteresseerd in het beheren van al je webshops met alles-in-één systeem, vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Heb je nog vragen, profiteer dan van de persoonlijke demo. Deel jouw situatie met ons en we zorgen ervoor dat de gratis demo inspeelt op jouw specifieke vragen.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Heb je nog vragen over multishop? Ben je benieuwd hoeveel werk het jouw handelsbedrijf kan besparen? Meerdere Logic4 klanten maken succesvol gebruik van multishop. Allen actief in verschillende branches. Deel jouw situatie en we denken graag met je mee.