Op vrijdag 17 april was Logic4’s CEO Daniel Ruff te gast in het radioprogramma Let’s Talk Business van New Business Radio. Hier sprak hij met presentator Ron Lemmens over de huidige situatie voor webshops, de ontwikkelingen in e-commerce en de toekomstplannen van Logic4. Hieronder een aantal fragmenten uit het interview. Het hele programma is terug te luisteren via SoundCloud.
Daniel is van oorsprong Duits-Deens en deed in zijn loopbaan ervaring op in B2B & B2C marketing, FMCG, e-commerce en software. De afgelopen jaren was hij Product Manager en later Head of Small & Medium Business Division bij AfterPay. Per 1 april 2020 is hij CEO van Logic4.
Momenteel zijn vanwege corona veel winkels dicht. Dit moet een interessante tijd zijn voor webshops.
“Het is zeker een interessante tijd. We zien dat veel webshops op dit moment meer te doen hebben dan normaal in deze periode. Maar tegelijkertijd ervaren we dat klanten waar een groot gedeelte van hun omzet via fysieke winkels kwam juist een echte dreun hebben gekregen. Daar zie je veel verschuiving van fysieke omzet naar webshop omzet. Gelukkig zitten wij in een sterk staande branche. Het aansluiten van nieuwe klanten gaat ook gewoon door, maar dan met een digitale afspraak in plaats van op locatie. Ik hoop dat ook andere branches hier goed uitkomen.”
Je ziet dat een grote speler zoals bol.com steeds minder zelf aanbiedt en steeds meer via dealers verkoopt. Dat zijn de dealers die jullie bedienen. Wat zijn de laatste ontwikkelingen op dat gebied?
“Wat wij aanbieden is dat onze klanten naast hun webshop ook op Amazon en bol.com kunnen verkopen. Het gaat in e-commerce tegenwoordig om de vragen: Hoe kunnen we nog verder automatiseren? Hoe krijgen we nog meer partijen, zoals vervoerders en marketplaces, op bestaande platformen aangesloten? Hoe zorgen we ervoor dat de communicatie tussen deze partijen effectiever en efficiënter wordt? Zodat er geen fouten gemaakt worden. Dit is het ideale scenario: Een order komt binnen via bol.com, ik zie dat ik bijna geen voorraad meer heb, het product wordt automatisch bij mijn leverancier besteld en die stuurt het rechtstreeks op naar de consument. De consument merkt niet eens dat het niet direct bij bol.com, maar bij de tussenhandelaar of bij de producent zelf vandaan is gekomen.”
Er ontstaat een nieuwe wereld, de keten die je nu benoemt.
“Ja, het is echt een nieuwe wereld. Wat je daarnaast ziet bij Amazon en bol.com is dat ze alleen producten verkopen die af zijn. De volgende stap is om te kijken of je geassembleerde producten kunt verkopen via jouw eigen webshop en via een marketplace. Want dat is iets waar zij op dit moment nog geen service voor kunnen aanbieden. Een product bestaat misschien uit 5 verschillende deelproducten die samengevoegd worden, zoals een Ikea bouwpakket. Die geassembleerde producten aanbieden is echt een volgende stap. Wij zijn op dit moment in staat om dit voor onze klanten aan te bieden in hun webshop en backoffice, maar op marketplaces kan dat nog niet.”
Als je naar een groter bedrijf gaat groeien moet je de cultuur bewaken. Is dat lastig als je zelf net binnenkomt en je die cultuur nog moet leren kennen?
“Dat is een leuke uitdaging. Als je gaat leidinggeven aan een bedrijf moet je elkaars culturen wel begrijpen. Juist mijn multiculturele achtergrond – Duits, Deens en Nederlands – geeft me voordelen. Er ontstaan gemakkelijk misverstanden. Daarom is mijn communicatiestijl heel direct geworden. Je komt bij Logic4 bij een ‘familie’ binnen en moet meteen begrijpen wat ons bij elkaar houdt. Dat is de wens om Logic4 te laten groeien. Om een goed product aan te bieden aan onze klanten en een goede relatie met ze te hebben. Daar doe je het echt met elkaar voor.”
Een bedrijf dat in zee gaat met jullie is dusdanig overtuigd van de kwaliteit die Logic4 biedt dat ze het aandurven om zo’n grote stap te zetten.
“Wij zijn een strategisch partner voor onze klanten, want hun hele business draait op ons platform. Een ERP bedrijfssoftware project is een groot project voor een bedrijf. Jouw hele core business gaat over naar een nieuw systeem, zowel het operationele deel als de front-end. Wij weten dat dit om veel vertrouwen vraagt van onze klanten en dat waarderen we. Dat maakt het ook zo leuk voor ons. Alles wat we doen heeft als doel om een positieve impact voor onze klanten te realiseren.”
Een scale-up fascineert jou. Hoe zie je het bedrijf groeien de komende jaren?
“De kansen liggen voor het oprapen. Het eerste wat we gaan doen is focus op het product houden, zodat onze bestaande klanten en nieuwe klanten profijt hebben van een goed staand en stabiel product. Dat doen we nu ook al, maar we willen dat nog verder ontwikkelen om juist voorop te lopen in de markt. En het tweede punt is dat we met nieuwe sectoren gaan spreken om te kijken in hoeverre wij een match voor ze zijn. Ik ben bij Logic4 gekomen als CEO om hierbij te ondersteunen en samen verder te groeien.”
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Logic4 voor jouw bedrijf? Gewoon even bijpraten? Of ben je geïnteresseerd in een partnership? Neem contact met ons op en we plannen snel een (digitale) afspraak.