Hoge klanttevredenheid tijdens e-commerce pieken | Logic4

Hoe houd je de klanttevredenheid hoog tijdens e-commerce pieken?

Hoge klanttevredenheid tijdens e-commerce pieken
Hoe zorg ik voor een goede klantervaring, zelfs op Black Friday?
Hoge klanttevredenheid tijdens e-commerce pieken
Jorgos Thravalos
Jorgos Thravalos
19 okt 2022

De feestdagen brengen enorme pieken in verkoop- en verzendvolumes over een korte periode. Zo verwachten retailers recordverkopen tijdens het komende Black Friday-weekend. De seizoensgebonden piekperiode, van Black Friday tot en met Kerstmis, vraagt om een goede prognose, planning en flexibiliteit. Daarbij is de klantervaring belangrijker dan ooit waar het gaat om klanttevredenheid.

Klanttevredenheid als succesfactor, zelfs op Black Friday

Let ook op klantloyaliteit tijdens kortingscampagnes en probeer niet alleen maar zoveel mogelijk te verkopen. Een strategie van retailers met de houding dat het ze niet kan schelen dat klanten verkeerd kopen, zolang ze maar kopen, is te kort door de bocht. Uit een recent onderzoek onder Black Friday- en Cyber Monday kopers blijkt dat in voorgaande jaren 30% van de kopers een slechte ervaring heeft gehad. Variërend van geen geschikte aanbiedingen, verkeerde kortingsinformatie, lange levertijden en verkeerde leveringen.

“Ga geen producten afprijzen die toch al goed lopen, pak je kans om minder bekende producten onder de aandacht te brengen en probeer die zoveel mogelijk in combinatie met andere aanbiedingen te verkopen.”
Gerard den Bakker, PostNL

Klantgerichtheid niet uit het oog verliezen

Kortingen kunnen helpen om klanten te winnen, maar helpen nauwelijks om ze permanent te binden. Ook tijdens de discount battles mogen retailers de klantgerichtheid niet uit het oog verliezen. Vooral in het middenprijssegment bestaat het risico om klanten te verliezen aan discounters of luxemerken. Volgens een recente Bazaarvoice-studie kunnen retailers uit het middenprijssegment consumenten vooral overtuigen met kwaliteit, een positieve winkelervaring en goede productbeschrijvingen.

Lees ook de handige whitepaper 5 manieren om klanten aan je te binden en meer te verdienen met je webshop.

Verwachtingsmanagement voorkomt teleurstellingen

Wanneer je in je webshop vermeldt dat een product op voorraad is, dan verwacht de consument dat het er ook daardwerkelijk is en geleverd wordt. Achteraf horen dat het product toch niet beschikbaar is schaadt het vertrouwen. Daarom is het zo belangrijk dat je systemen goed met elkaar geïntegreerd zijn, zodat bijvoorbeeld altijd en overal de juiste voorraad wordt getoond.
Lees ook onze eerdere blog “9 tips om e-commerce drukte bij feestdagen te verlichten”.

“De klantervaring is niet langer een nice to have, maar het is echt noodzakelijk geworden om te kunnen concurreren. Retailers zoeken meer dan ooit hun toevlucht tot technologie om voorsprong te kunnen nemen.”
Nick Botter, CTO Retail EMEA Salesforce

Eén systeem voor alle bedrijfssprocessen

Logic4 alles in een webshop en bedrijfssoftware
Werk je met Logic4, dan komen alle orders vanuit de webshop, winkel/balie en andere kanalen op één centrale plek binnen. Artikelinformatie pas je aan in artikelbeheer (PIM) en staat direct online. Voorraad wordt automatisch bijgewerkt, waardoor je nooit meer ‘nee’ hoeft te verkopen. Facturen worden automatisch verstuurd naar klanten en staan direct in de boekhouding. Logic4 heeft integraties met de belangrijkste marketplace integratie platformen, payment service providers en logistieke dienstverleners. In totaal zorgen 500+ functies ervoor dat jij in deze drukke tijden continu het overzicht houdt.

Bekijk alle functies >

Wil jij ook meer rust en efficiëntie in jouw onderneming? Vraag dan nu een persoonlijke demo aan.

Ontvang een demo >

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen