Third-party cookies, hoe overleef je een wereld zonder ze? | Logic4

Hoe overleef je een cookieless wereld?

Een toekomst zonder third-party cookies
Wat zijn first-party cookies en third-party cookies? Wat is cookieless en wat zijn de alternatieven?
Een toekomst zonder third-party cookies
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
5 sep 2022

Waarom third-party cookies verdwijnen

Internetgebruikers en wetgevers willen meer privacy op het internet. Zowel op EU- als internationaal niveau is hierdoor nieuwe regelgeving ontstaan. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven die voor reclame en marketing altijd op third-party cookies hebben vertrouwd, binnenkort geen toegang meer hebben tot deze informatie. Bedrijven moeten zich voorbereiden op een wereld zonder third-party cookies en dat vraagt om innovatieve en flexibele oplossingen.

“Een cookie is een stukje code dat door een website op de harde schijf van je pc, tablet of telefoon wordt geplaatst. Door deze code kan bijvoorbeeld worden geregistreerd welke pagina’s bezocht worden, waar op geklikt wordt, en welke producten worden bekeken. Door al deze gegevens met behulp van cookies bij te houden, kunnen websites relevanter en persoonlijker worden gemaakt voor hun bezoekers.”
ShoppingTomorrow

Het verschil tussen first-party cookies en third-party cookies

Een first-party cookie is een code die automatisch wordt gegenereerd en opgeslagen op de computer van jouw bezoeker bij het bezoeken van jouw website. Deze cookie wordt op grote schaal gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren. First-party data biedt nauwkeurige informatie over de bezoekers van jouw website. Door first-party cookies kun je bijvoorbeeld ontdekken wat een gebruiker op jouw website doet, hoe vaak ze jouw website bezoeken en andere belangrijke informatie voor jouw marketing. Je kunt echter geen informatie zien over de activiteiten van jouw bezoekers op andere websites.

Een third-party cooky is domein overschrijdend. Het verschil met first-party cookies is dat niet alleen de website-eigenaar de gegevens van de gebruikers kan gebruiken. Ook derden kunnen hun cookies op de websites plaatsen om gebruikersgegevens te verzamelen. Elke keer dat je een website bezoekt, worden deze gebruikersgegevens verzameld, inclusief het geanonimiseerde IP-adres. Deze gegevens worden gebruikt om nauwkeurige gebruikersprofielen te maken. Deze vormen op hun beurt de basis voor gepersonaliseerde reclamecampagnes – zowel op sociale media als bij het bezoeken van andere websites.

Gebruikers verzetten zich steeds meer en bewuster tegen cookies en ‘tracking’ -advertenties om hun privacy op internet te beschermen. Sommigen willen een cookieless zone en zijn daarom al overgestapt op alternatieve zoekmachines, zoals Qwant. Er is een grote behoefte aan effectieve alternatieven voor third-party cookies.

Cookieless, wat betekent het?

De term “cookieless” beschrijft een vorm van marketing waarbij bedrijven niet meer afhankelijk zijn van third-party cookies. Dit heeft grote invloed op websites die third-party cookies gebruiken om consumenten te identificeren en te targeten met gerichte advertenties. Over het algemeen slaan cookies informatie over jouw computer op om jou als individuele bezoeker te identificeren door unieke id’s als registratienummers of sessie-ID’s op te slaan. Met het verwijderen van cookies zullen andere id’s (bijvoorbeeld jouw IP-adres) geïdentificeerd moeten worden om meer te weten te komen over wie jij online bent. Kortom, cookieless betekent dat websites jouw gegevens opslaan met behulp van andere methoden zoals IP-adressen of apparaat-ID’s in plaats van cookies. Deze alternatieve methoden zullen je dan voortaan online volgen.

“De afhankelijkheid van third-party cookies bij organisaties is groot. Maar liefst 94% zet third-party cookies in voor web analytics om bezoekersgedrag te meten. Ook voor marketing performance (86%), retargeting (79%), het opbouwen van klantprofielen (65%) en het opzetten van A/B-testen of on-site personaliseren (60%) was third-party cookies nog steeds in gebruik. Slechts 2% van ondervraagde merken gaf aan geen third-party cookies te gebruiken.”
DDMA Barometer

Toekomst zonder cookies

Zonder third-party cookies wordt informatie over de sitebezoeker schaarser. Retargeting technieken zullen verdwijnen en de consument krijgt minder het gevoel dat hij online ‘gevolgd’ wordt. Bedrijven die tot nu toe hebben vertrouwd op het gebruik van third-party cookies, zullen naar alternatieven op zoek moeten, waarbij analyse van het verkeer op de eigen website en het gebruik van deze gebruikersgegevens nog belangrijker wordt. Google heeft hier trouwens een aanzienlijk concurrentievoordeel: zelfs na het verdwijnen van third-party cookies blijven ze gegevens verzamelen via Gmail, YouTube, Google Maps en Android om advertentieprofielen te maken. Ook kan de oplossing in alternatieve, privacy vriendelijke zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Qwant gezocht worden. Of in andere privacy conforme oplossingen, zoals de single sign-on-methode.

Google werkt aan alternatieven

Welke oplossing het beste is moet door bedrijven zelf worden ingeschat. Eén ding is zeker: alternatieven zijn nodig, en snel, want in de loop van 2023 verdwijnen third-party cookies. Vorig jaar stopten Safari en Firefox er al mee en Apple heeft met de IOS 14 update maatregelen genomen tegen grootschalige dataverzameling. Ook Google, de browser met het grootste bereik (63%), heeft laten weten in 2023 te gaan stoppen met third-party cookies in Google Chrome. Google werkt op dit moment aan alternatieven die de privacy van gebruikers beschermen.

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen