Het afrekenproces: de meest voorkomende fouten - Logic4

Het afrekenproces is een cruciale stap bij een online aankoop. Ook afgelopen jaar is er een duidelijke stijging te zien in het aantal online aankopen. Dat zorgt voor nieuwe kansen maar ook voor meer druk om de optimale klantervaring te creëren. Je klanten willen namelijk graag snel en gemakkelijk kunnen afrekenen. Toch is uit onderzoek van Stripe gebleken dat e-commerce bedrijven hier vaak nog kansen laten liggen.

Weet jij of jouw klanten een optimaal afrekenproces ervaren? Of kan het nog wat verbetering gebruiken? In deze blog gaan we in op de onderdelen waar de meest fouten voorkomen en vertellen we hoe je deze gemakkelijk kunt oplossen.

  • Smartphone optimalisatie
  • Land van verkoop
  • Veiligheid
  • De betaalpagina

94% van de 800 onderzochte Europese e-commercebedrijven had ten minste vijf basisfouten in de checkout, waardoor afrekenen onnodig lastig wordt voor klanten.”
Stripe

Smartphone optimalisatie

  • Er is geen ondersteuning voor bepaalde integraties 
  • Er worden geen cijfers op het toetsenbord weergeven 
  • De website is niet responsive

Tegenwoordig vindt meer dan 50% van het bezoek aan e-commerce websites plaats via een smartphone. Daartegenover staat dat een aankoop op een smartphone twee keer zo snel wordt afgebroken als op een desktop. Als het afrekenproces dus niet geschikt is voor en kleiner scherm loop je veel mis. De payment service providers waar wij mee werken zijn allemaal geschikt voor een smartphone.

Land van verkoop

Het is van belang om de betaalmethoden die je aanbiedt af te stemmen op het land van verkoop. Dit zorgt namelijk voor het verhogen van het conversiepercentage en zo worden je kosten verlaagd. Naast dat het handig is voor (eventuele) internationale uitbreiding, voldoe je ook aan de wensen van zoveel mogelijk consumenten. Onze webshop software beschikt over de juiste functies voor multi language en multi currency.

Onze relatie met Logic4 is een bouwsteen gebleken voor structurele groei in Nederland en Europa. De webshop heeft zeker aan die groei-impuls bijgedragen. Dankzij de betrouwbare software kunnen wij ons bezig houden met onze core business.”
Frank Kortenschijl – Directeur Cleain Air

Veiligheid

  • Het is niet mogelijk om aan te melden via social media 
  • Er wordt geen samenvatting van de bestelling weergeven 

Een website moet in een eerste instantie een veilig gevoel geven. Dit geldt voor de consument én voor de webshop eigenaar, want je kunt nooit met 100% zekerheid zeggen dat er geen sprake is van een fraudeur. Daartegenover staat dat extra beveiliging bij het betalen voor minder gemak zorgt. Daarom is het van belang om een goede balans te vinden tussen sterke cliëntauthenticatie (SCA) en het aantal stappen in het afrekenproces.

De betaalpagina

  • Er komt geen foutmelding in het betaalformulier bij onjuiste gegevens 
  • Er is geen waarschuwing bij ongeldig kaartnummer of verlopen kaart 
  • Gegevens worden niet automatische aangevuld 
  • Het factuuradres is niet standaard hetzelfde als het verzendadres 

Het automatisch aanvullen van adresgegevens kan zorgen voor een verhoging van je conversie. En wanneer je specifieke foutmeldingen gebruikt is er een kans van 3,5% dat er een nieuwe poging gedaan wordt. Het lijken misschien kleine details, maar ze kunnen zeker zorgen voor winst. Door gebruik te maken van de alles-in-één webshop en ERP software hoef jij je niet meer druk te maken om deze fouten.

Wil je meer weten over de functies van de Logic4 alles-in-één webshop bedrijfssoftware? Bekijk onze 500+ functies of vraag een persoonlijke online demo aan.

Bekijk alle functies Demo aanvragen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen