Groothandel webshops zijn altijd in beweging. Omnichannel actief zijn wordt steeds belangrijker. En dure fouten ontstaan al snel. Hiernaast is toegevoegde waarde creëren aan de orde van de dag. Zo vindt 48% van de Nederlandse E-installateurs het belangrijk dat groothandels producttrainingen (blijven) ontwikkelen. En stapt 36% over naar een ander aankoopkanaal als deze hetzelfde voorraadbeheer niveau kan bieden. Dure fouten voorkomen en toegevoegde waarde leveren is dus cruciaal. Toch is niet iedere groothandel zich van dure missers bewust.
In deze blog noemen we 4 missers bij groothandel webshops. Mede afgeleid van omnichannel dienstverlening en groothandel trends. Fouten die je het liefste voorkomt of snel aanpakt. Tips en adviezen over hoe je dit doet komen tevens terug. Mogelijk roepen ze nog vragen op. Vraag gerust om meer informatie, we staan graag voor je klaar.
Wat groothandel webshops online ‘op voorraad’ hebben blijkt in het magazijn niet aanwezig. Een gedateerde voorraad dus. Verkopers hoor je ook snel zeggen: “Die hebben we volgens mij nog wel op voorraad”. Maar weet iedereen welke goederen goed verkopen, en welke minder? Weet je hoeveel er van beiden op voorraad is? De voorraadstatus bij groothandels is lang niet altijd actueel. Zodra niet gepakt en geleverd kan worden ontstaan frustraties. Zowel bij medewerkers als bij klanten. Maar dat is niet het enige. Een gedateerde voorraad betekent ook een inefficiënt magazijn. Goederen die niet tot nauwelijks worden verkocht liggen in de weg. Ruime opslag hiervan beperkt ruimte om meer bestsellers in te kunnen slaan. Een actuele (online) voorraadstatus is cruciaal, voorkomt ontevreden klanten en schept kansen voor maximale groei. Met een ERP systeem, zoals de Logic4 Commerce Suite, is je voorraadstatus altijd actueel, online én offline. Meer over voorraadbeheer in de whitepaper 10 tips voor beter voorraadbeheer.
“Zorg voor een helder digitaal beeld van de voorraad die in beheer is, zowel de binnenkomende, liggende als uitgaande items. IT-tools als een Enterprise Resource Planning (ERP) of een Warehouse Management Systeem (WMS) zijn gewenst voor het verwerken van de voorraad.”
Ferdi den Bakker, Logistiek.nl
Het maximale aantal sterren willen we allemaal. Toch zijn er groothandel webshops die klanten niet (onafhankelijk) kunnen beoordelen. Zij hebben geen systeem voor reviews, of het systeem is niet onafhankelijk. In de belevingswereld van de klant zijn beoordelingssterren echter niet meer weg te denken. Niet alleen in de B2C markt, maar ook bij B2B. Klanten gaan sneller over tot bestellen zodra zij zien dat honderden, zo niet duizenden hen positief zijn voorgegaan. 4,5 – 5 sterren dus! Door meer oog te hebben voor online reviews stimuleer je sterk de groei in handel. Waar overigens ook het Thuiswinkel Zakelijk keurmerk voor B2B bij helpt.
Sidenote: Google is gestopt met het Trusted Stores Program. Beoordelingen vanuit o.a. Feedback Company, Trustpilot en eKomi tellen nog steeds. Maar relatief nieuw is ‘Google Klantenreviews‘, wat gratis is bovendien. Een sterke kans, nu dit in Nederland nog weinig wordt toegepast. Mymemory.co.uk is een mooi voorbeeld.
Niemand houdt van betalingen die uitblijven. Zeker groothandels niet. Bij grote volumes lopen openstaande facturen al snel op tot in de tienduizenden euro’s. Ondertussen moet je wel je leveranciers betalen. Beheer je nog handmatig debiteuren, dan kost dit vaak veel tijd. Laat staan dat het cruciaal is de administratie goed op orde te hebben. Je wilt immers niet een klant vragen om te betalen, terwijl dit al gebeurd is. Dat is zo onprofessioneel. Gelukkig zijn met de technologie van nu geautomatiseerde herinneringen zo verstuurd. De Logic4 Commerce Suite gaat zelfs nog een stapje verder. Door de samenwerking met Payment Service Providers, zoals MultiSafepay, is een geautomatiseerd incassotraject eveneens mogelijk. Uiteraard pas nadat een klant meermaals niet heeft betaald. Handmatig debiteurenbeheer lijkt niet meer van deze tijd. Klanten verliezen door foutief verstuurde betalingsherinneringen is bovendien een dure fout die je gemakkelijk voorkomt.
De meeste B2B groothandels zijn prima in staat om te leveren. Dit zodra orders zijn binnengestroomd. Reactief dus. Bij het meedenken met de klant, of sterker nog klanten geheel ontzorgen, laten veel B2B groothandels kansen liggen. Denk proactief! Deel expertise die vanuit jarenlange ervaring is opgebouwd niet alleen op kantoor, aan de telefoon of op de site. Laat eens een ervaren medewerker een dag actief zijn bij jouw (grote) klant. Letterlijk. Of bied klanten gratis een vakinhoudelijke cursus aan. Het is een dure fout om te denken dat B2B serviceverlening enkel om afname, reageren en leveren gaat. Werk aan een naadloze omnichannel ervaring, want 32% van de B2B klanten gebruikt een combinatie van online & offline. Vergeet bovendien niet de laatste groothandel trends te volgen.
“Eén van de huidige trends, ook in de technische branche, is de overgang van multichannel naar omnichannel. Uiteindelijk moeten je klanten centraal gezet worden, de kanalen bewegen om hen heen.”
Bernadette van den Hooven, Twinkle Magazine
Ben je afhankelijk van verschillende systemen? Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Met één systeem voor alle processen wordt apart inloggen verleden tijd. Op welke locatie jij en je medewerkers ook zijn, overal zien jullie hetzelfde actuele overzicht. En misschien nog wel belangrijker, je website of klantportaal is altijd up-to-date. Dat houdt klanten tevreden!
Waar klantverwachtingen alsmaar toenemen, wil je als groothandel klaar zijn voor de toekomst. Belangrijke factoren om mee rekening te houden zijn dus:
Logic4 software is een volwaardig systeem met 400+ functies voor logistiek, verkoop, administratie en financiën. Allen gericht op de belangrijkste processen binnen de groothandel. Ervaar het zelf, een demo aanvragen is zo gedaan.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Tevreden klanten en grip op alle processen. Dat is het doel. Welke veelgemaakte fout los jij graag op? Deel deze met ons. Wij lichten graag toe welke van de 400+ functies je verder helpt.