Dit artikel is verschenen in TOM (Twents Ondernemers Magazine) nummer 2 van 2016.
“We hadden een softwaresysteem dat met verschillende modules in elkaar was gezet, steeds weer iets nieuws erbij. Met uiteindelijk als resultaat dat het instabiel werd. Niemand vertrouwde het eigenlijk meer. Dat kunnen wij ons in deze fase van het bedrijf niet veroorloven.” Aldus de Hengelose ondernemer Barry ten Voorde, die met Fitwinkel.nl en Fitnessbenelux als groothandel in fitnessapparatuur en sportaccessoires hard groeit.
Al vanaf 2000 is Barry ten Voorde actief binnen de e-commerce. Aanvankelijk met sportvoeding voor enthousiaste fitnessliefhebbers, later ook met fitnessapparatuur, sportaccessoires en zelfs een eigen, wereldwijd verkocht kledingmerk. “De verkoop van braces was het begin”, vertelt hij, “maar daar hebben we afscheid van genomen. Fitwinkel.nl is nu een belangrijk concept: er zijn inmiddels drie winkels in Nederland, waaronder een in Hengelo. Daar staan onze producten.” Daarnaast is er de website Fitnessbenelux.nl, waar een keur aan apparatuur, accessoires en artikelen te vinden is voor de consument.
Het gaat goed met zijn bedrijf. Niet alleen dankzij de bestaande merken fitnessapparatuur, want onder de naam VirtuFit ontwikkelt Ten Voorde met zijn team inmiddels een eigen lijn met hometrainers, spinningbikes, loopbanden en crosstrainers. En dan is er nog het bijzondere kledingmerk Gorilla Wear dat door Ten Voorde is gekocht. Een merk voor de ‘hardcore’ fitnessliefhebbers die trainen voor spieren als kabeltouwen. Ten Voorde: “Het is in die sfeer een groot en bekend merk. We hebben er nu ook een vrouwenlijn bij opgezet. Die oogt iets vriendelijker. Het design doen wij hier in Hengelo, de productie is in China en India; zeker, allemaal netjes, geen misstanden.”
Op alle fronten is het bedrijf nu in een transitie aanbeland. Ten Voorde heeft de locatie, waar hij al huurde, gekocht. “We kunnen dus alles naar eigen inzichten indelen. En het gaat heel goed; het aantal fysieke winkels neemt toe (een vierde winkel, in Rotterdam, staat in de planning-red.) maar ook via de website wordt meer verkocht.”
Wat een rem op de groei zette was de software, die te vergelijken is met de klassieke houtje-touwtje-oplossing: “We zijn al zestien jaar bezig met e-commerce. De software die we gebruikten, is steeds verder uitgebreid. Dat betekent modules erbij kopen met steeds andere bureaus werken die er maatwerksoftware aan toevoegden. Er kwamen crashes, het haperde en niemand vertrouwde het systeem meer. Dat kan natuurlijk niet. En als er wat mis was, wees iedereen naar elkaar”, aldus Ten Voorde, die in contact kwam met het Enschede IT-bedrijf Logic4 dat vorig jaar het nieuwe concept Fisi introduceerde: een volledige ERP- en CRM-oplossing die modulair kan worden uitgebreid.
Als basis voor de webshops implementeerde Logic4 het eigen platform Next, nu bekend als Shop. Ten Voorde was op zoek naar een nieuw systeem om alle administratieve en logistieke informatiestromen soepel en integraal door de organisatie te leiden. “Ik wil het beste en het snelste en heb een aantal platforms bekeken. Ik heb zelfs overwogen om een eigen programmeur in dienst te nemen. Het werd uiteindelijk Logic4 met Fisi en Shop, de modulaire opbouw, de standaardcomponenten, de maandelijkse tarieven. Allemaal zaken die mij aanspreken”, aldus Barry ten Voorde.
Het standaardplatform van Fisi biedt al veel functionaliteit, maar er waren meer wensen, zoals een directe koppeling met Bol.com. “Tja, als je zestien jaar in de e-commerce zit, heb je iets meer eisen. Onze ervaring tot nu is dat de modules goed geïntegreerd zijn in een stabiele omgeving: de ERP, het boekhoudpakket, het CRM-systeem. Voorheen moest je voor die applicaties steeds apart inloggen, dat hoeft niet meer door de integratie. De beschikbare informatie wordt nu optimaal gedeeld; in het magazijn kunnen ze zelfs zien welke facturen open staan. Er zitten een rittenadministratie en een Management Info Dashboard bij. Het is allemaal heel efficiënt.”
Afgezien van de compleetheid van de basis van Fisi heeft Ten Voorde ook vertrouwen in de maatwerkcomponenten die door Logic4 op wens worden toegevoegd. “Want het is nog niet klaar; er zullen zeker nog modules worden toegevoegd.” Net zo belangrijk is dat de twintig medewerkers nu met plezier werken: “De efficiency is toegenomen en iedereen vertrouwt het systeem weer. Dat is belangrijk. Ik durf te zeggen dat Fisi de basis is voor onze volgende groeisprong.”
“Het verhaal waarmee Barry bij ons kwam, horen we steeds vaker: bedrijven gebruiken meerdere systemen naast elkaar, eventuele koppelingen werken slecht, er zijn veel handmatige acties nodig en daardoor is de foutkans groot. Om die problemen in één klap op te kunnen lossen hebben we de ERP- en CRM-bedrijfssoftware Fisi ontwikkeld. Bedrijven met meerdere webshops, of een combinatie van fysieke en online winkels, kunnen daarmee veel efficiënter werken”, aldus directeur Danny Nijland van Logic4.
Met Fitwinkel.nl en zijn andere formules heeft Barry al flink wat ervaring in de wereld van retail, groothandel en e-commerce, zegt Nijland: “Daardoor wist hij precies te benoemen wat hij wel en niet wilde. Het was een mooi en uitdagend project om zowel de vier webshops te bouwen op ons webshopplatform, alsmede de volledige backoffice en logistieke processen over te zetten naar Fisi. Het is de missie van Logic4 om het bedrijven makkelijk te maken en bij Fitwinkel.nl is dat zeker geslaagd!”
Meer lezen over Logic4 ERP & E-Commerce softwareBlijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!