Amazon en Webshop combineren: do's en don'ts - Logic4

Eigen webshop en Amazon combineren – do’s en don’ts

Amazon als versterking van jouw webshop
Hoe zet je Amazon slim in naast je bestaande verkoopkanalen?
Amazon als versterking van jouw webshop
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
20 mrt 2020

Dit artikel is opgesteld door Logic4 in samenwerking met onze partner EffectConnect.

Met de komst van de internationale e-commerce reus leeft de vraag of Amazon webshops zal bedreigen of juist versterken. In deze blogserie behandelen we een aantal veelgestelde vragen over de effecten op e-commerce, de voordelen en nadelen voor jou als verkoper en het combineren van je eigen webwinkel met Amazon. In dit derde en laatste deel: Hoe zet je Amazon slim in naast je eigen (bestaande) webshop? We behandelen de do’s en don’ts rondom 7 onderdelen.

1. Assortiment en markt

Don’t: Je volledige assortiment in alle landen aanbieden

Don’t: Je volledige assortiment in alle landen aanbieden

Webshop Amazon Do: Starten met een kleine selectie met potentie

Do: Starten met een kleine selectie met potentie

Hoe doe je dat?
Je kunt op de Nederlandse Amazon producten aanbieden in 24 categorieën, waaronder Consumentenelektronica, Keuken en wonen, Kantoorbenodigdheden en Sportartikelen. Dit betekent niet dat het slim is om je volledige webshop-assortiment op Amazon te zetten. Belangrijk is dat je vooraf onderzoekt welke van jouw producten écht potentie hebben om succesvol te zijn op Amazon. De meeste kans maken producten met een groot zoekvolume, weinig concurrentie en een goede marge. Houd er rekening mee dat de reviews die je verzameld hebt voor je eigen webshop niet te zien zijn op Amazon en dat je dit dus opnieuw gaat opbouwen.

Wil je een grotere doelgroep bereiken op de Nederlandse en Belgische markt, of wil je graag uitbreiden naar het buitenland? Dan is naast je eigen webshop Amazon een interessant extra verkoopkanaal. Je kunt namelijk zonder grote investeringen je producten aanbieden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en andere landen. Je hoeft dan niet een volledige webshop te vertalen en online marketing op te zetten, maar profiteert van de bestaande bekendheid van Amazon in die landen.

“Het is belangrijk om te beseffen dat niet alle producten goed verkopen op marketplaces zoals Amazon en dat de concurrentie hevig kan zijn, wat nadelig is voor de marge. Unieke producten zijn dan ook van belang voor goede marketplace verkoop.”
Silke Barkmann, EffectConnect

2. Productaanbod

Don’t: Precies dezelfde producten aanbieden als de rest

Don’t: Precies dezelfde producten aanbieden als de rest

Webshop Amazon Do: Unieke producten of combinaties aanbieden

Do: Unieke producten of combinaties aanbieden

Hoe doe je dat?
Een onderscheidend aanbod is essentieel voor goede verkoop. Dit geldt voor je eigen webshop, maar op Amazon nog sterker. Ben je fabrikant of distributeur van eigen producten of private labels? Dat brengt als voordeel mee dat je weinig tot geen concurrentie hebt op dat specifieke product. Nadeel is dat je zelf alle productinformatie moet creëren en aanleveren bij Amazon. Als je een PIM systeem hebt dat jouw website voedt, dan hoeft aanleveren bij Amazon niet veel moeite te kosten.

Ben je een groothandel of retailer die niet-unieke standaardproducten verkoopt? Wees dan creatief en maak een ‘nieuw’ product door twee of meer bestaande producten te combineren in een voordeelpakket. Denk aan meerdere accessoires voor een robotstofzuiger. Of voeg een extra gadget toe met jouw logo erop. Bijvoorbeeld een bedrukte bidon bij sportkleding, of een draadloze oplader bij een mobiele telefoon. Dit kun je aanbieden op zowel je eigen webshop als op Amazon.

“Verkoop je producten die door meerdere aanbieders aangeboden worden, dan zijn externe verkoopplatformen geen aantrekkelijk verdienmodel voor de lange termijn.”
Marco Coninx, Verover Europa

3. Tijdsinvestering

Don’t: Half werk leveren vanwege tijdgebrek of het ‘erbij doen’

Don’t: Half werk leveren vanwege tijdgebrek of het ‘erbij doen’

Webshop Amazon Do: Zorgvuldig zijn en echt kiezen voor je webshop én Amazon

Do: Zorgvuldig zijn en echt kiezen voor je webshop én Amazon

Hoe doe je dat?
Je eigen webshop onderhouden kost tijd. Amazon ‘erbij doen’ kost nog meer tijd. Die tijd moet je wel hebben. Als in je eigen webshop informatie niet goed staat of onvolledig is zul je minder conversie hebben, maar zijn de consequenties verder niet zo groot. Als je dit op Amazon doet word je zonder pardon geschorst. Het is slim om externe hulp in te schakelen of een dedicated werknemer aan te nemen.

Net zoals bij je eigen webshop houdt op Amazon het proces niet op na de verkoop. In klantondersteuning kan veel tijd gaan zitten. Vaak in het weekend, wanneer je als groothandel of retailer normaal gesproken gesloten bent of druk bent in de winkel. Binnen 24 uur reageren op klantvragen is de norm bij Amazon. Doe je dit niet of krijg je slechte reviews, dan kom je onder de andere verkopers te staan en kun je zelfs helemaal worden uitgesloten door Amazon.

4. Gevonden worden

Don’t: Niets doen of zonder kennis adverteren

Don’t: Niets doen of zonder kennis adverteren

Webshop Amazon Do: Op de eerste pagina komen én de Buy box winnen

Do: Op de eerste pagina komen én de Buy box winnen

Amazon webshop combineren - buy boxHoe doe je dat?
Als nieuwe verkoper begin je onderaan. Dit geldt zowel voor je eigen webshop als Amazon. Je moet adverteren om gevonden te worden, zodat je bezoekers, orders en reviews verzamelt en hogerop komt. Houd er rekening mee dat de kosten op Amazon een stuk hoger liggen dan op bijv. Google Shopping en dat bezoekers niet op jouw website terecht komen. Adverteren zonder kennis kan je dus duur komen te staan.

Bij Amazon is er nog een extra horde te nemen. Je moet zorgen dat je de ‘Buy box’ wint, oftewel dat jij de leverancier bent waar de klant bestelt als hij op de winkelwagen button klikt. 80-90% van de consumenten doet dit zonder naar alternatieve leveranciers te kijken. Fulfillment By Amazon, een competitieve totaalprijs en verzendtijd worden genoemd als sleutelfactoren.

5. Fulfilment

Don’t: Alle fulfilment uit handen geven

Don’t: Zomaar alle fulfilment uit handen geven aan Amazon

Webshop Amazon Do: De regie houden over je eigen voorraad

Do: De regie houden over je eigen voorraad

Hoe doe je dat?
Als het goed is heb je voor je eigen webshop het proces van orderafhandeling duidelijk ingericht. Als je besluit om daarnaast via Amazon te verkopen, moet daar wellicht wat aan veranderd worden. Je kunt ervoor kiezen om de volledige orderafhandeling en service uit te besteden (Fulfilment By Amazon). Of dit verstandig is verschilt echt per handelsbedrijf.

Het voordeel van FBA is voornamelijk het gemak. Je legt (een deel van) je voorraad bij Amazon neer en hebt er geen omkijken meer naar. Soms kan een latere cut-off tijd gehanteerd worden dan bij je eigen webshop (voor 23:59 besteld, morgen in huis), wat voor een hogere conversie zorgt. En ze nemen al het klantcontact van je over, ook ’s avonds en in het weekend. Nadelen van FBA zijn dat je de voorraad die bij Amazon in het magazijn ligt niet meer via je eigen webshop kunt verkopen, de hogere kosten en dat je geen persoonlijke touch kunt toevoegen aan het pakketje.

Let op: Amazon laat tijdens de coronacrisis alleen nog de hoogstnoodzakelijke voorraden toe in zijn Amerikaanse en Europese magazijnen. De online retailer wil zo plaats vrijhouden voor medische en dringende producten. Dit kan effect hebben op de beschikbare voorraden van overige producten (RetailDetail.nl).

“Een gouden regel is dat je niet meer dan een maand voorraad bij Amazon wilt hebben liggen. Wanneer je net start met verkopen dan adviseren wij om te starten met zelf leveren en in de loop van de tijd de hardlopers op voorraad bij Amazon te leggen.”
Tim van der Bilt, Maze one

6. Kosten

Don’t: Uitgaan van dezelfde kosten en marges voor Amazon en webshop

Don’t: Uitgaan van dezelfde kosten en marges voor Amazon en webshop

Webshop Amazon Do: Goed doorrekenen wat je opbrengst en marges per kanaal zullen zijn

Do: Goed doorrekenen wat je opbrengst en marges per kanaal zullen zijn

Hoe doe je dat?
Stijgen de volumes vanuit jouw eigen webshop, dan worden de kosten voor je webshop niet per se hoger. Stijgen de volumes vanuit Amazon, dan stijgen de kosten mee. Het is dus slim om verwachte volumes, marges, omzet en break-even prijs te berekenen voor ieder verkoopkanaal. Alsnog biedt het geen zekerheid, aangezien Amazon haar verwijzingsvergoedingen regelmatig wijzigt. Het is dus een stuk lastiger om je marges in de gaten te houden.

Waar moet je allemaal rekening mee houden: Maandtarief (€39 ex. btw), verwijzingsvergoeding (7-45%), verkoopcommissie (€0,81-€1,01), fulfilmentkosten (eigen vervoerders of FBA), importheffingen, transactiekosten, retourzendingen (Amazon houdt 20% van de commissie als retour fee) en overhead. Zie ook amazonsellers.nl.

“Marketplaces berekenen een commissie om de producten bereikbaar te kunnen maken voor een groot publiek. Het is belangrijk dat je deze kosten in een juiste berekening meeneemt bij het bepalen van je verkoopprijs, zodat je geen verlies maakt.
Silke Barkmann, EffectConnect

7. Dataverwerking

Don’t: Alle data handmatig invoeren

Don’t: Alle data handmatig invoeren

Webshop Amazon Do: Een PIM systeem met channel feed gebruiken

Do: Een PIM systeem met channel feed gebruiken

Hoe doe je dat?
Al je producten op je webshop en binnengekomen orders handmatig invoeren is onbegonnen werk. Laat staan als je al dat werk dubbel moet doen om op Amazon te verkopen. Je webshop kan vanuit een centraal PIM systeem gevoed worden met al je producten. Vanuit hetzelfde PIM systeem kan een feed automatisch gegenereerd worden die informatie doorstuurt naar Amazon. Veel slimmer.

Voorbeelden van partners die aangesloten zijn op het PIM- en webshopsysteem van Logic4 zijn EffectConnect en ChannelEngine. Via EffectConnect kun je bijvoorbeeld je webshop koppelen aan Amazon, Bol.com, Marktplaats en andere marketplaces. Productnamen, specificaties, prijzen, foto’s en EAN-codes worden automatisch doorgestuurd. En orders vanuit Amazon komen vanzelf binnen in jouw backoffice. Dat scheelt je uren werk per dag.

Conclusie: Amazon als webshop-aanvulling

Verkopen via Amazon doe je er niet ‘zomaar even bij’. Het vraagt om een weloverwogen keuze en veel tijd. Het enorme bereik is een groot voordeel, maar er kleven ook nadelen aan, zoals de hoge kosten en concurrentie. Ons advies is daarom om Amazon niet als heilige graal te zien, maar als een interessant extra verkoopkanaal binnen jouw omnichannel strategie. Marketplaces en affiliate kanalen verdienen daar zeker een plek in.

Gebruik Amazon om gevonden te worden en meer naamsbekendheid te krijgen, en probeer kopers vervolgens zo snel mogelijk naar jouw eigen webshop te lokken. Dit kan met behulp van een Feed Manager ook via verwijzings- en vergelijkingssites zoals Google Shopping en Beslist.nl. Dan blijf je zelf eigenaar over alle klant- en productdata. En kun je bezoekers makkelijker benaderen voor herhaalaankopen. Het beste van beide werelden!

Heb je alles goed afgewogen en wil je je aanmelden als verkoper op amazon.nl? Dit doe je via services.amazon.nl.


Whitepaper 8 stappen naar omnichannel succes cover8 stappen naar omnichannel succes

Hoe combineer je webshop(s), winkel, marketplaces en andere verkoopkanalen? Download de gratis whitepaper en ontdek de 8 stappen naar één klantbeleving.

Ontvang whitepaper >


Over Logic4

Logic4 is hét alles-in-één systeem voor PIM, webshop en bedrijfssoftware. Middelgrote retailers en groothandels profiteren van 500+ volledig geïntegreerde functies rondom verkoop, administratie en logistiek. Denk aan productinformatie, inkoop, voorraad, orderverwerking, facturatie, kassa, webshop(s) en integraties met PSP’s, vervoerders en marketplaces. Dat betekent niet meer overtypen, niet meer wachten op synchronisatie en niet meer achter de feiten aanlopen. Ben jij klaar voor de volgende stap?

Ontdek 500+ functies >
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Meer weten over Logic4 & EffectConnect?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Logic4 in combinatie met EffectConnect? Start jouw stappen met verkopen via Amazon en andere marketplaces naast jouw eigen webshop. Neem contact op voor meer informatie.

Zoek door onze site
Demo aanvragen