De effecten van Amazon op e-commerce in Nederland - Logic4

De effecten van Amazon op e-commerce in Nederland

Amazon staat voor de deur
Goed nieuws voor consumenten, maar wat doe je als verkoper: schrapzetten of meegaan?
Amazon staat voor de deur
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
10 feb 2020

Het is je vast niet ontgaan: e-commercegigant Amazon gaat definitief de markt betreden in Nederland. In deze blogserie behandelen we een aantal veelgestelde vragen over de effecten op retail, de voordelen en nadelen als verkoper, en het combineren van je eigen webwinkel met Amazon. In dit eerste deel: Welk effect heeft Amazon op e-commerce en retail in Nederland?

Wanneer komt Amazon naar Nederland?

Amazon.nl bestond al, maar bood tot 2020 enkel e-books aan. Ook kunnen Nederlandse consumenten terecht op Amazon.de/nl. Maar nu vindt de e-commerce speler het tijd voor een ‘echte’ Nederlandse tak. De precieze lanceringsdatum is onbekend. Er wordt gespeculeerd dat het eind februari of ten minste in het eerste kwartaal zover is. Amazon zelf geeft hierover geen duidelijkheid, ze houden het op ‘later dit jaar’. Wel zeker is dat ze het lidmaatschap van Thuiswinkel.org hebben aangevraagd en dat je als handelsbedrijf sinds 15 januari 2020 de mogelijkheid hebt om je als partner te registreren voor amazon.nl. Naar verwachting zullen ze kiezen voor een schokeffect door er ‘ineens’ te zijn.

Welk effect heeft Amazon op e-commerce in Nederland?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we de situatie in Nederland vergelijken met andere landen. Amazon streeft naar marktdominantie in ieder land waar ze actief zijn. En dat lukt. Amazon staat in veel landen eenzaam bovenaan de ranglijst van online verkopers, met een totale jaaromzet van 280 miljard dollar. Volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, werd Amazon in opkomende e-commerce markten al snel marktleider door een gebrek aan concurrentie. De Nederlandse markt is echter anders, schrijft hij op Twinklemagazine.nl. “Nederland is al een volwassen markt met een efficiënte infrastructuur, voor zowel internet, telecommunicatie als logistiek.”

“Het is de meest geavanceerde marktplaats van de westerse wereld. Ze zetten de markt op zijn kop qua prijs en service en zetten een nieuwe standaard voor andere webwinkels.”
Nikki Eijpen, Marktplaatsspecialist bij Wunderman Thompson Commerce

Concurrentie Bol.com, Coolblue en andere shops

De populariteit van vertrouwde shops, zoals Bol.com, Coolblue (respectievelijk 98% en 89% bekendheid) en ook kleinere webwinkels, zit diepgeworteld bij Nederlanders. Zij kunnen de invloed van Amazon niet weren, maar wellicht wel vertragen. Nederlanders zijn namelijk vrij merktrouw. 43% blijft het liefst bij de huidige webshops kopen, zelfs als Amazon goedkoper is. Toch zegt een even grote groep (44%) te overwegen om wel bij Amazon te bestellen als er een lage prijs of scherpe aanbieding is (Customertalk). “Bol.com en Coolblue zijn uiterst professioneel, volop bezig met machine learning en optimale klantbinding, die druk je niet zomaar weg”, aldus Molenaar.

Ook Jos Eeland, partner bij Simon-Kucher & Partners, denkt dat Nederlanders hun aankopen voorlopig nog voornamelijk via de huidige Nederlandse webshops blijven doen. “Toch gaat Amazon snel een steeds groter gedeelte van de online aankopen in Nederland claimen. Het grootste nadeel van Nederlandse webshops is dat ze op Nederland gericht zijn. Amazon biedt een veel groter assortiment aan. Het huidige assortiment van het platform in Duitsland is bijvoorbeeld al meer dan tien keer zo groot als het assortiment van bol.com, Coolblue en Zalando bij elkaar”, zegt Eeland op Customertalk.nl.

Bol.com verlaagt verkoopcommissies per 1 maart
De verkoopcommissie voor producten tussen €10 en €20 gaat naar 40 cent. Voor items onder de €10 gaat het naar 20 cent. “Het gevolg is dat het aanbod in deze prijscategorieën omhoog gaat. Hier was veel vraag naar. Deze wijziging maakt ons platform beter voor de ondernemer”, aldus Bol.com directeur Huub Vermeulen tijdens de Webwinkel Vakdagen

“Als je online een grote afzetmarkt wilt bereiken in een land als Duitsland, dan kun je niet om Amazon heen. Wij verkopen onze producten al enige jaren via dat platform en gaan dit zeker ook op Amazon.nl doen. Amazon zal snel een groot aandeel in Nederland gaan krijgen.”Frank Kortenschijl, directeur Clean Air

Welk effect heeft Amazon op de retail?

De impact van Amazon gaat verder dan de directe concurrentie met andere marketplaces. Ook de traditionele retail gaat het effect voelen. Nederlanders kopen nog relatief vaak bij fysieke winkels. In de landen waar Amazon al met e-commerce actief is, wordt inmiddels ruim de helft van alle aankopen online gedaan. Volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectorspecialisten Retail bij de Rabobank, zal de groei van Amazon ten koste gaan van het marktaandeel van huidige handelsbedrijven in de bestaande kanalen. “Op korte termijn zal Amazon vooral zorgen voor een verdere groei van de online markt. Online spelers kunnen van deze extra marktgroei profiteren, waardoor fysieke winkels omzetaandeel verliezen. Op langere termijn zal Amazons streven naar marktdominantie ook online spelers raken.” De verwachting is dat speelgoed- en elektronicaketens, maar ook kleding-, meubel- en cosmeticawinkels, veel concurrentie gaan krijgen van Amazon, zo schrijft Jan Libbenga op Emerce.nl.

“Amazon zal de Nederlandse retailsector dwingen tot actie.”
Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectorspecialisten Retail Rabobank

Hoe zit het met Amazon’s e-commerce in België?

Laten we vooral onze Zuiderburen niet vergeten. De Belgische e-commerce markt is nog steeds groeiende. Franstalig België wordt momenteel bediend door Amazon.fr, waar het al marktleider is. Hoogstwaarschijnlijk zal het nieuwe Amazon.nl dus dienen als e-commerce kanaal voor Vlaamse klanten. De huidige omzetcijfers van Amazon, Bol.com en Coolblue in Vlaanderen liggen erg dicht bij elkaar. Daar zit dus zeker potentie voor groei.


Amazon e-commerce Whitepaper 8 stappen naar omnichannel succes cover

Whitepaper Omnichannel succes in 8 stappen

Hoe combineer je webshop, winkel, marketplaces en andere verkoopkanalen? In deze gratis whitepaper lees je handige tips om als handelsbedrijf één consistente klantbeleving te creëren.

Ontvang whitepaper >


Software die klaar is voor e-commerce via Amazon

Deel 2 van deze blogserie gaat in op de voor- en nadelen van verkopen via Amazon voor jou als handelsbedrijf. Deel 3 legt uit welke stappen je moet nemen om Amazon in te zetten naast je eigen webshop. Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag? Dan hebben we de volgende adviezen voor je:

  1. Schakel een gespecialiseerde partij in als Verkopen via Amazon, Evoworks of Dept Agency. Zij weten alles over de commerciële kant van Amazon en hoe je daar gevonden kunt worden. Logic4 maakt webshop- & bedrijfssoftware. Wij zijn geen Amazon specialist! 
  2. Sluit je aan bij een marketplace-partner, zodat ook de technische kant soepel loopt. Logic4 heeft integraties met EffectConnect, Channable, ChannelEngine en Vendiro.
  3. Zorg voor verrijkte productinformatie die volledig, juist en actueel is. Lees hier hoe je productinformatie verrijkt >
  4. Laat orders centraal binnenkomen in de backoffice vanuit alle verschillende kanalen (webshop, marketplaces, showroom, etc.). Met Logic4 webshop & bedrijfssoftware gaat dat automatisch. Gebruik je een ander (ERP) systeem en ben je wel toe aan alles-in-één? Dan laten we je graag zien hoe het makkelijker kan in een persoonlijke demo.

ERP & Webshop functies >    Persoonlijke demo >

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Kom binnen bij de alles-in-één software

Is jouw detailhandel of groothandel toe aan de volgende stap in webshop & bedrijfssoftware? Of ben je als Logic4 gebruiker benieuwd naar de mogelijkheden van verkopen via marketplaces zoals Amazon? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Zoek door onze site
Demo aanvragen