Het is je vast niet ontgaan: e-commercegigant Amazon gaat definitief de markt betreden in Nederland. In deze blogserie behandelen we een aantal veelgestelde vragen over de effecten op retail, de voordelen en nadelen als verkoper, en het combineren van je eigen webwinkel met Amazon. In dit eerste deel: Welk effect heeft Amazon op e-commerce en retail in Nederland?
Amazon.nl bestond al, maar bood tot 2020 enkel e-books aan. Ook kunnen Nederlandse consumenten terecht op Amazon.de/nl. Maar nu vindt de e-commerce speler het tijd voor een ‘echte’ Nederlandse tak. De precieze lanceringsdatum is onbekend. Er wordt gespeculeerd dat het eind februari of ten minste in het eerste kwartaal zover is. Amazon zelf geeft hierover geen duidelijkheid, ze houden het op ‘later dit jaar’. Wel zeker is dat ze het lidmaatschap van Thuiswinkel.org hebben aangevraagd en dat je als handelsbedrijf sinds 15 januari 2020 de mogelijkheid hebt om je als partner te registreren voor amazon.nl. Naar verwachting zullen ze kiezen voor een schokeffect door er ‘ineens’ te zijn.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we de situatie in Nederland vergelijken met andere landen. Amazon streeft naar marktdominantie in ieder land waar ze actief zijn. En dat lukt. Amazon staat in veel landen eenzaam bovenaan de ranglijst van online verkopers, met een totale jaaromzet van 280 miljard dollar. Volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, werd Amazon in opkomende e-commerce markten al snel marktleider door een gebrek aan concurrentie. De Nederlandse markt is echter anders, schrijft hij op Twinklemagazine.nl. “Nederland is al een volwassen markt met een efficiënte infrastructuur, voor zowel internet, telecommunicatie als logistiek.”
“Het is de meest geavanceerde marktplaats van de westerse wereld. Ze zetten de markt op zijn kop qua prijs en service en zetten een nieuwe standaard voor andere webwinkels.”
Nikki Eijpen, Marktplaatsspecialist bij Wunderman Thompson Commerce
De populariteit van vertrouwde shops, zoals Bol.com, Coolblue (respectievelijk 98% en 89% bekendheid) en ook kleinere webwinkels, zit diepgeworteld bij Nederlanders. Zij kunnen de invloed van Amazon niet weren, maar wellicht wel vertragen. Nederlanders zijn namelijk vrij merktrouw. 43% blijft het liefst bij de huidige webshops kopen, zelfs als Amazon goedkoper is. Toch zegt een even grote groep (44%) te overwegen om wel bij Amazon te bestellen als er een lage prijs of scherpe aanbieding is (Customertalk). “Bol.com en Coolblue zijn uiterst professioneel, volop bezig met machine learning en optimale klantbinding, die druk je niet zomaar weg”, aldus Molenaar.
Bol.com verlaagt verkoopcommissies per 1 maart
De verkoopcommissie voor producten tussen €10 en €20 gaat naar 40 cent. Voor items onder de €10 gaat het naar 20 cent. “Het gevolg is dat het aanbod in deze prijscategorieën omhoog gaat. Hier was veel vraag naar. Deze wijziging maakt ons platform beter voor de ondernemer”, aldus Bol.com directeur Huub Vermeulen tijdens de Webwinkel Vakdagen
De impact van Amazon gaat verder dan de directe concurrentie met andere marketplaces. Ook de traditionele retail gaat het effect voelen. Nederlanders kopen nog relatief vaak bij fysieke winkels. In de landen waar Amazon al met e-commerce actief is, wordt inmiddels ruim de helft van alle aankopen online gedaan. Volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectorspecialisten Retail bij de Rabobank, zal de groei van Amazon ten koste gaan van het marktaandeel van huidige handelsbedrijven in de bestaande kanalen. “Op korte termijn zal Amazon vooral zorgen voor een verdere groei van de online markt. Online spelers kunnen van deze extra marktgroei profiteren, waardoor fysieke winkels omzetaandeel verliezen. Op langere termijn zal Amazons streven naar marktdominantie ook online spelers raken.” De verwachting is dat speelgoed- en elektronicaketens, maar ook kleding-, meubel- en cosmeticawinkels, veel concurrentie gaan krijgen van Amazon, zo schrijft Jan Libbenga op Emerce.nl.
“Amazon zal de Nederlandse retailsector dwingen tot actie.”
Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectorspecialisten Retail Rabobank
Laten we vooral onze Zuiderburen niet vergeten. De Belgische e-commerce markt is nog steeds groeiende. Franstalig België wordt momenteel bediend door Amazon.fr, waar het al marktleider is. Hoogstwaarschijnlijk zal het nieuwe Amazon.nl dus dienen als e-commerce kanaal voor Vlaamse klanten. De huidige omzetcijfers van Amazon, Bol.com en Coolblue in Vlaanderen liggen erg dicht bij elkaar. Daar zit dus zeker potentie voor groei.
Hoe combineer je webshop, winkel, marketplaces en andere verkoopkanalen? In deze gratis whitepaper lees je handige tips om als handelsbedrijf één consistente klantbeleving te creëren.
Deel 2 van deze blogserie gaat in op de voor- en nadelen van verkopen via Amazon voor jou als handelsbedrijf. Deel 3 legt uit welke stappen je moet nemen om Amazon in te zetten naast je eigen webshop. Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag? Dan hebben we de volgende adviezen voor je:
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Is jouw detailhandel of groothandel toe aan de volgende stap in webshop & bedrijfssoftware? Of ben je als Logic4 gebruiker benieuwd naar de mogelijkheden van verkopen via marketplaces zoals Amazon? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.