E-mailmarketing is een effectieve manier om te communiceren met je (potentiële) klanten en dit zelfs te automatiseren. Bovendien kun je e-mail gebruiken om klanten op de hoogte te houden van nieuwe producten, aanbiedingen, kortingen en evenementen. E-mailmarketing is een krachtig middel voor de groei van jouw bedrijf en het vergroten van de betrokkenheid van jouw klanten.
Wil je aan de slag met e-mailmarketing? Sinds begin dit jaar kun je ook Mailchimp in combinatie met Logic4 gebruiken. Daarmee heb je de mogelijkheid om om nog meer uit je e-mailmarketing te halen.
Mailchimp is een alles-in-één marketing- en e-commerceplatform voor e-mailmarketing en marketing automation. Het platform is mateloos populair en wordt door veel (e-commerce) bedrijven gebruikt. Het is laagdrempelig en biedt kleine pakketten, waardoor het ook voor de kleine(re) webshop goed te gebruiken en te betalen is. Eén van de populairste functies binnen MailChimp is het versturen van nieuwsbrieven. Daarvoor wordt de software ook het meeste gebruikt.
Om te starten met Mailchimp dien je eerst een “verzoek om te starten met Mailchimp” in via het Logic4 Self Service Portal. Team Customer Solutions van Logic4 activeert dan de licentie voor je.
Ga niet verder met de inrichting totdat Logic4 akkoord heeft gegeven op de activatie van de licentie.
Wil je vervolgens Logic4 met Mailchimp kunnen laten communiceren, dan is het noodzakelijk om binnen Mailchimp een zogenaamde API-key aan te maken. Hoe je dit doet vind je in deze handleiding.
Om goed met Mailchimp te kunnen werken is het belangrijk om te weten dat de integratie tussen Logic4 en Mailchimp is gebaseerd op het koppelen van tags. Dit zijn labels waarmee je ontvangers en publieken (in Mailchimp heten ze contacts en audiences) kunt kenmerken. Je kunt onbeperkt tags aanmaken binnen Logic4. Een voorbeeld van een tag is Verkochte artikelgroepen X en Y of Debiteuren Nederland. Hoe je deze tags het best en snelst kunt aanmaken, lees je ook in de handleiding.
Met de initiële Mailchimp integratie in Logic4 heb je al veel mogelijkheden, maar met een aanvulling op deze integratie en de juiste inrichting door een Mailchimp expert bestaat ook de mogelijkheid om zogenaamde transactionele e-mails te sturen.
Transactionele e-mails zijn e-mails die automatisch worden verzonden als reactie op een specifieke actie of transactie door een gebruiker. Je koopt wat in een webshop en je krijgt een ‘bedankt voor je aankoop’ e-mail.
Voor deze transactionele e-mails hoeft de besteller niet aangemeld te zijn. Dit zijn e-mails die je mag versturen en waarvoor de besteller zich in de basis ook niet kan afmelden. Deze e-mails worden immers niet gebruikt voor marketingdoeleinden, maar zijn informerend over de bestelling en levertijden. Voorbeelden van transactionele e-mails zijn:
● Belangrijke updates;
● Aankoop bevestigingen;
● Wachtwoord herstel, en;
● Andere vergelijkbare transacties.
Deze transactionele e-mails komen vaak uit het ordersysteem. Groot voordeel om dit via Mailchimp te laten verlopen is dat je er een marketingautomation campagne op kunt laten aansluiten met bijvoorbeeld een up- of passende cross sell actie.
Bijna 80% van de online shoppers die een winkelwagen vult, verlaat deze zonder aankoop. Wat doe jij met deze mensen? Laat je ze gaan? Of ga je ze verleiden tot die gewilde aankoop en op die manier nog wat extra omzet voor je shop genereren? Door middel van een ‘verlaten winkelwagen’ campagne kun je hen attenderen op de producten die nog in de winkelwagen achter zijn gebleven.
Mogelijk biedt de initiële Mailchimp integratie in Logic4 voldoende functionaliteiten voor jouw e-mailmarketing strategie. Wil je hierin een stap verder gaan en ook transactionele mails sturen of meer doen met de mogelijkheden die marketingautomation biedt? Dan verwijzen je graag naar de Mailchimp experts bij onze marketingpartner Dtch. Digitals.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Wil jij e-mailmarketing inzetten in jouw marketing strategie en kun je hier wat hulp bij gebruiken? We brengen je graag in contact met Dtch. Digitals. Na een korte telefonische inventarisatie en uitleg, brengen ze vrijblijvend jouw kansen op het gebied van e-mail marketing in kaart.