E-commerce en feestdagen in coronatijden, wat gaat dat betekenen? In het verleden is gebleken dat e-commerce goed om kan gaan met crises. De coronacrisis heeft een nieuw winkeltijdperk ingeluid. De tijd gaat ons leren in welke mate dit blijvend is.
Onderstaand gastblog is geschreven door Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org
Het feestdagenseizoen staat weer voor de deur en voor veel mensen staan deze maanden synoniem voor gezelligheid, cadeaus en samenzijn met familie en vrienden. Maar dit jaar gaan de feestdagen anders zijn en dat heeft natuurlijk alles te maken met de uitbraak van COVID-19. Zoals het er nu uitziet, kunnen we met Sinterklaas en kerst niet meer met de hele familie of vriendengroep bij elkaar komen en we moeten dus op zoek naar een alternatieve manier om deze dagen te vieren.
Op het professionele vlak zorgt de corona-uitbraak ook voor een uitdaging; hoewel we tijdens de gedeeltelijke lockdown ook al veel spullen hebben gekocht om het thuis zitten en werken zo comfortabel mogelijk te maken, is de verwachting dat de komende weken ervoor gaan zorgen dat de online consumentenbestedingen met dagen als Singles’ Day, Black Friday en de feestdagen een extra vlucht gaan nemen. Mensen die drukke winkels en locaties willen vermijden, gaan online op zoek naar zaken die het leven en werken thuis vergemakkelijken en op zoek naar cadeaus en andere artikelen voor Sinterklaas en kerst.
“Wij verwachten vijftig procent toename, dat zou hetzelfde zijn als de kerstpiek.”
Peter de Weerd, Logistiek.nl
Wees voorbereid – Bestel op tijd
Natuurlijk gaan we er met de e-commercesector alles aan doen om deze online aankopen in goede banen te leiden en daarom start Thuiswinkel.org ook dit jaar weer een campagne waarin ze met de webwinkels en vervoerders consumenten oproepen om hun feestdagenpakketjes op tijd te bestellen.
Webwinkeliers kunnen hier individueel natuurlijk ook aan bijdragen en extra hulp is nooit weg. Zo zijn er een aantal tips waarmee je de druk in je winkel én op de logistieke sector wat kan verlichten.
Als we allemaal ons beste beentje voorzetten, kunnen ook dit jaar de feestdagen een succes worden voor consumenten, webwinkels en vervoerders. Zelfs als we dit jaar met minder mensen bij elkaar mogen zijn. We kunnen genoeg manieren verzinnen om het binnen alle bestaande en komende richtlijnen en maatregelen werkbaar en gezellig te maken.
Samen met Thuiswinkel.org werkt Logic4 aan een sterke en gezonde e-commerce branche. Als business partner en als ambassadeur voor Thuiswinkel Waarborg, het kwaliteitskeurmerk voor online winkelen. Wil je meer hierover weten bekijk dan de site van Thuiswinkel.org of vraag meer informatie aan over het inzetten van het keurmerk in jouw Logic4 webshop.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Als kwaliteitskeurmerk voor online winkelen vergroot Thuiswinkel.org het vertrouwen in webshops. Wil je meer hierover weten in combinatie met Logic4? Vul het formulier in en we beantwoorden je vragen graag.