Hoe ga je om met een feestdagenseizoen als nooit tevoren?

E-commerce en feestdagen in coronatijden, wat gaat dat betekenen? In het verleden is gebleken dat e-commerce goed om kan gaan met crises. De coronacrisis heeft een nieuw winkeltijdperk ingeluid. De tijd gaat ons leren in welke mate dit blijvend is.

Onderstaand gastblog is geschreven door Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org

Het feestdagenseizoen staat weer voor de deur en voor veel mensen staan deze maanden synoniem voor gezelligheid, cadeaus en samenzijn met familie en vrienden. Maar dit jaar gaan de feestdagen anders zijn en dat heeft natuurlijk alles te maken met de uitbraak van COVID-19. Zoals het er nu uitziet, kunnen we met Sinterklaas en kerst niet meer met de hele familie of vriendengroep bij elkaar komen en we moeten dus op zoek naar een alternatieve manier om deze dagen te vieren.

Online consumentenbestedingen

Op het professionele vlak zorgt de corona-uitbraak ook voor een uitdaging; hoewel we tijdens de gedeeltelijke lockdown ook al veel spullen hebben gekocht om het thuis zitten en werken zo comfortabel mogelijk te maken, is de verwachting dat de komende weken ervoor gaan zorgen dat de online consumentenbestedingen met dagen als Singles’ Day, Black Friday en de feestdagen een extra vlucht gaan nemen. Mensen die drukke winkels en locaties willen vermijden, gaan online op zoek naar zaken die het leven en werken thuis vergemakkelijken en op zoek naar cadeaus en andere artikelen voor Sinterklaas en kerst.

“Wij verwachten vijftig procent toename, dat zou hetzelfde zijn als de kerstpiek.”
Peter de Weerd, Logistiek.nl

e-commerce-feestdagen-coronatijden-02

Wees voorbereid – Bestel op tijd

Natuurlijk gaan we er met de e-commercesector alles aan doen om deze online aankopen in goede banen te leiden en daarom start Thuiswinkel.org ook dit jaar weer een campagne waarin ze met de webwinkels en vervoerders consumenten oproepen om hun feestdagenpakketjes op tijd te bestellen.

 

 

Webwinkeliers kunnen hier individueel natuurlijk ook aan bijdragen en extra hulp is nooit weg. Zo zijn er een aantal tips waarmee je de druk in je winkel én op de logistieke sector wat kan verlichten.

9 tips om e-commerce drukte bij feestdagen te verlichten

  1. Deel je verkoopprognose met de vervoerders, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden;
  2. Spreid je salesacties en haal ze naar voren;
  3. Informeer klanten duidelijk over de levertijd en beloof geen dingen die je niet waar kunt maken;
  4. Stimuleer je klanten met salesacties om zoveel mogelijk bestellingen in één keer te doen;
  5. Geef consumenten de mogelijkheid om de pakketjes af te halen in een winkel of bij een afhaalpunt;
  6. Probeer zoveel mogelijk bestellingen voor dezelfde klant in één pakket te verpakken;
  7. Probeer de bestellingen aan het einde van de week aan te leveren bij je verzendpartij en vermijd drukte;
  8. Vermijd drukte tijdens de late uren op de dag en zorg dat je pakket zo vroeg mogelijk op de dag bij de vervoerder is;
  9. Zorg ervoor dat consumenten hun bestelling kunnen volgen met Track & Trace.

Als we allemaal ons beste beentje voorzetten, kunnen ook dit jaar de feestdagen een succes worden voor consumenten, webwinkels en vervoerders. Zelfs als we dit jaar met minder mensen bij elkaar mogen zijn. We kunnen genoeg manieren verzinnen om het binnen alle bestaande en komende richtlijnen en maatregelen werkbaar en gezellig te maken.

Meer weten?

Samen met Thuiswinkel.org werkt Logic4 aan een sterke en gezonde e-commerce branche. Als business partner en als ambassadeur voor Thuiswinkel Waarborg, het kwaliteitskeurmerk voor online winkelen. Wil je meer hierover weten bekijk dan de site van Thuiswinkel.org of vraag meer informatie aan over het inzetten van het keurmerk in jouw Logic4 webshop.

Ga naar Thuiswinkel.org Vraag meer informatie aan

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Vergroot vertrouwen

Als kwaliteitskeurmerk voor online winkelen vergroot Thuiswinkel.org het vertrouwen in webshops. Wil je meer hierover weten in combinatie met Logic4? Vul het formulier in en we beantwoorden je vragen graag.

Zoek door onze site
Demo aanvragen