E-commerce automation is een hot topic. Daarom organiseerden wij op 14 oktober 2021 een e-commerce automation event in samenwerking met online marketingbureau Team Nijhuis en Channable. Ons gezamenlijke doel was om ondernemers en marketeers meer handvatten voor e-commerce automation te geven. Het event vond plaats in het Wilminktheater in Enschede. In drie interessante sessies werd het aanwezige publiek bijgepraat door de experts van Team Nijhuis, Channable en Logic4. Naast het automatiseren van het e-commerce proces was er aandacht voor de ontwikkelingen en trends in e-commerce.
(Presentatie door Jorgos Thravalos, Logic4)
Onze business developer Jorgos Thravalos mocht het spits afbijten en nam de bezoeker mee in de begrippen e-commerce, ERP en de combinatie van beide. Jorgos komt nog dagelijks e-commerce bedrijven tegen die allerlei losse software systemen hebben gekoppeld en daardoor beperkt worden in hun succes. Jorgos: “Wil je meekunnen in een e-commerce markt die ook in Q2 2021 weer met 11% (t.o.v. Q2 2020) is gegroeid? Dan moet je je processen en systemen op orde hebben. Zeker met de wetenschap dat het totale verwachte aandeel online bestedingen 40% zal zijn in 2026.” Jorgos ging in op vier succesfactoren binnen e-commerce; Product Informatie Management, voorraadadministratie, orderverwerking en het retourproces. Hij besteedde vooral veel aandacht aan de noodzaak van Product Informatie Management (PIM). Klanten verwachten goede en volledige productinformatie, zodat ze kunnen vergelijken. Bezoekers kopen sneller bij jou als je bij alle producten goede namen, beschrijvingen en specificaties hebt staan. Onderzoek toont aan dat online conversieratio’s stijgen van 17-56% door betere productinformatie! Hij sloot zijn presentatie af met ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op je webshop en ERP software. Bijvoorbeeld de integratie online en offline binnen een omnichannel strategie, de uitdagingen bij een B2B- vs. B2C-webshop en/of expansie naar het buitenland.
(Presentatie door Hilde Blaak en Bram Lucas, Team Nijhuis)
Hoe gebruik je data van bestaande klanten voor het binnenhalen van nieuwe klanten? Dat was de kernvraag in de presentatie van Hilde Blaak (Digital Marketing Expert) en Bram Lucas (Operations & Innovation Director). Bij doelgroepsegmentatie wordt de grote doelgroep verdeeld in kleine subgroepen. Hiermee kan de boodschap en targeting worden afgestemd om op iedere subgroep grotere impact te realiseren. Doelgroepsegmentatie kan op basis van allerlei kenmerken; bijvoorbeeld geografisch, demografisch, socio-economisch, koopmotieven en/of gedrag. Hilde: “Het is een kunst om deze ‘schat’ aan info goed te gebruiken. Wanneer jij uiteindelijk weet wie je ideale klant is, kun je de ideale klantreis samenstellen.” Bram Lucas ging dieper in op de kansen die er zijn op basis van gedrag (klantreis) en 1st party data. Met Google Klantenmatch kun je eigen online en offline gegevens gebruiken om klanten opnieuw aan te spreken. Door gebruik te maken van die gegevens, kan Klantenmatch die klanten en vergelijkbare personen met advertenties targeten. Een andere mogelijkheid is het creëren van look-a-like audiences in Facebook en Instagram. Er werd afgesloten met een interessante praktijkcase, met als belangrijke key takeaway: van ROAS naar POAS.
(Presentatie door Arthur de Vries, Channable)
Arthur de Vries (Senior Technical Support) startte zijn presentatie met een toelichting op Channable. Channable levert een software tool waarmee online verkopers hun producten kunnen aanbieden op vergelijkingssites, affiliate platformen en marktplaatsen. De Channable tool kent in de basis vier functionaliteiten:
Nieuwsgierig naar de volledige presentaties? Stuur even een mail naar marketing@logic4.nl met dit verzoek.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Ook benieuwd hoe je met onze alles-in-één webshop en bedrijfssoftware jouw e-commerce proces optimaliseert? Stuur ons je vragen. We beantwoorden ze graag!