Diverse performance verbeteringen zijn recent doorgevoerd in het webshop platform van Logic4. In dit blog lees je over de aanleiding hiervan en de verbeteringen zelf. Gevolgd door tips waarmee je Logic4 webshops snel houdt. De drie performance verbeteringen zijn:
“Zie de webshop als een Ferrari, zo uit de fabriek is het een supersnelle auto. Ga je er allerlei vlaggetjes aan hangen (scripts, widgets), dan merk je dit bij de snelheid.”
In maart 2018 bevestigde Google de overgang naar mobile-first indexing. In juni gaven zij meer opheldering nadat veel verwarring was ontstaan (Barry Schwartz, Search Engine Land). Logic4 klanten verdienen solide software. Daarom hebben we de ontwikkelingen nauwlettend gevolgd en zijn we hier zorgvuldig mee omgegaan. Er is immers meer dan Google alleen, maar we mogen Google zeker niet onderschatten.
Mobile-first indexing, wat betekent het nou eigenlijk?
Bij mobile-first indexing gaat Google primair uit van de mobiele versie van websites. Daar waar voorheen desktop het uitgangspunt was. Organische zoekresultaten worden gerangschikt op basis van mobiele websitepagina’s. Pagina’s die gecrawld zijn en in aanmerking kwamen voor indexering.
“Mobile-first indexing means that we’ll use the mobile version of the page for indexing and ranking, to better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.”
Fan Zhang, Software Engineer bij Google
Performance is een factor die veel belangrijker is geworden door mobile-first indexing. Een andere factor was altijd al belangrijk, namelijk de mate waarin een pagina aansluit op de zoekvraag van de gebruiker. Dit laatste heb je vooral zelf in de hand. Voor eerstgenoemde heeft Logic4 verbeteringen doorgevoerd. Zo spelen we in op de laatste ontwikkelingen. Tijdig, adequaat en veilig. We lichten de verbeteringen graag voor je toe.
Lazy loading van afbeeldingen is de eerste performance verbetering. De echte conversiespecialist weet waar ‘boven de vouw’ en ‘onder de vouw’ voor staat. Niet iedereen is hier echter mee bekend. Wel staan deze begrippen centraal bij lazy loading. Daarom leggen we ze even voor je uit. Met ‘boven de vouw’ wordt het webshop deel aangeduid dat direct zichtbaar is op je scherm zonder dat naar beneden is gescrold. ‘Onder de vouw’ betreft het overige, vaak grotere deel. Bij lazy loading worden webshop delen sequentieel ingeladen. Met andere woorden; items ‘boven de vouw’ worden als eerste geladen, items ‘onder de vouw’ pas later. Voorheen gebeurde dit tegelijkertijd. Lazy loading heeft een positief effect op je indexering in Google, mits je ook netjes alt-teksten hebt ingevuld die afbeeldingen omschrijven.
De tweede performance verbetering is gericht op devices. We zien de webshop vaak als één geheel. Vanuit performance en technisch oogpunt werkt dit echter niet zo. Er bestaan meerdere devices waarmee gebruikers de webshop bezoeken. Hierachter bestaan verschillende delen voor desktop, mobiel en tablet. We maken het niet complexer dan het is. De doorgevoerde verbetering houdt in dat alleen webshop delen worden geladen die aansluiten bij het device van de gebruiker. Voorheen werd bij ieder webshop bezoek elk deel geladen (ook al zag je dit misschien niet). Dit is nu dus anders en afgestemd op desktop, mobiel of tablet.
De Website Alias functie in Logic4 maakt het mogelijk om een extra URI toe te kennen aan pagina’s. Een voorbeeld zegt meer. Een URL met een URI waarin /categorieen/54/… of /artikel/2016/… wordt genoemd kan worden gewijzigd. Na een wijziging wordt de oorspronkelijke URL geredirect naar de nieuwe, zelf gekozen URI. Je ziet dan bijvoorbeeld /kunststof-design-stoel/ als URI in plaats van /artikel/2016/kunststof-design-stoel/ voorheen. Zodra in grote mate website aliassen werden aangemaakt vroeg dit om veel performance. Door herschreven code en betere caching hebben we deze vraag kunnen inperken.
Als klant bij Logic4 heb je tevens zelf invloed op de performance van je webshop. Tips om je webshop performance hoog te houden zijn:
Webshop performance is belangrijk. Tegelijkertijd is niet elke branche hetzelfde. Veel factoren spelen een rol bij het behalen van webshop succes. Strategisch slimme keuzes komen tot stand vanuit een breed gezichtsveld. Rekening houdend met zowel performance als doelgroepen, marketing, content, klantenservice, concurrentie en meer. Stilstand is achteruitgang. Daarom ontwikkelen Logic4 webshops zich door naast de stappen die je zelf zet. Zo gaan we samen vooruit.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!