Datamanagement | Logic4 zorgt voor duidelijke structuren en processen

De voordelen van datamanagement

Efficiënt datamanagement
Bespaar tijd en geld door duidelijke structuren en processen
Efficiënt datamanagement
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
5 mei 2022

Succes in e-commerce hangt voor een groot deel af van de datakwaliteit in de backend. Kwalitatieve, consistente en volledige data bereik je door goed datamanagement. In deze blog leggen we uit wat datamanagement is en waar groothandels en retailers op kunnen letten.

Alles draait om de klantervaring

Bij e-commerce draait alles om de klantervaring. Dat kan worden bereikt wanneer je als bedrijf je backend onder controle hebt. Loopt het in de backend niet soepel? De klant zal het merken in de frontend. De product- en stamdata in de webshop spelen hierbij een grote rol. Data is niet alleen belangrijk voor de webshop, maar ook voor bijna alle andere processen in e-commerce. Veel projecten mislukken omdat bedrijven het belang van product- en stamdata verwaarlozen. Maar hoe kan het beter? En waarmee moet je rekening houden als je product- en datamanagement strategisch slim wilt aanpakken?

Enterprise Data Management is het geheel van activiteiten binnen organisaties dat zich richt op het op een gestructureerde wijze identificeren, classificeren, registreren, modelleren, ontsluiten, beveiligen, archiveren en vernietigen van gegevens. De term ‘enterprise’ geeft daarbij het organisatiebrede karakter weer van datamanagement.”
https://www.compact.nl

Enterprise Data Management (EDM)

Onderhoud en beheer van productdata vereist kwaliteit, consistentie en volledigheid. Wat je vaak ziet is dat informatie afkomstig is uit verschillende systemen als ERP, CRM, MAM of PIM. Dit leidt onvermijdelijk tot meerdere versies van dezelfde onderliggende basisgegevens. Enterprise Data Management, overigens vaak gewoon aangeduid als datamanagement, gaat uit van één up-to-date en waarheidsgetrouwe bron van informatie. Ieder inhoudselement wordt in slechts één systeem onderhouden. Klantgegevens horen thuis in het CRM-systeem, productgegevens in het PIM-systeem, beeldgegevens in het MAM-systeem enzovoort.

Datamanagement en bedrijfssoftware

Processen in datamanagement moeten net zo duidelijk en logisch gestructureerd zijn als je bedrijfssoftware. Door deze processen te definiëren wordt het makkelijker de complexiteit in het systeemlandschap van je bedrijf te verminderen. Duidelijke structuren en processen verbeteren de kwaliteit van de data en verminderen de organisatorische inspanning. Uiteindelijk bespaart het je tijd en geld.

“De software van Logic4 belicht het hele bedrijfsspectrum. We hebben nu in één oogopslag inzicht in alle processen.”Tim Schimmel, managing director Rofra Home

Eén software systeem voor alle processen

Allerlei verschillende systemen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer, ordermanagement, CRM of PIM, maakt datamanagement complex. Regelmatig moet je controleren of je systeemlandschap voldoet aan de eisen van efficiënt datamanagement.

  1. Heb ik de juiste systemen?
  2. Hebben de processen wel zin?

Bedrijven die zich dit regelmatig afvragen zijn in staat om datamanagement op de lange termijn te optimaliseren. Neem bij de eerste vraag ook de keuze voor Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware in overweging. Bij Logic4 zitten alle benodigde functionaliteiten in één software systeem. Daarmee creëer je één centrale bron van informatie, waarbij je ieder inhoudselement slechts één keer hoeft vast te leggen. Met Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware heb je jouw datamanagement ineens goed geregeld.

Verbetering van datakwaliteit

Ik begon deze blog met: “Alles draait om klantervaring”. Om hiermee ook af te sluiten; het grootste voordeel van goed datamanagement is een aanzienlijke verbetering van de datakwaliteit, vooral voor producten. En goede data verbetert de klantervaring. Immers, hoe beter gegevens worden beheerd, hoe beter zoekfuncties, bestandsopties en allerlei andere functies in de webshop werken. Daarnaast biedt goed datamanagement meer voordelen:

  1. Het optimaliseert de supply chain door middel van een gecentraliseerde weergave van producten. Voorraadbeheer, ordermanagement en klantenservice gaan veel efficiënter.
  2. Het bevordert omzetgroei door middel van big data-analyse. Cross- en up-selling worden geoptimaliseerd.
  3. Het verbetert de algehele klanttevredenheid door consistente informatie en mogelijkheden voor betere personalisatie.

Wil je meer weten over datamanagement en hoe dit goed geregeld is binnen het Logic4 pakket? Vraag een vrijblijvende demo aan en we vertellen je er meer over.

Demo aanvragen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen