Begin dit jaar begon Daniel als onze nieuwe CEO. Niet lang erna ging Nederland op slot. Corona brak uit en de impact op e-commerce bleek enorm. Voor de Saas Bazen Podcast vroeg Johan de Wit aan Daniel hoe hij dit heeft ervaren en wat zijn eerste halfjaar bij Logic4 heeft gekenmerkt. Vind de gehele podcast op Daniel Ruff over zijn eerste maanden als CEO van Logic4 of luister er naar op Spotify dan wel SoundCloud. Hieronder een aantal fragmenten uit het interview.
Daniel heeft Duits-Deense roots en deed in Nederland ervaring op bij AfterPay. Eerst als Product Manager, later als Head of Small & Medium Businesses. Sinds april 2020 is hij CEO van Logic4. Lees ook eerder persbericht >
Je bent sinds begin dit jaar actief bij Logic4. Hoe hebben die eerste maanden eruitgezien? Je kwam natuurlijk in een hele, hectische tijd met corona binnen.
“Ja klopt, half februari ben ik begonnen bij Logic4 en eigenlijk precies een maand later mocht ik iedereen ‘naar huis sturen’. Dat was best wel even een bijzondere start met een kleine maand om mensen van dichtbij te leren kennen en vervolgens op afstand via Teams (Microsoft Teams) aan te mogen sturen. Dat heeft om aanpassingen in mijn stijl gevraagd, maar natuurlijk ook in de manier hoe het team met medewerkers en collega’s samenwerkte. Mijn focus lag daarin eigenlijk op communicatie, dus hoe kan ik op afstand digitaal de communicatie tussen mij en mijn team goed laten verlopen, zonder dat dingen tussen wal en schip vallen.”
Software-as-a-Service bedrijven aan het woord in de podcasts van Johan de Wit
“Met het management team hebben we dagelijkse contactmomenten gepland. Iedere manager heeft ook dagelijks of om de dag gesprekken met zijn team gehad om daarbij het gevoel te houden. Zo konden we snel communiceren over alles tussen deze dagen. Voor mij als startende directeur was dat een belangrijke stap om een gevoel te krijgen bij wat er speelt en welke dingen er gebeuren. Die frequentie was voor mij erg belangrijk.”
…ja want als je kijkt naar je initiële plan wat je had voordat je ging starten in februari, wat zijn daar de belangrijkste aanpassingen in geweest?
“Een gedeelte van mijn focus kwam helaas toch meteen op andere dingen te liggen zoals: Wat is de mogelijke impact van corona op de business financieel gezien, op het team, op de mensen en op klanten? Wat voor impact gaat dat op ons hebben als organisatie en wat voor impact op de eigenaren? Deze energie moest ik toch hieraan besteden en daar ging best wel tijd in zitten. In het begin omdat ik natuurlijk nog niet zoveel kennis had over het bedrijf. Die tijd had ik liever aan operationele zaken, strategische zaken en commerciële zaken besteed, maar goed het is nu eenmaal gegaan zoals het is gegaan. Zo heb ik toch ook het bedrijf op een andere manier snel leren kennen. Ik heb snel een moment gevonden om daadwerkelijk de cijfers in te duiken en verschillende scenario’s uit te werken. En daardoor naar de toekomst kunnen kijken op een hele, andere manier. Dus wat gaat er gebeuren als het verder moeilijk wordt en tegenvalt voor een softwarebedrijf? In het begin wist niemand hoe het ging in de e-commerce wereld, dus toen hebben we alle scenario’s uitgewerkt. Dat was heel anders dan wat ik had verwacht. En ook anders dan wat ik eigenlijk wilde doen.”
Daniel op kantoor bij Logic4 kort voor de maatregelen
Heb je wel de kans gekregen om ook het product goed te leren kennen of was dat iets wat je al voor jouw aanstelling als CEO aardig kon doen?
“Logic4 is een heel breed pakket, een heel groot pakket. Je hebt echt duizenden functionaliteiten en mogelijkheden dus ik moet toegeven dat mijn kennis van het product tot nu toe nog steeds niet groot genoeg is in mijn ogen. En dat ik nog heel veel heb te leren. In het begin is het daadwerkelijk zo geweest dat door corona vertraging ontstond in mijn traject om het product goed te leren kennen. De dagen die wij eigenlijk gepland hadden om het product in te gaan duiken vonden pas later in april plaats. Twee maanden nadat ik begon.”
…dus eigenlijk was je in de tussentijds vooral bezig met scenario’s, planning en misschien ook meer het operationeel houden van het team?
“Precies en je hebt ook genoeg te doen natuurlijk, de operations leren kennen, de cultuur leren kennen, de mensen leren kennen en dan nog de coronamaatregelen erbij. Ja daardoor werd het vergaren van extra kennis over het product uitgesteld.”
Werken jullie nog steeds remote of zijn er inmiddels ook mensen op kantoor aanwezig?
We zijn inmiddels weer terug op kantoor, maar flexibel dan. We hebben plexiglasschermen tussen de werkplekken geplaatst. We hebben natuurlijk verschillende maatregelen genomen om contact te vermijden en afstand te houden. Diegenen die het kantoor nodig hebben kunnen hier terecht, diegenen die thuis willen werken natuurlijk thuis. We proberen zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden afhankelijk van wensen en behoeftes.
Kun je voor de luisteraar schetsen wat Logic4 doet, voor wie het gebouwd is en welke problemen het oplost?
“Logic4 is een alles-in-één webshop & ERP systeem. Normaliter hebben veel bedrijven een systeem voor de webshop, een boekhoudsysteem, een productinformatie systeem, een CRM systeem en een WMS systeem. Wij bieden al deze systemen in één pakket aan. En dat is juist de kracht. Iedereen die met koppelingen heeft gewerkt weet dat koppelingen vaak een uitdaging zijn voor een bedrijf. Soms werken ze, soms werken ze niet. Denk bijvoorbeeld aan data die niet matcht of aan een systeem wat niet gekoppeld kan worden aan een ander systeem. Denk ook aan aparte Excel-bestanden. Je hoopt dat alles matcht, maar weet ook dat hoe groter je wordt hoe meer uitdagingen er voor je zijn. Uitdagingen om verschillende systemen goed met elkaar te laten communiceren, die je eigenlijk synchroon wilt zien werken.
“Wij willen juist hier een oplossing voor bieden. Één systeem waarmee je al jouw acties, al jouw operationele kernacties kan realiseren. Dat betekent dat wij met hetzelfde systeem een webshop aanbieden samen met volwaardige functies voor boekhouden, ordermanagement, warehouse management, CRM en meer. Eigenlijk dus alles wat erbij hoort om een e-commerce bedrijf te kunnen runnen.”
Wat ben je in de markt tegengekomen? Wat waren je verwachtingen en wat zijn factoren geweest, met name door corona, waarop je moest anticiperen?
“Goede vraag. De grootste impact kwam daadwerkelijk door corona. In het begin, vooral tijdens de lockdown, was er een moment waarop niemand wist wat er ging gebeuren. Niemand wist wat voor invloed corona ging hebben op elke industrie.”
“In het begin waren potentiële klanten zenuwachtig om een grote investering te doen. Alle operationele systemen vervangen is ook een grote stap natuurlijk. Dat was een moment waarop zij zeiden: ‘Ja, nu even niet. Bel me maar weer terug als alles weer een beetje rustiger is, want ik weet nu niet waar het naartoe gaat.’”
“Dat was zeker te begrijpen, samen met de gedachte komt het vooral door corona of is het ook een ‘seasonal thing’ voor ons. Dat was voor mij een eerste stap. De tweede stap was wat kan ik hierna verwachten. Een gevoel hiervoor krijgen was voor mij heel moeilijk. Zowel intern: ‘Wat kan ik van mijn sales team verwachten? En wat van mijn marketing team?’. Maar ook extern: ‘Waar staat de markt op dit moment open voor? Wat heeft de markt nodig? Passen wij bij de markt met ons aangeboden product of moeten we juist daarin iets aanpassen? Bijvoorbeeld door een nieuw product in de markt te zetten met aangepaste prijzen. Dit zijn de gedachten waar ik met betrekking tot de vooral mee speelde.”
De volledige podcast is ook te beluisteren via Spotify. Hierin meer over marktontwikkelingen, de leiderschapsstijl die Daniel graag toepast en meer.
Met speciale dank aan Johan de Wit en Rachel van Dijk, initiatiefnemers van de SaaS Bazen Podcast
Vraag de gratis whitepaper aan en ontdek de voor- en nadelen van meerdere systemen en koppelingen vs. alles-in-één webshop & bedrijfssoftware.
[pardot-form height=”400″ id=”1259″ title=”2018-WP-Alles in een aanvraag form”]
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Wat de mogelijkheden zijn van Logic4 voor jouw bedrijf of interesse in een partnership? We denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor meer informatie.