Naast B2B en B2C e-commerce komen we ook de term D2C e-commerce steeds vaker tegen. D2C of DTC staat voor ‘Direct To Consumer’, direct aan de consument dus. Maar wat is D2C e-commerce precies? Wat zijn de voordelen en nadelen? En waarmee moet je als fabrikant of merkeigenaar rekening houden als je wil starten met direct to consumer verkoop? Dat lees je in dit blog.
Wat is D2C e-commerce?
Direct-to-Consumer is een strategie waarbij merken hun eigen producten maken, (online) verkopen en distribueren richting de eindgebruiker zonder tussenkomst van groothandels en retailers.
Van 2016 tot 2019 groeide D2C e-commerce 3 tot 6 keer zo snel als e-commerce verkoop in het algemeen. Inmiddels remt dit wat af door intensievere concurrentie en doordat de sector volwassener is geworden. De populariteit van D2C komt van twee kanten. Aan de ene kant is het voor fabrikanten en merken een interessante strategie. Zij kunnen op deze manier hun marge verhogen, hun merk versterken en betere klantrelaties opbouwen. Aan de andere kant kopen consumenten graag direct bij een merk, omdat ze meer willen weten over de herkomst van de producten en een relatie willen opbouwen met hun favoriete merken. De belangrijkste redenen die consumenten noemen om direct bij een merk te kopen zijn een betere prijs (34%), betere (after sales) service (33%) en betere informatie (24%), zo blijkt uit onderzoek van de Shopping Tomorrow expertgroep Brands Direct.
40% van de groei in de consumer packaged goods markt komt vanuit D2C e-commerce, ook al beslaat D2C nog maar 5% van alle verkopen.
Digital commerce 360
3 branches waarin direct to consumer verkoop sterk groeit in Nederland zijn Doe-het-zelf, Elektronica en Meubels.
Emerce
54% van de fabrikanten zegt dat door te starten met D2C ook hun traditionele kanalen een groei in verkoop zagen.
Fidelitone
Veel bekende voorbeelden van D2C zijn jonge, innovatieve bedrijven die vanaf het begin hun strategie volledig hierop hebben ingericht. Maar ook grote, traditionele multinationals maken de stap naar direct to consumer verkoop. Hieronder een aantal voorbeelden.
Sinds 2016 schudt brillenmerk Charlie Temple de wereld van opticiens op door de detailhandel over te slaan en direct aan consumenten te verkopen. Een pure D2C speler die alles online doet. Onzekerheid over zo’n persoonlijke aankoop ondervangen ze door de Virtuele Paskamer en het Paspakket.
Dit sportmerk had al wereldwijde naamsbekendheid. Toch wisten ze hun traditionele distributiekanalen succesvol aan te vullen met een D2C kanaal. Met Nike By You focussen ze zich op unieke content, unieke producten en gepersonaliseerde producten die niet via retailers te krijgen zijn.
Natuurlijke huidverzorging krijgt steeds meer aandacht. Producten die eerst uitsluitend via schoonheidssalons te verkrijgen waren, worden nu ook via retailers en de webshop aan consumenten verkocht. Biocare weet als Nederlandse distributeur van 7 ‘groene’ merken de juiste mix te vinden.
“Direct to consumer innovators zien significante verbetering op alle vlakken van klantbetrokkenheid – bewustzijn, acquisitie, tevredenheid, herkenbaarheid en winstgevendheid.”
Forbes
Start je als merk met verkopen aan consumenten, dan moet je deze 5 zaken in orde hebben. Ten eerste een webshop met B2C functionaliteit zoals reviews, favorieten, spaarpunten, retourmogelijkheid, klantenservice en integratie met betaalproviders. Ten tweede een CRM systeem dat klantdata van zowel zakelijke klanten met meerdere contactpersonen als individuele consumenten kan opslaan. Ten derde goed gevulde productinformatie, want consumenten verwachten veel meer specificaties en commerciële info dan groothandels en retailers. Ten vierde een WMS of voorraadbeheersysteem waarmee je voorraad in verschillende eenheden kunt opslaan en verdelen over de B2B/B2C locaties in het magazijn. En ten slotte een facturatie- en boekhoudsysteem dat zowel de vele online transacties als grote (verzamel)facturen met ruime betaaltermijn probleemloos verwerkt. Het liefst allemaal geïntegreerd in één pakket.
Logic4 is hét alles-in-één systeem voor webshop en bedrijfssoftware. Speciaal gebouwd voor handelsorganisaties die B2B met B2C en online met offline willen combineren. Alles rondom verkoop, logistiek en financiën komt samen in een centraal pakket. Meerdere doelgroepen moeiteloos bedienen vanuit één backoffice, data die altijd up-to-date is en bedrijfsprocessen die soepel lopen. Meer weten? Ontdek alle functionaliteiten of vraag een vrijblijvende online demo aan.
Bekijk alle functies > Vraag online demo aan >
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Wil je zien hoe je als merk direct aan consumenten kunt verkopen met een webshop en bedrijfssoftware van Logic4? We laten het je graag zien tijdens een persoonlijke online demo.