Cross border e-commerce: Hoe doet Nederland het? | Logic4

Cross border E-commercece

Een website of producttekst vertalen is één ding, maar bij het internationaliseren van een webshop komt veel meer kijken dan alleen de vertaling. Cross border e-commerce neemt een enorme vlucht. Waar moet je allemaal rekening mee houden? Hoe zijn zaken in andere landen geregeld? En wat willen consumenten eigenlijk? In dit blog kijken we naar een aantal ontwikkelingen geven we aantal tips voor een internationale webshop.

Valt er eigenlijk wel iets te halen in het buitenland?

De e-commerce markt groeit nog ieder jaar flink, maar de cross-border e-commercemarkt groeit nog sneller. Voor consumenten wordt het namelijk steeds minder belangrijk waar het product vandaan komt. Bestellen wordt – ook over de grens – namelijk steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker.

Nederlandse bestellingen over de grens

Nederlanders die in het buitenland bestellen, doen dat het meest in Duitsland, gevolgd door Spanje, Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en GfK over de wereldwijde cross border e-commerce markt. Van alle uitgaven buiten Nederland maar binnen de Europese Unie, wordt ruim de helft gedaan in Duitse webwinkels. Hier liggen nog onbenutte kansen voor Nederlandse webshops. Want met een bestelling die vanuit het buitenland moet komen, zijn vaak hogere verzendkosten en langere levertijden gemoeid. Maar het geeft ook aan dat steeds meer mensen bereid zijn om bij een webwinkel te kopen met de hoofdvestiging in het buitenland.

Cross border e-commerce vanuit Nederland

Werkt dit ook de andere kant op; weten buitenlandse consumenten de Nederlandse webshops wel te vinden? Dat beeld blijkt een stuk minder rooskleurig. Terwijl negen op de tien webshops bestellingen naar het buitenland verzenden, is slechts 13% van de bezoekers aan Nederlandse webwinkels internationaal. Veel minder dan het Europese gemiddelde van 25%.

Tips voor een internationale webshop

Zoals gezegd komt er meer bij kijken dan alleen teksten vertalen als u uw webshop ook in andere landen wil uitrollen. Hieronder een aantal belangrijke aandachtspunten, die we verder toelichten in ons gastblog op de website van Vertaalbureau Perfect.

Marketplaces

Ook marketplaces gaan een steeds grotere rol gaan spelen. Marktplaatsen bieden voor retailers diverse voordelen, onder andere op het gebied van logistiek, betalingsmethoden en marketing. Daarnaast voorkomt het gebruik van marketplaces dat op voorhand het gehele e-commerceplatform aangepast moet worden naar dat van de nieuwe markt.

 

internationale webwinkel-03Meer weten over Cross Border E-commerce? Ontvang de gratis whitepaper over hoe Nederlandse shops over de grens presteren, 10 tips, waarin Nederland verschilt en meer!

Gratis Whitepaper

 

8 factoren waarmee je meer succes uit je internationale webshop haalt

1. Naar het Engels of meer talen?

Voor een internationale webshop kost de vertaling naar het Engels meestal minder inspanning. Vertalen naar het Duits, Frans, of Tsjechisch is daarentegen al snel een grotere uitdaging. Daarom is het erg interessant om te weten of vertalen naar meerdere talen nou nut heeft. Indicatoren zijn: conversieratio, online omzet, gemiddelde waarde van het winkelmandje, aantal terugkerende klanten en percentage van retouren. Uit diverse onderzoeken blijkt dat vertalen naar meerdere talen significant verschil maakt. Kortom, vertalen heeft zeker zin.

2. Een valutaswitch, loont het?

Naast meerdere talen is onderzocht in hoeverre het switchen tussen valuta’s loont. Meer specifiek de benoeming van artikel- en/of dienstprijzen in €, £, $, lei en ¥. Daar waar een effect op omzetstijging is waargenomen, was er geen stijging in conversieratio. Overall waren verschillen tussen wel of geen valutaswitch over de grote lijn kleiner dan bij de toepassing van meer talen. Zodoende wordt geadviseerd om eerder te kiezen voor meer talen dan de switch te maken naar meerdere valuta’s.

3. Duitsland en de invloed van keurmerken

Voor sommige handelsbedrijven is het interessant om vlak over de grens bij Duitsland actief te zijn. Logistiek speelt hierbij een belangrijke rol. Hiernaast biedt Beieren als grootste deelstaat van Duitsland interessante kansen voor internationalisering. Het lijkt zo’n logische stap; het is dichtbij, we spreken de taal redelijk goed en Duitsers verschillen over het algemeen niet zo van Nederlanders. Toch? Helaas zit het in de praktijk anders. Van meerdere kanten komt het geluid dat de Duitse markt wellicht erg aantrekkelijk is vanwege de omvang, maar dat het een erg moeilijke markt is om te veroveren. Zodra je handel gaat drijven in Duitsland is het slim om rekening te houden met de cultuurverschillen.

Duitse consumenten blijken sneller en vaker te kopen bij een grote bekende speler of een bedrijf dat zij beschouwen als ‘vriend/goede kennis’. Denk bij dit laatstgenoemde aan bedrijven waar zij eerder van gehoord hebben en/of al een positieve ervaring mee hebben gehad. Dit verklaart mogelijk waarom keurmerken het in Duitstalige webshops goed doen. Kijk niet alleen naar kwantiteit, maar ook kwaliteit van de verschillende keurmerken en keurmerken an sich.

Als ondernemer in Duitsland kom je niet om Amazon (Leer succesvol verkopen via Amazon | Thuiswinkel.org) heen. Maar liefst 75% van de internetgebruikers in ons buurland shopt online via Amazon. Dus wil je de Duitse markt op gaan, maar niet direct investeren in een volledige webshop? Dan is verkopen via Amazon een goede eerste stap. Met name nieuwe producten hebben hier een goede kans van slagen. Op die manier kun je vast reviews verzamelen, marktdata analyseren en autoriteit opbouwen. In de tussentijd werk je achter de schermen aan een gedegen gelokaliseerde webshop.

4. Hoe wil je laten bezorgen en betalen?

Naar ‘postorderbedrijven duitsland’ wordt gemiddeld 260 keer per maand gezocht. Maar er is niet één Duits postorderbedrijf, er zijn er meerderen. Het is interessant om te zien welke logistieke partners zij inzetten voor bezorgdiensten zoals Deutsche Post, Hermes of Post Modern. Hiernaast is ook DHL in Duitsland erg bekend, zeker als dochteronderneming van Deutsche Post DHL. Niet alleen keurmerken, maar ook bekende bezorg- en betaalmethoden zullen het vertrouwen in je webshop onder Duitse consumenten vergroten. Het wordt dan ook aanbevolen om deze zorgvuldig te kiezen.
Uiteraard is er meer dan Duitsland alleen. Zo blijkt vooral in Oost-Europa Cash On Delivery een manier van betalen te zijn die door veel inwoners daar wordt gewaardeerd. Meer specifiek komt dit erop neer dat je niet (vooraf) online betaalt voor je bestelling, maar bij bezorging contant betaalt aan de chauffeur.

5. Maar alles is al geoptimaliseerd. Fout!

SEO en SEA staan nooit stil. Anders gezegd, zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Zo kan het slim zijn om pagina’s te optimaliseren voor zoekwoorden die minder volume hebben, maar eerder (meer) conversies hebben opgeleverd. Het blind staren op enkel de hoogste zoekvolumes is kortzichtig. Zeker met de concurrentie van nu. Een strategie gericht op maximaal aanwezig zijn bij zoekopdrachten die de hoogste omzet én ROI opleveren heb je dan meer aan.

6. Hoe om te gaan met retouren en productomschrijvingen?

In een eerder blog schreven we al over micro- en macroconversies. Een eenzijdige focus op transacties (macroconversies) is erg gevaarlijk. Bij je internationale webshop is het extra belangrijk om ook stil te staan bij het gedrag vóór een transactie (microconversies). Denk bijvoorbeeld aan bezoeken van de pagina met retourproces informatie. En het vervolggedrag. Haken veel bezoekers af na retourinformatie te hebben gelezen of niet? Transparantie over hoe producten te retourneren neemt een mogelijke drempel weg voorafgaand aan een bestelling. Of deze informatie beschikbaar is in de specifieke taal of alleen in het Engels maakt een wezenlijk verschil. En beschikken jouw producten over rijke productinformatie in de specifieke taal of niet? Ook dit heeft vaak enorme impact op de omzet.

7. Social media share

Facebook, LinkedIn & Twitter kennen we allemaal. Maar niet in ieder land heeft elk kanaal evenveel invloed. Voor je internationale webshop is het slim om je te verdiepen in populaire social media per land. Zo is in Frankrijk (ook) Shapr populair. Een network-app voor professionals. In Roemenië wordt Pinterest sterk gewaardeerd en in Rusland is VK de tegenhanger van Facebook. In het ‘Instagram tijdperk’ waarin we inmiddels leven biedt de inzet van social media veel (extra) kansen. En hoewel zoekmachines niet onder social media vallen, biedt Baidu (de grootste zoekmachine van China) ook zeker mogelijkheden.

8. Geef je merk(en) de tijd

In Nederland heb je misschien veel naamsbekendheid. Dit biedt echter geen garantie voor succesvol verkopen in het buitenland. Geef inspanningen de tijd en bouw aan de naamsbekendheid van je merk(en) in het buitenland. Overweeg om (lokale) influencers in te zetten voor een brand awareness campagne. Naarmate potentiële klanten in het buitenland je vaker herkennen raken ze meer vertrouwd met je merk(en). Succes in het buitenland gaat gepaard met inspanningen testen en de tijd geven. Van overhaast conclusies trekken wordt geen enkel bedrijf beter.

Meer succes in het buitenland?

Online zakendoen over de grens. Voor veel ondernemers een wens, maar ook een angst. Want waar moet je allemaal rekening mee houden? Hoe kom je goed beslagen ten ijs? En wat valt er te leren van ondernemers die de stap al hebben gezet?

cross border e-commerce

Tip 1: Onderzoek, test, meet

De belangrijkste – of in ieder geval meest genoemde – tip is om veel informatie te verzamelen door onderzoek te doen naar de doelgroep en veel te testen in de praktijk. Verzamel data over vragen als: Hoe ziet de doelgroep eruit? Wat zijn de klantwensen in het betreffende gebied? En hoe kunnen we hierop inspelen?

“Mede door onderzoek te doen hebben wij de keuze gemaakt om ons enkel op mannen te richten. Die zijn gemakkelijk ingesteld en heel merktrouw. Als een bepaald shirt hen bevalt, bestellen ze er direct 10. Ook doen ze veel herhaalaankopen.”
Jeroen Adriaans, Bamigo

Niet alleen voorafgaand aan een nieuwe introductie is onderzoek aan te raden. Ook als je tussendoor dingen wilt veranderen in het aanbod, marktbenadering of campagnes, is testen noodzakelijk. Maar blijf daarbij altijd kijken naar gemiddelden. Als een advertentiecampagne een week slecht draait, wil dat nog niet zeggen dat hij stopgezet moet worden. Over een langere periode kan er best een stijgende lijn in zitten.

Tip 2: Lokaliseer per land

Zoals we in eerdere blogs over Duitsland en andere landen in Europa al schreven; elk land is anders. Dat een bepaald product of campagne het goed doet in Nederland, wil nog niet zeggen dat het in een ander land ook aanslaat. Gebruik lokale partners en moedertaalsprekers bij de lokalisering. Werk samen met onderzoeksbureaus die daarin gespecialiseerd zijn. Ook voor het opbouwen van relaties is lokale kennis nodig. Investeer in internationaal personeel in plaats van allerlei externe partijen. Niemand is zo betrokken bij jouw product als je eigen medewerkers.

Tip 3: Automatiseer en kijk naar het geheel

Goed geautomatiseerde processen en systemen zijn belangrijk wanneer je wilt groeien. De systemen voor webshop, productie en (multi-vendor) logistiek moet goed ingericht zijn en schaalbaar. Kijk welke tussenstappen uit het proces gehaald kunnen worden. De traditionele keten van producent-distributeur-groothandel-detailhandel-consument wordt steeds meer doorbroken. Door direct in te kopen bij kwekers en de productie in eigen huis te halen, heeft bijvoorbeeld Bloomon haar supply chain maar liefst 80% korter gemaakt.

“Test vaak en test snel. Ook als iets niet werkt is het een learning.”
Reinoud Haal, Global Head of Growth bij Bloomon

Tip 4: Samen sta je sterker

De laatste tip; zoek het juiste talent bij elkaar. Combineer de krachten van creatievelingen, techneuten en analysten. Leun niet volledig op één van deze drie pijlers. Bij het in de markt zetten van een nieuw product valt gewoonweg niet alles door te meten. Ook zijn er altijd genoeg nieuwe ideeën, maar blijf focussen en verbeter dat wat werkt. Blijf niet eindeloos praten over wat de juiste aanpak is, maar ga doen.

Ga ook de grens over!

Het lijkt misschien een grote stap om internationaal te gaan met je webshop. Met een professioneel webshop platform zoals Logic4 heb je al een stevige basis. Bekijk ook eens de cross border checklist op Thuiswinkel.org voor handige informatie. Meer weten over de mogelijkheden van de E-Commerce & ERP Bedrijfssoftware van Logic4? Vraag dan meer informatie of een vrijblijvende demo aan!

 

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen