Corona & E-commerce: Tips voor handelsbedrijven - Logic4

Corona & E-commerce: Tips voor handelsbedrijven

Gezond blijven verkopen
Hoe ga je als handelsbedrijf goed om met de corona-maatregelen? Enkele tips voor jouw webshop, winkel en magazijn.
Gezond blijven verkopen
Ralph Welles
Ralph Welles
24 mrt 2020

Nu steeds meer fysieke winkels vanwege alle corona-maatregelen hun deuren (tijdelijk) hebben gesloten wordt de positie van webwinkels in ons dagelijks leven extra benadrukt. Sectoren als mode en reizen krijgen harde klappen te verwerken. Daarentegen zien verkopers van gezondheidsproducten, sportartikelen, doe-het-zelf materiaal en home-office inrichting volgens Thuiswinkel.org een groei van vele tientallen procenten. Als retailer of groothandelaar probeer je zo veilig en effectief mogelijk je klanten te blijven bedienen. In dit artikel hebben we enkele tips verzameld die je kunnen helpen om jouw klanten te informeren en te behouden.

“Webwinkels en fysieke winkels met afhaalpunten kunnen in een lockdown-situatie een vitale rol spelen.”
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en president van Ecommerce Europe

Voorbeeld poster retail coronaWinkel/showroom

Is jouw winkel of showroom nog (gedeeltelijk) geopend? Dan is de veiligheid en gezondheid van zowel jouw medewerkers als klanten prioriteit nummer één. Mogelijke maatregelen:

  • Hang een poster bij de ingang en op meerdere plekken in de winkel waarop je klanten informeert over de genomen (hygiëne)maatregelen. Zie de voorbeelden van Sligro of CBL.
  • Doorzichtige schermen van plexiglas ophangen bij de kassa.
  • Desinfecteerspray plaatsen bij alle balies en de ingang/uitgang. Voor medewerkers én bezoekers.
  • Contactloos betalen stimuleren en het pinapparaat extra vaak schoonmaken.
  • Stickers op de grond plakken die aangeven wat de gepaste afstand is die bezoekers moeten bewaren.
  • Werk op afspraak of laat een maximaal aantal mensen tegelijk de winkel binnen.
  • Denk eraan om gewijzigde openingstijden ook online aan te passen op je webshop, in Google Mijn Bedrijf en op social media.

Webshop

Wil je jouw inspanningen (meer) richten op online verkoop? Maar moet je op dit moment meer werk doen met minder mensen? Dan is informeren het codewoord. Beloof niks wat je niet kunt waarmaken. Informeer (potentiële) klanten over alle wijzigingen: Algemene maatregelen die jij als bedrijf neemt, gewijzigde openingstijden, voorraadstatussen, langere levertijden, vertraagde bezorging, drukkere klantenservice en het retourbeleid.

Voorbeeld corona bericht op webshop homepage banner
Voorbeeld van een melding van gewijzigde openingstijden in een homepage banner

Verschillende plekken om klanten te informeren:

  1. Een bericht in een pop-up.
  2. Melding op de homepagina of USP balk. Zie ‘CMS items aanmaken’
  3. Blog met uitgebreidere uitleg. Zie ‘Website nieuws sectie aanmaken’
  4. Tekst op de Contactpagina. Zie ‘CMS items aanmaken
  5. Voorraadteksten op artikelpagina’s. Zie ‘Voorraadweergave instellen op de webshop’
  6. Automatische e-mail na een bestelling. Zie ‘E-mail templates aanmaken en beheren’

Overige tips voor webshops:

  • Bied eventueel gratis verzending aan om online verkopen te stimuleren.
  • Vergeet niet je lopende advertentieteksten aan te passen en eventueel advertentiegroepen uit te sluiten. Je mag namelijk geen reclame maken voor producten die je niet of onvoldoende op voorraad hebt.
  • Of je nou al wel of niet actief bent met adverteren, overweeg om op lokaal niveau Google Ads, Google Shopping en/of promotie op social media in te zetten. Daardoor spreek je juist de mensen aan die normaal gesproken ook binnen de doelgroep van jouw fysieke locatie vallen.
  • Geef duidelijk aan via welk kanaal je het liefst benaderd wil worden, bijvoorbeeld per e-mail, telefoon, chat, social media, etc. Schakel eventueel de overige kanalen tijdelijk uit om het overzicht te bewaren.
  • Als er nu weinig vraag is naar jouw producten, kun je een leuke tegoedbonnen-actie opzetten. Verkoop tegoedbonnen of cadeaukaarten met een waarde van €50 voor €40 en/of schenk een deel van de opbrengst aan een goed doel.

Marketplaces

Enkele marketplaces hebben hun eigen maatregelen aangekondigd waarmee je rekening moet houden als verkoper. Bol.com heeft specifieke productgroepen, zoals desinfectiemiddelen, dichtgezet voor nieuwe aanbieders en voert extra controles uit op het assortiment. Oneerlijk geprijsde producten worden geweigerd. Daarnaast mag je in artikelteksten niet refereren naar het coronavirus. Bekijk de maatregelen van Bol.com. Amazon houdt in haar eigen magazijnen plaats vrij voor medische en dringende, dagelijkse producten. De verkoop van niet-essentiële producten gaat wel door, maar het kan zijn dat de voorraden eerder opraken of dat je ze als verkoper rechtstreeks naar de klant moet verzenden.

Magazijn

Bij sommige bedrijven heerst nu een vergelijkbare drukte als met Black Friday of voor kerst. Een flinke uitdaging wat betreft personeel, voorraad en organisatie!

  • Jouw huidige leveranciers hebben wellicht problemen met leveren. Check dit tijdig en zorg voor eventuele back-up. Er wordt geadviseerd om geen extra producten in te kopen, tenzij het echt noodzakelijk is. Anders ontstaat namelijk inefficiëntie in de supply chain (ook wel opslingereffect of bullwhipeffect genoemd).
  • Bied vervangende producten of alternatieven aan in je shop. Zie ‘Gerelateerde artikelen toevoegen aan een artikel’.
  • Geef jouw medewerkers meer lucht om alle orders te verwerken door de cut-off tijd voor bestellingen te vervroegen. Hanteer je normaal gesproken ‘Voor 17:00 uur besteld, vandaag verzonden’, pas dit dan tijdelijk aan naar 15:00 uur.
  • Als extra handjes nodig zijn, denk dan aan medewerkers van bedrijven in de buurt die vanwege het seizoen of tijdelijke bedrijfssluiting nu niet aan het werk zijn. Een goed voorbeeld: In Duitsland helpen werknemers van McDonalds bij Aldi om de drukte op te vangen.
  • PostNL geeft aan dat er op dit moment nog geen problemen zijn wat betreft bezorging. Indien PostNL-punten gesloten zijn, dan worden deze ook in de API uitgeschakeld. Gebruik je Logic4, dan hoeft dit dus niet handmatig te gebeuren.
  • Wil je extra service bieden, ga dan zelf bestellingen bezorgen. Hiervoor is de ingebouwde rittenplanning in Logic4 software handig.

Belangrijke bronnen voor het laatste nieuws

  1. KVK

Logic4 alles in een webshop en bedrijfssoftwareOver Logic4

Met Logic4 heb je één systeem voor al je bedrijfsprocessen. Orders vanuit de webshop, winkel/balie en andere kanalen komen op één centrale plek binnen. Artikelinformatie pas je aan in de backoffice en staat direct online. Voorraad wordt automatisch bijgewerkt, waardoor je nooit meer ‘nee’ hoeft te verkopen. Facturen worden automatisch verstuurd naar de klant en komen direct in de boekhouding. Via de API zijn de belangrijkste marketplaces, betaalproviders en vervoerders aangesloten. In totaal zorgen 500+ functies ervoor dat jij in deze drukke tijden continu het overzicht houdt. Ben jij ondernemer en is jouw handelsbedrijf toe aan meer rust en efficiëntie? Vraag dan nu een persoonlijke demo (op afstand) aan.

Bekijk alle functies >

Ontvang een demo >

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen