Business Intelligence voor groothandels en retailers is veelomvattend met vele BI tools. De wijze waarop CIO.com (onderdeel van International Data Group) business intelligence definieert zegt al snel meer. Vrij vertaald: “Het gebruik maken van software en services om data om te zetten in bruikbare informatie (‘intelligence’). Informatie die wordt ingezet bij het nemen van strategische en tactische bedrijfsbeslissingen.”
Alles lijkt dus om data te draaien. Maar met alleen gericht data verzamelen ben je er niet. Juist het toepassen van vergaarde kennis hieruit is van belang. Alleen dan verbeter je de prestaties en behaal je concurrentievoordeel.
“Het gebruik maken van software en services om data om te zetten in bruikbare informatie (‘intelligence’). Informatie die wordt ingezet bij het nemen van strategische en tactische bedrijfsbeslissingen.”
Mary K. Pratt, CIO.com onderdeel van International Data Group
Over Business Intelligence wordt veel geschreven. Waaronder de Business Intelligence Trend Monitor van BARC, een internationaal onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van IT strategie. De drie minst belangrijke BI trends van 2018 zijn volgens BARC: Data labs/Data science, Cloud BI en Spatial/location intelligence. Als belangrijkste business intelligence trend noemt dit rapport: Master Data/Data Quality management. Maar trends zeggen je waarschijnlijk weinig over hoe je kennis haalt uit gericht verzamelde data. En hoe je deze kennis slim inzet met KPI’s om jouw e-commerce prestaties te verbeteren.
Key Performance Indicators, oftewel KPI’s. Je hebt vast van ze gehoord of kent ze al heel goed. Meerdere bronnen omschrijven KPI’s als meetbare variabelen om prestaties van ondernemingen te analyseren.
Data bij e-commerce lijkt eindeloos. Zeker wanneer je met meerdere systemen werkt. Denk aan data over artikelen, voorraad en facturen. Denk aan geregistreerde tijden, inkooporders en debiteuren. Miljoenen dataregistraties, vanuit meerdere systemen, zorgen al snel voor grote uitdagingen. Het formuleren van concrete KPI’s is geen luxe, eerder noodzaak. Nog belangrijker is de vraag: Wat kun je met KPI’s?
Waardevolle data en concrete KPI voorbeelden verschillen per afdeling binnen een groothandel of detailhandel. Niet alle cijfers zijn altijd even zinvol. We noemen daarom enkele voorbeelden van KPI’s die per afdeling zinvol zijn.
Zoals je ziet lopen de specifieke KPI’s per bedrijfsonderdeel sterk uiteen. Neem nou responstijd bij de klantenservice. Hoe sneller men reageert, hoe meer tevreden de klant is. Verkoop heeft daarentegen meer aan omzet, transacties en marges. Zodra de KPI’s helder zijn, en bekend is welke gegevens jouw handel versterken, komt Business Intelligence in beeld. Ook letterlijk.
“Vroeger had je voor ieder bedrijfsproces een specialist nodig. Met de software van Logic4 heb ik nu alles bij elkaar.”
Tim Schimmel, Managing director Rofra Home
Als ondernemer of manager wil je weten wat er speelt. Vandaag, gisteren en morgen. Misschien kwam je het al eens tegen bij concullega’s; grote schermen aan de wand waarop dashboards staan afgebeeld. Die dashboards verschillen, want elke afdeling heeft dus haar eigen belangrijke KPI’s.
Veel handelsorganisaties werken met allerlei verschillende systemen. KPI’s monitoren is dan tijdrovend. Sterker nog, zodra vertraging optreedt verdwijnt al snel de aandacht voor de KPI’s. Grip gaat verloren. Dit wil je niet en dit kan anders. Logic4 software biedt meer dan 400 functies voor bedrijfssoftware en e-commerce in één pakket. Meermaals inloggen bij vele systemen is verleden tijd. Net als vertragingen of – erger nog – conflicten hiertussen.
Business Intelligence wordt steeds belangrijker voor de ondernemer die op voorsprong wil blijven. Logic4 Managementinformatie is één van de ruim 400 functies in onze software die handelsorganisaties helpt prestaties te verbeteren. Deze functie ken je misschien ook wel onder de naam Didi. Directeuren en (ERP) managers zien direct wat er speelt. Zo kunnen ze meteen bijsturen zodra de situatie hierom vraagt.
In het Logic4 beheerdersportal voeg je afdelingen toe met één of meerdere schermeigenaren. Vervolgens kies je uit verschillende handige widgets. Denk hierbij niet alleen aan salesgerichte widgets, zoals Google Analytics, omzet per verkoper of filiaal, en omzet vs. target. Ook praktische externe widgets zijn beschikbaar, waaronder file-informatie, NS storingen en Buienradar.[/one-half]
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Branches verschillen. Business intelligence per branche ook. Met welke KPI’s je het maximale uit jouw handel haalt? Deel jouw situatie met ons. Wij denken graag met je mee.