Black Friday - hoe pak je dit aan als retailer

Black Friday 2021

Black Friday 2021
Hoe pak je dit aan als retailer. Wanneer begin je met voorbereiden en waar moet je rekening mee houden?
Black Friday 2021
Iris Vliesz
Iris Vliesz
28 okt 2021

Black Friday, het is een overgewaaide marketing hype vanuit Amerika. Waar het begon als ‘die ene vrijdag in november’ werd het al snel een hele week. En ondertussen zijn er nu zoveel dagen aan toegevoegd dat er wordt gesproken over een heuse Black Friday- maand.

Maar hoe pak je dat als retailer aan? Wanneer begin je met de voorbereiding? En waar moet je rekening mee houden? In deze blog 4 aandachtspunten die je helpen om meer uit de Black Friday weken te halen:

  • Omnichannel
  • Veiligheid
  • Stabiliteit
  • Achteraf betalen

Omnichannel

Winkel en webshop . Offline en online. Vandaag besteld, vandaag in huis. Als ondernemer moet je mee, anders overleef je het niet en zeker niet tijdens Black Friday. Het kortingsspektakel trapt af op donderdag 11 november; met de zogenaamde ‘Singles Day’ en eindigt in de Kerstvakantie. Om je in deze periode staande te houden tussen alle kortingen is het van belang dat je op de juiste manier je klanten bereikt. Zorg voor een consistente klantbeleving over alle kanalen.

“Een ideale omnichannel-ervaring is gericht op een consistente en naadloze klantervaring tijdens het gehele koop-traject. Omnichannel-strategieën zorgen voor de perfecte wisselwerking tussen de fysieke en digitale kanalen van een merk. Dit door de grenzen tussen winkelen via websites, apps en winkels te vervagen.”
MultiSafepay

Ook de ideale omnichannel-ervaring voor je klanten inrichten? Lees onze whitepaper: 8 stappen naar omnichannel succes 

Whitepaper 8 stappen naar omnichannel succes cover

Ontvang de whitepaper direct in je mail!

Veiligheid

Jij als ondernemer bent niet als enige druk met alle feestdagen. Ook cybercriminelen kunnen volop profiteren van al het toegenomen online verkeer. Wanneer je wordt getroffen door een cyberaanval kan het wel maanden duren voordat je systeem is hersteld. Maar het vertrouwen terug winnen van je klanten dat duurt nog een stuk langer.

Om problemen te voorkomen is het  goed om in ieder geval regelmatig je betalingen te controleren. Op die manier identificeer je sneller verdachte en frauduleuze activiteiten. Kijk verder goed naar je authenticatie; maak gebruik van pincodes, wachtwoorden of een beveiligingsvraag.

Stabiliteit

Het is fijn dat dagen als Black Friday zorgen voor meer klanten en meer omzet, maar het kan je ook problemen opleveren. In 2020 gingen meer mensen dan ooit tevoren online shoppen. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal transacties op Black Friday met 35% steeg ten opzichte van 2019. De drukste tijden waren tussen 10.00 en 12.00 uur, iets voor 17.00 uur en na 19.00 uur. Niet iedereen was voorbereid op de extra vraag. Zelfs reuzen als Apple, H&M en Playstation kregen tijdens piekdagen te maken met prestatieproblemen en liepen zo waardevolle omzet mis. Naast de verloren omzet moet je ook rekening houden met herstelkosten en reputatieschade. Payment Service Provider MultiSafepay, waarmee ook Logic4 een integratie heeft, schreef een goede blog over dit onderwerp. Je leest de blog via deze link. Ze beschrijven ook een aantal maatregelen die je zelf kunt nemen, waaronder:

  • 1. Zorg voor mobielvriendelijke betaalpagina’s
  • 2. Update alle plugins en functionaliteiten
  • 3. Bied voldoende betaalmethoden

“Een naadloze checkout is essentieel. Uit een studie op basis van 44 cases is gebleken dat 70% van de klanten een website verlaat nadat ze een artikel aan hun winkelwagen hebben toegevoegd, voornamelijk als gevolg van gecompliceerde checkouts of website fouten.”
Baymard.com

Achteraf betalen

Buy Now – Pay Later (BNPL), oftewel achteraf betalen wordt steeds populairder. De drie belangrijkste redenen daarvan zijn flexibiliteit, transparantie en betaalbaarheid. In eerste instantie was het bedoeld als alternatief voor de creditcard, vooral gericht op de Millenials en Gen Z. Maar de verschuiving naar de algemene bevolking is sneller gegaan dan verwacht, met een wereldwijde groei van bijna 40% op jaarbasis. Onderschat online betaalsystemen dus niet. Vertrouwen in webshop betaalmethodes is belangrijk. Als het afrekenproces niet makkelijk, duidelijk en snel gaat, dan heb je meer kans dat bezoekers alsnog afhaken. Het webshop platform van Logic4 hanteert diverse online betaalmethoden.

BNPL heeft voordelen die je ook tijdens Black Friday goed van pas kunnen komen.
Trek meer nieuwe klanten aan. Mensen die voor het eerst kopen zullen minder aarzelen, want ze betalen nog niets. Op die manier kun je ook je betrouwbaarheid verhogen en van nieuwe klanten loyale klanten maken.
Cashflow beheren. In de piek van de feestdagen doet een koper vaak grotere uitgaven. Met BNPL kan dit efficiënter worden beheerd.
Impulsief winkelen. Er zullen veel aanbiedingen zijn, dus de koper zal sneller een impulsieve aankoop doen. Die impulsieve aankopen hebben invloed op het budget. Daarom kunnen ze ook sneller de koop afbreken als de juiste betalingsoptie niet wordt aangeboden.

Alles-in-één webshop & ERP

Steeds meer retailers en groothandels spelen in op Black Friday. Lees ook onze eerdere blog “6 tips om je Black Friday webshop actie te versterken“. Maak je nog geen gebruik van Logic4? Vraag een gratis demo aan en ontdek de vele mogelijkheden die de alles-in-één webshop & ERP software van Logic4 je kan bieden bij acties.

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Meer weten?

Acties als Black Friday leggen extra druk op je webshop en organisatie. Met de alles-in-één webshop & ERP kun jij jouw orders zorgeloos verwerken. Ook zoveel mogelijk uit Black Friday en andere acties halen? We vertellen je er graag meer over.

Zoek door onze site
Demo aanvragen