Betrouwbare webshop is meer dan een keurmerk logo - Logic4

Betrouwbare webshop is meer dan een keurmerk logo

Maximaal vertrouwen
in e-commerce
Betrouwbaar overkomen begint met betrouwbaar zíjn. Daarvoor heb je webshop software nodig waarop je kunt bouwen.
Maximaal vertrouwen <br data-lazy-src=
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
20 dec 2018

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een gezegde van honderden jaren oud, maar nog steeds relevant. In fysieke winkels kun je het product in je handen houden en de verkoper in de ogen aankijken om de betrouwbaarheid te beoordelen. In een webshop gaat dat natuurlijk niet. En toch blijkt keer op keer dat vertrouwen één van de belangrijkste factoren is die bijdraagt aan de aankoopintentie (Why trust is important for eShops). Met de Webwinkel Vakdagen in aantocht zetten we in dit artikel centraal hoe je als webshopeigenaar je conversie verhoogt door te werken aan vertrouwen. (Gratis naar WWV?)

Een aantal cijfers

Zonder keurmerk doe je niet mee?

Thuiswinkel.org liet onderzoek uitvoeren naar de aspecten die meewegen als mensen een webwinkel kiezen. In de resultaten benadrukken ze hoe belangrijk het hebben van een keurmerk is. “Ruim 40% van online shoppers koopt alleen bij webshops met een keurmerk” kopt het artikel. En voor 7 op de 10 online shoppers is de aanwezigheid van een keurmerk erg belangrijk bij webshops. Geen gekke resultaten, als je het bekendste webshop keurmerk van Nederland in beheer hebt.

Wat is het beste webshop keurmerk?

Maar liefst 91% van de Nederlandse consumenten kent het Thuiswinkel Waarborg logo. Ze zijn echter zeker niet de grootste. Die eer gaat naar Webshop Keurmerk met 6.100 aangesloten webwinkels, gevolgd door WebwinkelKeur (ruim 5.500 leden) en het Qshops Keurmerk (ruim 2.800 websites). Verkoop je internationaal, dan kun je niet om het Ecommerce Europe Trustmark en Trusted Shops keurmerk heen.

Logo's van de bekendste webshop keurmerken

Het grappige is; het maakt helemaal niets uit welk keurmerk je kiest. Volgens het aangehaalde onderzoek in het rapport ‘Why Trust is Important for eShops’ heeft een keurmerk zelfs een grote positieve invloed als mensen het logo nog nooit hebben gezien en ze nog nooit met de achterliggende organisatie te maken hebben gehad. Voor jou als webshopeigenaar een geruststelling. Je kunt eigenlijk geen foute keuze maken!

Toch is er ook iets heel opvallends aan de hand: 31% let nooit of bijna nooit op keurmerken. Dat is een aanzienlijke groep. Waar letten deze mensen dan wel op?

Meer factoren die van invloed zijn op vertrouwen

Ja een keurmerk is belangrijk, maar het is niet de heilige graal. Reputatie, veiligheid, service, consistentie en geloofwaardige informatie dragen ook hun steentje bij en mogen zeker niet overgeslagen worden.

  1. Reputatie. Hieronder scharen we zowel naamsbekendheid als reviews. Voor 54% van de online shoppers speelt naamsbekendheid een rol bij de keuze voor een webshop. Reviews tellen mee bij 35% van de mensen. Leuk feitje: Jongeren van 15 t/m 24 jaar zijn de enige leeftijdsgroep die aanbevelingen van eigen vrienden en familie belangrijker vinden dan online reviews. Slechte reviews wil je natuurlijk niet. Maar als er van jouw webshop helemaal geen reviews te vinden zijn wekt dat ook argwaan.
  2. Veiligheid. Dit gaat om de bescherming van gegevens. Niet alleen door te verwijzen naar een lap tekst van de privacy policy. Ook door een beveiligde verbinding met groen slotje en https in de URL. Voor 34% een reden om af te haken als je het niet hebt. Zelfs onder senioren is ‘het slotje’ goed ingeburgerd; 57% let hier op. Gelukkig scoort Nederland al enorm hoog wat betreft het aantal beveiligde internetservers. Twijfel je nog, lees dan hier waarom jouw webshop echt niet meer zonder SSL certificaat kan.
  3. Service. Denk aan het kunnen kiezen uit meerdere betaalmethoden die zowel veilig zijn, als die de voorkeur hebben van consumenten (voor 58% een reden om wel/niet te bestellen). Ook gratis kunnen retourneren van producten (52%) speelt mee.
  4. Consistentie. Zorg dat je op hoofdpunten over alle kanalen dezelfde uitstraling hebt. Als je ineens je logo verandert, kunnen klanten denken dat ze op een foute website zijn beland. Dat gebeurde toen eBay zijn logo volledig rood maakte.
  5. Geloofwaardige informatie. Staat er op jouw webshop nauwelijks productinformatie, of klopt de informatie niet? Dan zal het op de afdeling orderverwerking eerder rustiger worden dan drukker. Zegt de titel ‘blauwe bank’, maar staat er een afbeelding van een rode stoel bij, dan bestelt niemand die. Ook onrealistisch lage prijzen of absurd hoge kortingen (>70%) werken averechts.

Betrouwbaar overkomen is niet genoeg

Als je het vertrouwen in jouw webshop zorgvuldig hebt opgebouwd ben je nog niet klaar. Integendeel, het lastige stuk moet nog komen! Een goede afhandeling van orders vraagt veel van je organisatievermogen. Jouw interne logistiek moet strak in elkaar zitten. Ruimte overlaten voor fouten is vragen om problemen.

Wat gebeurt er allemaal achter de schermen? De bestelling moet snel binnenkomen bij de orderverwerking, die het controleert en doorzet naar zowel het magazijn als de financiële afdeling én de klant op de hoogte stelt van zijn orderstatus. Verder moeten alle producten op voorraad zijn en correct gepickt, stevig verpakt en op tijd worden aangeboden aan de vervoerder. Gaat er ergens in dit proces iets mis, dan krijgt jouw klant het verkeerde product. Of het goede product, maar veel te laat. Daarmee schaadt je zijn vertrouwen. Betrouwbaar overkomen is een begin, maar het gaat erom dat je betrouwbaar bént. Alleen dan voldoe je aan de verwachting van je klanten, zullen ze bij je terugkomen en hun positieve ervaring met anderen delen. Zorg daarnaast dat de data van jouw klanten echt veilig is. Dat gaat verder dan een SSL certificaat en een onbegrijpelijke lap tekst als privacyverklaring. Veiligheid van softwaresystemen is het afgelopen jaar veel in het nieuws geweest vanwege de nieuwe regels. Meer daarover lees je in onze vierdelige blogserie over GDPR/AVG.

“Vroeger werden er regelmatig fouten gemaakt. Als iemand op maandagochtend de voorraad niet afboekte, ging dat verderop in het proces ook mis. Zo kun je niet groeien. Nu hebben we alles-in-één software van Logic4. Alle werkzaamheden zijn veel makkelijker geworden.”Dave Kroezen, eigenaar ESKA Filtertechniek

Logic4 webshop software: Al 15 jaar betrouwbaar

Zolang je werkt met losse systemen en koppelingen, kun je niet voor 100% vertrouwen op je data. Worden gegevens met de hand overgetypt? Moeten mensen wachten op synchronisatie voordat ze verder kunnen? Worden er handmatig exports en imports gedraaid? Dan is er ruimte voor fouten. En dat is niet nodig. Logic4 is dé software voor groothandels en retailers waarbij jouw webshop en bedrijfssoftware volledig zijn geïntegreerd. Wat betekent dat in de praktijk?

  • Prijswijzigingen staan direct online
  • Voorraad in de webshop is altijd up to date
  • Acties en aanbiedingen voeg je zelf toe
  • Orders zijn voor alle medewerkers én de klant inzichtelijk
  • Artikelen gemakkelijk aan meerdere shops toevoegen
  • Allemaal in één centraal systeem, zonder koppelingen

Ontdek alle functies >

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Meer weten over betrouwbare webshop software?

Een compleet nieuwe webshop laten bouwen doe je niet zomaar. Bij Logic4 horen we daarom graag eerst wat precies jouw wensen en behoeften zijn. Wil je meer informatie ontvangen over onze alles-in-één software of een vrijblijvende demo plannen? Vul dan het formulier in.

Zoek door onze site
Demo aanvragen