Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een gezegde van honderden jaren oud, maar nog steeds relevant. In fysieke winkels kun je het product in je handen houden en de verkoper in de ogen aankijken om de betrouwbaarheid te beoordelen. In een webshop gaat dat natuurlijk niet. En toch blijkt keer op keer dat vertrouwen één van de belangrijkste factoren is die bijdraagt aan de aankoopintentie (Why trust is important for eShops). Met de Webwinkel Vakdagen in aantocht zetten we in dit artikel centraal hoe je als webshopeigenaar je conversie verhoogt door te werken aan vertrouwen. (Gratis naar WWV?)
Thuiswinkel.org liet onderzoek uitvoeren naar de aspecten die meewegen als mensen een webwinkel kiezen. In de resultaten benadrukken ze hoe belangrijk het hebben van een keurmerk is. “Ruim 40% van online shoppers koopt alleen bij webshops met een keurmerk” kopt het artikel. En voor 7 op de 10 online shoppers is de aanwezigheid van een keurmerk erg belangrijk bij webshops. Geen gekke resultaten, als je het bekendste webshop keurmerk van Nederland in beheer hebt.
Maar liefst 91% van de Nederlandse consumenten kent het Thuiswinkel Waarborg logo. Ze zijn echter zeker niet de grootste. Die eer gaat naar Webshop Keurmerk met 6.100 aangesloten webwinkels, gevolgd door WebwinkelKeur (ruim 5.500 leden) en het Qshops Keurmerk (ruim 2.800 websites). Verkoop je internationaal, dan kun je niet om het Ecommerce Europe Trustmark en Trusted Shops keurmerk heen.
Het grappige is; het maakt helemaal niets uit welk keurmerk je kiest. Volgens het aangehaalde onderzoek in het rapport ‘Why Trust is Important for eShops’ heeft een keurmerk zelfs een grote positieve invloed als mensen het logo nog nooit hebben gezien en ze nog nooit met de achterliggende organisatie te maken hebben gehad. Voor jou als webshopeigenaar een geruststelling. Je kunt eigenlijk geen foute keuze maken!
Toch is er ook iets heel opvallends aan de hand: 31% let nooit of bijna nooit op keurmerken. Dat is een aanzienlijke groep. Waar letten deze mensen dan wel op?
Ja een keurmerk is belangrijk, maar het is niet de heilige graal. Reputatie, veiligheid, service, consistentie en geloofwaardige informatie dragen ook hun steentje bij en mogen zeker niet overgeslagen worden.
Als je het vertrouwen in jouw webshop zorgvuldig hebt opgebouwd ben je nog niet klaar. Integendeel, het lastige stuk moet nog komen! Een goede afhandeling van orders vraagt veel van je organisatievermogen. Jouw interne logistiek moet strak in elkaar zitten. Ruimte overlaten voor fouten is vragen om problemen.
Wat gebeurt er allemaal achter de schermen? De bestelling moet snel binnenkomen bij de orderverwerking, die het controleert en doorzet naar zowel het magazijn als de financiële afdeling én de klant op de hoogte stelt van zijn orderstatus. Verder moeten alle producten op voorraad zijn en correct gepickt, stevig verpakt en op tijd worden aangeboden aan de vervoerder. Gaat er ergens in dit proces iets mis, dan krijgt jouw klant het verkeerde product. Of het goede product, maar veel te laat. Daarmee schaadt je zijn vertrouwen. Betrouwbaar overkomen is een begin, maar het gaat erom dat je betrouwbaar bént. Alleen dan voldoe je aan de verwachting van je klanten, zullen ze bij je terugkomen en hun positieve ervaring met anderen delen. Zorg daarnaast dat de data van jouw klanten echt veilig is. Dat gaat verder dan een SSL certificaat en een onbegrijpelijke lap tekst als privacyverklaring. Veiligheid van softwaresystemen is het afgelopen jaar veel in het nieuws geweest vanwege de nieuwe regels. Meer daarover lees je in onze vierdelige blogserie over GDPR/AVG.
Zolang je werkt met losse systemen en koppelingen, kun je niet voor 100% vertrouwen op je data. Worden gegevens met de hand overgetypt? Moeten mensen wachten op synchronisatie voordat ze verder kunnen? Worden er handmatig exports en imports gedraaid? Dan is er ruimte voor fouten. En dat is niet nodig. Logic4 is dé software voor groothandels en retailers waarbij jouw webshop en bedrijfssoftware volledig zijn geïntegreerd. Wat betekent dat in de praktijk?
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Een compleet nieuwe webshop laten bouwen doe je niet zomaar. Bij Logic4 horen we daarom graag eerst wat precies jouw wensen en behoeften zijn. Wil je meer informatie ontvangen over onze alles-in-één software of een vrijblijvende demo plannen? Vul dan het formulier in.