B2B e-commerce is met 50% gegroeid in het afgelopen jaar. Vooral door de coronapandemie is het zakelijk online bestellen in een stroomversnelling gekomen. Voorspeld wordt dat B2B e-commerce alleen maar zal blijven toenemen. In 2025 verwacht vier op de tien kopers meer dan 90% online te kopen. Dit blijkt uit de B2B e-commerce Markt Monitor 2021. Ook verandert de ‘typische’ B2B-koper en dat heeft weer gevolgen voor het verkoopproces. Want waar generatie X de voorkeur gaf aan persoonlijke ervaring, verwacht de nieuwe generatie Millennials diezelfde ervaring via alle, dus ook digitale kanalen.
In deze blog lees je over vier belangrijke B2B e-commerce trends om de komende tijd rekening mee te houden.
Voor 2020 bestond het grootste publiek uit Babyboomers en Generatie X. Tegen 2025 zal 75% van de bevolking bestaan uit Millennials.
“Millennials became the largest generation in the labor force in 2016, and they will make up 75 percent of the global workforce in 2025.”
BSR, Millennials, Gen Z, and the Future of Sustainability
Daar waar babyboomers de voorkeur geven aan brochures, gegevensbladen en het testen van producten. Geeft generatie X de voorkeur aan handelsbeurzen, conferenties en gedrukte reclame. De Millenials hebben weer heel andere voorkeuren en soms zijn ze zelfs nog een raadsel. De Millenials groeiden op met technologie waardoor ze op een heel andere manier kijken naar marketing en reclame. Daarnaast zijn ze ook sociaal bewuster. Als B2B-leverancier iets om rekening mee te houden. Het gaat namelijk niet alleen meer om het product, maar ook over hoe duurzaam je bedrijf is en hoe jouw bedrijf zich uitspreekt over belangrijke kwesties. Sommige B2B-kopers zijn zelfs bereid hier meer voor te betalen.
Door de snelle groei van de B2B e-commerce en de nieuwe generatie Millenials, groeit de behoefte aan snelle en efficiënte leverprocessen en dus de behoefte aan goede shop/portal- en bedrijfssoftware. De belangrijkste redenen om online te kopen zijn tijdsbesparing, gemak en snelheid van levering. Net als in B2C vindt de gemiddelde B2B-koper uitgebreide betaalmogelijkheden en meerdere opties voor verzenden en retouren al heel normaal. Overigens zie je hier wel verschillen per branche. Binnen de kantoorbranche, met een hoog aandeel online bestellingen, is de klantverwachting hoger dan bijvoorbeeld binnen de technische groothandel. Hier zie je dat bijvoorbeeld nog relatief veel via factuur wordt betaald en minder via iDEAL. Bedrijven die niet meegaan in de e-commerce ontwikkelingen worden ingehaald door de concurrentie. Wil jij weten hoe jij van jouw B2B shop een succes maakt? We schreven er een interessante whitepaper over. Je kunt hem downloaden via “15 must-haves voor groothandel webshops“.
Online marketplaces als Bol.com, Amazon en eBay groeien sterker en sneller dan ooit, ook voor B2B. Maar liefst 94% van de B2B-kopers maakt inmiddels gebruik van online marketplaces. De zakelijke marketplace is een interessant businessmodel geworden. Bedrijven kunnen er eenvoudig nieuwe inkomstenstromen mee genereren.
Ook bespaart het tijd voor B2B-kopers. Je vindt er veel aanbod op één centrale plek. Een ander veelgenoemd voordeel is dat je ook relatief eenvoudig internationale markten kunt betreden. Wil je meer weten over online marketplaces? Lees onze eerdere blog over dit onderwerp “Waarom verkopen via marketplaces?“.
B2B-kopers lijken steeds meer op B2C-kopers. Ook de B2B-koper heeft steeds hogere verwachtingen. Een B2B-shop moet daarom moderniseren en dezelfde koopervaring kunnen bieden als een B2C-shop. Het gaat ook niet meer alleen om het product. De klant wil een relatie kunnen opbouwen met jou als aanbieder. Zorg daarom voor betere productinformatie (foto’s, product omschrijving en/of reviews) en maak de koopervaring persoonlijker. Dat leidt tot een hogere klanttevredenheid en zorgt voor meer herhaalaankopen.
Wil jij ook succesvol zijn in B2B e-commerce? Vraag een persoonlijke online demo aan.
Demo aanvragenBlijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!