B2B e-commerce trends - Logic4

B2B e-commerce trends

Voor B2B bedrijven om rekening mee te houden
Voor B2B bedrijven om rekening mee te houden
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
9 nov 2023

In 2023 koopt al 49% van de B2B-kopers producten online, terwijl 68% verwacht in de toekomst meer digitale kanalen te gebruiken. Toch is B2B e-commerce ingewikkeld. Aan de ene kant hebben kopers altijd en overal toegang tot producten en informatie. Aan de andere kant worden ze geconfronteerd met een overload aan informatie, meerdere besluitvormers en heel veel keuzes.

In dit blog lees je over drie belangrijke B2B e-commerce trends.

Vereenvoudig de B2B koopervaring

De belangrijkste redenen om online te kopen zijn tijdsbesparing, gemak en snelheid van levering. Net als in B2C vindt de gemiddelde B2B-koper uitgebreide betaalmogelijkheden en meerdere opties voor verzenden en retouren al heel normaal. Echter, uit onderzoek blijkt dat 45% van de B2B kopers online kopen nog steeds ingewikkelder vindt dan offline. Het is duidelijk dat er behoefte is aan een naadloze digitale ervaring. Digitale transformatie is de sleutel tot het vereenvoudigen van deze ervaring. Daarbij is het niet alleen de digitalisering, maar ook de implementatie die het verschil maakt. Wil jij weten hoe jij van jouw B2B shop een succes maakt? We schreven er een interessante whitepaper over: 15 must-haves voor groothandel webshops.

Veranderingen in B2B consumentengedragTikTok

B2B-kopers zijn niet langer ‘zakelijke robots’ zodra ze hun kantoor binnenstappen. B2B-kopers lijken steeds meer op B2C-kopers. Digitaal is de norm geworden en de generatiewissel speelt hierin een grote rol. In 2023 is 65% van de B2B-kopers tussen 18 en 40 jaar oud. Daar waar babyboomers de voorkeur geven aan brochures, gegevensbladen en het testen van producten, verwacht deze nieuwe generatie dezelfde vlotte, digitale ervaring op het werk als thuis. Bedrijven kunnen zich hierop aanpassen door beschikbaar te zijn op de gewenste kanalen, op het juiste moment en gepersonaliseerde service te bieden. Of dat nu in persoon, online, via chatbots, mobiel of zelfs op TikTok is. Bedrijven moeten zijn waar hun klanten zijn.

Personalisatie

Personalisatie is niet meer alleen voor consumenten. Ook de B2B-koper heeft steeds hogere verwachtingen. Een B2B-shop moet daarom moderniseren en dezelfde koopervaring kunnen bieden als een B2C-shop. Het gaat ook niet meer alleen om het product. De klant wil een relatie kunnen opbouwen met jou als aanbieder. Zorg daarom voor betere productinformatie (foto’s, product omschrijving en/of reviews) en maak de koopervaring persoonlijker door relevante inhoud op basis van voorkeuren te tonen, bijvoorbeeld met op maat gemaakte productpakketten en klantspecifieke prijzen. Ook de op AI aangedreven chatbots als ChatGPT en Bard bieden steeds meer mogelijkheden om een gepersonaliseerde klantervaring te kunnen bieden.

“Personalisatie in B2B e-commerce is een essentieel element van een moderne B2B e-commercestrategie geworden. Maar de juiste weg vinden is complex en vereist zorgvuldige overwegingen.”
ShoppingTomorrow 2023

Met de juiste aanpak kunnen B2B-bedrijven een concurrentievoordeel behalen, groeien en succesvol zijn in deze dynamische markt. De toekomst van B2B-commerce is er een van digitalisering, personalisatie en voortdurende innovatie.

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site
Demo aanvragen