6 grote voordelen van software in de meubelbranche

6 voordelen van software in de meubelbranche

Meer dan een trend
Slimme software voor de meubelbranche is niet zomaar een trend. Kom achter 6 voordelen van ERP met webshop. Zit niet langer in de knoop met primaire bedrijfsprocessen.
Meer dan een trend
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
28 feb 2020

Software levert de meubelbranche veel voordelen op. Zeker als het gaat om software waarin de primaire bedrijfsprocessen zijn ondergebracht: inkoop, verkoop, orderverwerking en financiën. De kern van jouw bedrijf. Hierbij is voortdurende vernieuwing belangrijk evenals een sterke implementatie. 36 procent van de financieel eindverantwoordelijken klaagt namelijk over een verouderd ERP-pakket dat de bedrijfsdoelen onvoldoende ondersteunt (Pim van der Beek, Computable). Verder is 45 procent van mkb-ondernemers ontevreden over de laatste IT-implementatie (Mels Dees, ChannelConnect). Zodoende dat je als meubelgroothandel of -retailer zorgvuldig wilt kiezen voor de juiste software.

“Dealers kunnen online inloggen en daar de catalogus, prijslijsten, 3D bestanden en technische productinformatie vinden.”
Rob Biester (eigenaar meubelgroothandel FP Collection)

Software in de meubelbranche loopt sterk uiteen

Niet elke software in de meubelbranche zit als gegoten. Functies voor B2B prijzen achter login of omnichannel mogelijkheden zijn niet altijd aanwezig. Toch belangrijke elementen waar veel meubelgroothandels en -retailers behoefte aan hebben. In dit blog lichten we enkele, andere voordelen uit van ERP software met geïntegreerde webshop.

Zes voordelen zijn:

  1. 1. Geen dubbele invoer van meubelspecificaties
  2. 2. Veel minder fouten en minder papier
  3. 3. Overtallige voorraad tegengaan met gestructureerd inkopen[/one-half-first]
  4. 4. Halffabricaten overzichtelijk opslaan in één of meerdere magazijnen
  5. 5. Kiezen voor de ritplanning of logistieke dienstverlening die jou past
  6. 6. Geautomatiseerde klantcommunicatie

1. Geen dubbele invoer van meubelspecificaties

In de meubelbranche bied je vaak hetzelfde meubel in verschillende kleuren aan. Naast kleur bestaan er veel meer verschillende specificaties voor hetzelfde meubel. Denk bijvoorbeeld aan soorten frames en voeten. Het is onlogisch om elke variant als apart artikel te tonen met een eigen, unieke artikelomschrijving. De varianten zijn immers hetzelfde artikel. Gelukkig maakt slimme ERP software met geïntegreerde webshop dit proces overbodig.

De functie voor variantbalk artikelen in Logic4 maakt het mogelijk om aan eenzelfde artikel verschillende specificaties toe te kennen. Dit scheelt je niet alleen als handelsbedrijf een hoop werk, maar helpt je webshop bezoekers ook sterk. Zij hoeven immers niet eindeloos te navigeren door een webshop met artikelen die praktisch hetzelfde zijn. Een dropdown-menu biedt (potentiële) klanten de mogelijkheid om makkelijk het gewenste meubel te kiezen met de specificaties die zij wensen.

2. Veel minder fouten en minder papier met meubelbranche software

Meubelbranche software voorkomt veel fouten en gaat de papiermassa tegen. Zo maakt het fysieke catalogi in principe overbodig. Natuurlijk kan het prettig zijn om nog een paar papieren versies voor handen te hebben. Maar een digitale catalogus is niet alleen beter voor het milieu (minder drukwerk), ook is het altijd beschikbaar en vergemakkelijkt deze bovendien het bestelproces. Zo kan je vanuit een pdf versie de meubels (foto’s) die vermeld staan linken naar de artikelgroep of het specifieke artikel in je webshop. Het is slechts een simpel voorbeeld van het gemak van digitalisering.

3. Overtallige voorraad tegengaan met gestructureerd inkopen

Als meubelgroothandel of -retailer heb je vaak te maken met veel toeleveranciers. Zij zorgen ervoor dat je een breed assortiment kan aanbieden aan jouw (potentiële) klanten. Hierbij verkopen bepaalde halffabricaten meer dan andere, waardoor inkopen al snel een uitdaging wordt. Slimme software helpt je aan één overzicht van alle toeleveranciers en back-ups. Daarbij is het mogelijk om geautomatiseerd inkooporders te plaatsen en leveringen direct te verwerken vanuit het magazijn. Zo koop je gestructureerd in met minder risico op overtallige voorraad.

“De wereldwijde verkoop van meubels via online groeit naar verwachting gemiddeld 10% per jaar tussen 2019 en 2023”
Felix Richter, Statista

4. Halffabricaten overzichtelijk opslaan in één of meerdere magazijnen

Halffabricaten komen in de meubelbranche veel voor. Anders gezegd onderdelen die gezamenlijk één product vormen. Tafelonderstellen en -bladen zijn een mooi voorbeeld. Het proces van deze in elkaar zetten wordt ook wel assembleren genoemd. Halffabricaten vragen in de regel om minder opslag. Tegelijkertijd is het de kunst om deze overzichtelijk op te slaan. De functie voor magazijnbeheer helpt je om één of meerdere magazijnen naar eigen wens in te richten. Zo maak je met de Logic4 software eenvoudig digitaal rijen, kolommen en/of locaties aan. Overeenkomend met je fysieke magazijn(en). Samen met de magazijn app beheer je gemakkelijk je voorraad. Zo hoeven je medewerkers nooit meer urenlang te zoeken naar verschillende halffabricaten.

“Door meer te automatiseren in ons magazijn zullen de productiviteit en efficiency vergroot worden. Het orderproces en de administratieve afhandeling is in de afgelopen jaren al volledig geautomatiseerd. Door de krappe arbeidsmarkt worden we echter gedwongen de arbeidsproductiviteit verder te vergroten door middel van innovatie.”
Edwin den Ouden, Wonen360 (eigenaar meubelgroothandel LABEL51)

5. Kiezen voor de ritplanning of logistieke dienstverlening die jou past

Niemand houdt van beschadigd meubilair. Als meubelgroothandel of -retailer wil je dat het bij jou aangeschafte meubilair in uitstekende staat wordt bezorgd. Door de bezorging zelf te verzorgen heb je dit proces volledig in de hand. De functie voor ritplanning helpt je en berekent automatisch, op basis van Google Maps, de snelste en meest efficiënte route. Anderzijds is het goed mogelijk dat eigen bezorging geen haalbare kaart is. Bijvoorbeeld vanwege lange afstanden, tijdsdruk en hoge kosten.  Gelukkig bestaan er ook integraties met logistieke dienstverleners die je veel werk uit handen kunnen nemen. Zelf heb je de vrijheid om in zee te gaan met de dienstverlener die jouw vertrouwen geniet.

6. Geautomatiseerde klantcommunicatie

Webshop bezoekers en klanten houden van duidelijkheid. De orderbevestiging, de factuur en de verzendstatus dragen hier sterk aan bij. Gelukkig hoeft niet elke order handmatig bevestigd te worden. Deze geautomatiseerde klantcommunicatie scheelt enorm veel tijd.

De ERP software maakt het mogelijk om verschillende templates (eenmalig) in te richten. Naast bekende elementen als ‘Onderwerp’, ‘Naam van de afzender’ en ‘Naam van de klant / debiteur’ kan het template rekening houden met ‘Taal’, ‘Standaardbijlages (bijv. Algemene voorwaarden)’ en meer. Er zijn meer dan 30 templates beschikbaar. Zo ook voor betalingsherinneringen. Zo hoeven openstaande betalingen echt geen hoofdpijndossier te zijn. Wel zo prettig.

Comfortabele software voor elk proces

Natuurlijk wil je meubels leveren die lekker zitten. Maar ook verkoopprocessen zullen comfortabel moeten verlopen. Krachtige software helpt je als meubelgroothandel of -retailer hierbij. Makkelijk kennis kunnen delen van stoffen en materialen is prettig, maar niet de enige kracht. Enkele, andere voordelen van de Logic4 software sommen we graag voor je op:

  • Eén centrale plek voor productinformatie incl. deelproducten
  • Alle artikelen automatisch getoond in de webshop
  • Klanten assemblage artikelen zelf laten samenstellen
  • Orders die automatisch in de boekhouding worden verwerkt
  • Automatisch factureren en inkopen naar keuze
  • Real-time voorraadstatussen in de webshop én backoffice
  • B2B prijzen achter inlog beschikbaar stellen

Nieuwsgierig naar meer software krachten? Vraag vrijblijvend om een offerte op maat die aansluit bij jouw situatie of krijg een persoonlijke demo.

Vrijblijvende offerte    Persoonlijke demo

Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Overal een mooie inrichting

Een mooie inrichting begint bij een sterk aan- en verkoopproces. Voor zowel (potentiële) klanten, dealers als eigen medewerkers. Hoe ERP software met webshop iedereen veel werk uit handen neemt? Vertel over jouw situatie en we denken graag met je mee.

Zoek door onze site
Demo aanvragen