6 denkwijzen waardoor IT projecten mislukken - Logic4

6 denkwijzen waardoor IT projecten mislukken

Innovatie gaat niet vanzelf
Deze rode vlaggen kun je beter zo snel mogelijk herkennen en aanpakken.
Innovatie gaat niet vanzelf
Dennis de Jong
Dennis de Jong
18 Jul 2019

Circa de helft van alle IT projecten rondom bedrijfssoftware kan in min of meerdere mate als mislukt beschouwd worden. Hoe kan het dat zoveel bedrijven de mist ingaan met innovatie? Zijn er overeenkomsten te vinden? Vaak wel. In dit blog vind je 6 denkwijzen die garant staan voor een mislukt IT project – vooraf, tijdens of na de implementatie.

“We hebben het te druk”

Dit is de meest gehoorde reden om niet te (kunnen) innoveren. Druk wordt gezien als positief. Als alle medewerkers het druk hebben, gaan de zaken vast goed. Maar is iedereen wel druk met de juiste dingen? Met verkopen in plaats van papierwerk invullen? Met service leveren in plaats van informatie zoeken? Met klanten blij maken in plaats van problemen oplossen? Je kunt ontzettend druk zijn met achter de feiten aanlopen. Dat werkt voor niemand prettig. Veel bedrijven gaan pas nadenken over hun software op het moment dat de frustratie al hoog is opgelopen. Als systemen echt niet meer doen wat je van ze verwacht. Iedereen heeft de emmer zien voldruppelen, maar pas nu hij overstroomt gaan ze op zoek naar een grotere. Te laat. Tevreden klanten en inkomsten stromen weg. Ook als je wel goede software hebt, maar het niet goed wordt gebruikt.

  1. Zo kan het ook: “Als we nu tijd investeren hebben we straks meer tijd voor zaken die er echt toe doen.”

“Het gaat toch goed zo”

Je weet wat je aan je huidige software hebt, wat het pakket wel en niet kan. Door de jaren heen heeft iedereen geleerd hoe de functies toegepast moeten worden én trucjes bedacht om daar omheen te werken. Kortom, de huidige processen zijn gevormd naar de (on)mogelijkheden van de huidige software. Maar om nou te zeggen dat dit de ideale situatie is…

  1. Zo kan het ook: “Er is altijd ruimte voor verbetering.”

“Of bedrijfsprocessen wel of niet beter worden door het vervangen van de bedrijfssoftware, valt niet te zeggen zonder kennis van de mogelijkheden van nieuwe IT oplossingen.”
ICT Informatiecentrum

“De directie wil niet”

Wie dagelijks met een verouderd pakket werkt, heeft daar dagelijks last van. Vaak zijn dat voornamelijk medewerkers op operationeel niveau. Directieleden die zelf niet met de software werken ervaren die problemen niet. Daardoor staat nieuwe software of beter gebruik van bestaande software laag op de prioriteitenlijst. Volgens een publicatie van Nederland ICT heeft slechts een derde van de directeuren een beeld bij de impact van digitalisering op hun organisatie. Een ruime meerderheid geeft aan dat ICT erg belangrijk is voor hun organisatie, maar bijna nooit wordt digitalisering op strategisch niveau behandeld.

  1. Zo kan het ook: “Door digitalisering gaat het hele bedrijf erop vooruit.”

“De werknemers willen niet”

In andere gevallen wil de directie wel innoveren, maar steken juist de werknemers hun hakken in het zand. Niet zo gek, als je bedenkt dat beslissingen over software vaak genomen worden door een IT’er en ondertekend door een directeur. Medewerkers moeten er mee werken. Maar zij worden pas betrokken op het moment dat een manager of adviseur hen vertelt wat zij moeten veranderen. Niemand vind het leuk om iets zomaar opgelegd te krijgen. Zelfs werknemers die wel positief staan tegenover vernieuwing moeten ‘warm gemaakt’ worden voor de nieuwe software en tijd krijgen om te oefenen.

  1. Zo kan het ook: “Betrokken medewerkers staan meer open voor verandering.”

“Er is al te veel geïnvesteerd in de huidige software”

Software implementeren kost geld, dat is een feit. Er komen eenmalige kosten bij kijken voor inrichting, data-import, advies en training. En terugkerende kosten voor licenties en/of doorontwikkeling. Maar de kosten die je al gemaakt hebt voor een oud pakket zijn geen excuus om te blijven zitten waar je zit. Hoeveel kost het steeds oplossen van problemen met koppelingen? Alle zelfbedachte work-arounds? En het oplappen van (beveiligings)lekken? Zeker maatwerk pakketten veranderen door alle aanpassingen na een paar jaar in een houtje-touwtje oplossing. Vergelijk het met een oude auto: de onderhoudskosten worden alleen maar hoger. Tenzij je groot fan bent van klassiekers, is overstappen op een nieuw model op een gegeven moment de enige juiste optie.

  1. Zo kan het ook: “We kunnen beter investeren in iets toekomstbestendigs.”

“Digitalisering gaat zoveel verder dan het in gebruik nemen van bepaalde hard- of software. Het heeft invloed op je bedrijfsvoering, je strategische positie en je relatie met klanten.”
Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT

“Dit is nou eenmaal hoe we werken”

De manier waarop je werkt is een samenspel van bedrijfsprocessen en bedrijfssoftware. De huidige processen zijn gevormd op basis van de huidige, verouderde software. Star vasthouden aan oude gewoonten is niet slim. 50-75% van de projecten waarbij oude processen in nieuwe software ingebouwd wordt, mislukt. Zo ook implementatie van nieuwe software. Zoek je een pakket dat voor 100% past bij de oude werkwijze, met elk knopje en vinkje op precies dezelfde plek, dan kom je uit bij een verouderd pakket. Je gaat niet voor niets op zoek naar nieuwe bedrijfssoftware. Dat gaat hand in hand met nieuwe, verbeterde bedrijfsprocessen.

  1. Zo kan het ook: “We focussen op waar we naartoe willen in plaats van waar we nu staan.”

Niemand wil dat zijn ICT project mislukt

Hoor of zie je één van bovenstaande smoesjes voorbij komen in jouw bedrijf? Dan zouden direct alle alarmbellen af moeten gaan. Hoe eerder je ingrijpt, hoe groter de kans op een goed resultaat. Hieronder enkele tips die helpen om het project wél te laten slagen.

  • Creëer draagvlak in de organisatie. Vooral bij medewerkers die met de software gaan werken. Vraag naar hun ideale manier van werken voordat het selectietraject start.
  • Focus op strategische meerwaarde. Mogelijke efficiëntiewinst en schaalbaarheid in de toekomst zijn belangrijker dan dat knoppen op dezelfde plek zitten.
  • Investeer in opleiding en training. Een paar dagen extra uitleg van de consultant is goedkoper dan uren zelf prutsen en tientallen mailtjes naar een helpdesk.
  • Vertrouw op de ervaring van je leverancier. Met een modern (SaaS) pakket haal je niet alleen software in huis, maar ook jarenlange kennis en doorontwikkeling. Zij weten hoe je het meest uit de software kunt halen. Je kunt ook veel leren van de best practices van andere klanten.
  • Communiceer open over je verwachtingen. Direct contact met de leverancier zorgt voor minder ruis dan alles via een tussenpersoon laten lopen. Vergeet niet dat de leverancier ook dingen van jou verwacht om het project tot een succes te maken.
  • Selecteer snel, implementeer grondig. Duurt het selectietraject langer dan een jaar, dan is de uiteindelijke keuze gebaseerd op verouderde eisen. Neem voor de implementatie daarentegen ruim de tijd. Werk gestructureerd naar een einddatum toe, dat zorgt voor een gezonde druk op het project en meer motivatie.

Bedrijfssoftware vergelijken?

Iedereen wil de best passende bedrijfssoftware. Maar zoeken naar de perfecte match is niet makkelijk. Een demo kan nooit alles behandelen. Hoe maak je de beste keuze? Welke factoren neem je mee in je zoektocht? Dat ontdek je in deze whitepaper met 7 belangrijke afwegingen.

Ontvang gratis whitepaper >
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Een goed begin...

...is de halve implementatie. Bij Logic4 weten we dat je niet zomaar overstapt naar nieuwe bedrijfssoftware. Daarom maken we altijd eerst vrijblijvend kennis en geven we een uitgebreide demo. Wil je meer weten over onze aanpak of onze alles-in-één oplossing voor webshop & bedrijfssoftware? Vul dan het formulier in.

Zoek door onze site
Demo aanvragen