Black Friday (25 november) en Cyber Monday (28 november) staan weer voor de deur. Deden er in de beginjaren slechts enkele winkels en webshops aan mee, inmiddels is het voor veel retailers een van de belangrijkste verkoopdagen van het jaar. Dit jaar valt Black Friday op vrijdag 25 november en is het Cyber Monday op maandag 28 november.
“iDEAL verwerkte op Black Friday 2021 5,39 miljoen betalingen voor 430 miljoen euro omzet, een nieuw dagrecord!”
Ideal
Dit blog geeft je 6 Black Friday webshop tips. De tips helpen je om als handelsbedrijf acties nog sterker in te zetten. De 6 tips zijn:
Of Black Friday voor elke webshop relevant is, daar wisselen de meningen over. Dit blog is niet geschreven om jou te overtuigen van Black Friday. Wel geeft het tips over hoe je jouw acties slim inzet met een Logic4 webshop. Evenals wat belangrijk is wanneer je mee gaat doen aan een actie zoals Black Friday
Webshops die met Black Friday acties meedoen beginnen op tijd met voorbereiden. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Zorg ervoor dat je kortingsplan op tijd gereed is, de spectaculaire actie is bedacht en de klantenservice weet hoe zij efficiënt kunnen handelen, ook bij extreme drukte. Op voorhand is lastig in te schatten wat de Black Friday actie gaat opleveren. Tegelijkertijd is het jammer wanneer kansen blijven liggen door een slechte voorbereiding. Oftewel begin op tijd, minstens een maand van tevoren.
Actielabels pakken de aandacht en zijn een krachtige manier om Black Friday in je webshop te promoten. Met Logic4 software kan je er op meerdere manieren gebruik van maken. Zo zijn er de reguliere actielabels waarbij je zelf de tekst ingeeft die past bij jouw Black Friday campagne. Een simpel voorbeeld is ‘BLACK FRIDAY SALE’. Hierbij kan een tijdspad worden aangegeven voor de periode waarin de labels actief dienen te zijn. De labels zijn er in verschillende kleuren.
Een specifieke Black Friday tip is het inzetten van hoge kortingspercentages. Black Friday staat bekend om hoge kortingen bij populaire artikelen. Overweeg je om een Black Friday actie te gaan houden, zorg dan voor spektakel in jouw webshop. Denk aan kortingspercentages van 30% of hoger bij artikelen die jouw doelgroep aanspreken. Black Friday gaat verder dan veel omzet behalen op die ene dag zelf. Net zo goed vergroot je met de actie de klantloyaliteit en trek je nieuwe webshop bezoekers aan. Er zijn dus meer doelen om je op te richten bij Black Friday.
“Offer tempting markdowns and irresistible discounts. Products advertised between 50%-60% and 70%-80% sell out the most, with a 50% discount performing the best. Use discounts to attract new shoppers but remember to reward loyal ones by sharing VIP-only or early access deals.”
Intelligence Node
Lage kortingen op impopulaire artikelen doen meer kwaad dan goed. Wanneer je dit voor ogen hebt, dan is er een groot risico op reputatieschade. In dat geval kan je beter helemaal geen actie gaan houden. Wel kan je binnen een grote Black Friday actie ook de minder populaire artikelen meenemen. Zolang deze eveneens met hoge kortingen worden aangeboden. Het is een slimme manier om van overtollige voorraad af te kunnen komen.
Of je nou een Black Friday campagne wilt starten of een andere actie, banners grijpen altijd de aandacht. Met een Logic4 webshop is het mogelijk om banners en teksten te vertonen bovenaan categorie- en artikelgroeppagina’s. Ook kan hierbij aan zoekmachine optimalisatie worden gewerkt. Enerzijds door keywords als alt-tekst omschrijvingen toe te voegen aan banners, anderzijds door er met tekst slim en strategisch op in te spelen. Waar bij Black Friday SEO misschien niet het belangrijkste aandachtspunt is, vind je dit wellicht toch handig om te weten.
De opmaak van deze banners en teksten heb je zelf in de hand. Zo kan je onder meer kiezen voor een banner die de halve pagina bestrijkt met tekst ernaast of een banner die hele pagina bestrijkt met tekst eronder.
De homepage trekt normaal gesproken het meeste verkeer. Door op de homepage te verwijzen naar een actie vergroot je het bereik. Let er op dat de verwijzing ook zichtbaar is op mobiel. Betrek een couponcode voor kortingen indien gewenst.
Black Friday marketing en communicatie is er in vele vormen. Stel jezelf altijd de vraag: “Welke middelen zijn beschikbaar voor de actie?” Denk vervolgens goed na over hoe de campagne eruit moet gaan zien en stel KPI’s op. Zo kan je scherp resultaten gaan meten en later het succes van de campagne bepalen. Een nieuwe landingspagina is zeker het overwegen waard. Een aparte pagina geeft je volop vrijheid en ruimte om acties sterk naar voren te brengen.
Ga je aan de slag met jouw Logic4 webshop en wil je extra ondersteuning bij bijvoorbeeld het:
Klik dan op de knop hieronder. Hiermee reserveer je direct tijd bij één van onze designers of consultants om dit voor je te regelen.
Extra ondersteuningHeb je vragen over bepaalde instellingen en functies dan kun je ze gewoon via het Self Service Portal of 053-4361408 stellen.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Succesvolle acties als Black Friday zorgen voor een piek in orders. Alles-in-één webshop & ERP helpt enorm bij het zorgeloos verwerken van veel orders. Deel jouw situatie en we vertellen je graag hoe Logic4 je kan ondersteunen.