Door in betere productinformatie te voorzien, stijgen je online conversieratio’s tussen de 17% en 56%. En het scheelt medewerkers tot wel 2 uur per week zoeken. Daar kun je als groothandel of retailer geen nee tegen zeggen, toch? Productinformatie bevindt zich in het hart van jouw bedrijf. Het beheer ervan brengt een aantal diepgaande vraagstukken met zich mee. Dat is trouwens geen reden om er niet mee aan de slag te gaan! Maar wel een reden om er met meerdere afdelingen binnen de organisatie goed over na te denken en de afspraken heel duidelijk vast te leggen. In een eerder blog beschreven we de 5 grootste voordelen van product informatie management, en hoe je kunt starten met productinformatie verrijken. Hieronder lees je over 4 productinformatie uitdagingen waar veel groothandels en retailers tegenaan lopen.
Bij de meeste organisaties ligt de verantwoordelijkheid voor data en -kwaliteit verdeeld over de afdelingen ICT, productmanagement en/of marketing. Alleen in de echt grote organisaties is er soms een aparte PIM afdeling. Je kunt afspreken dat ICT de basisdata, zoals artikelnummers, -namen en technische specificaties, regelt. Productmanagement of inkoop beheert de logistieke data, productreferenties en eventuele handleidingen. Ten slotte zorgt Marketing voor de commerciële gegevens en digitale assets, zoals foto’s en teksten. Leg de afspraken over verantwoordelijkheid goed vast. Doe je dit niet, dan zal het verrijken van productinformatie uitdagingen met zich meebrengen waar iedereen ‘last’ van heeft.
Productdata is van goede kwaliteit als het volledig, juist, consistent en actueel is. Dit is essentieel, omdat de informatie vaak rechtstreeks gebruikt wordt door andere medewerkers, in de webshop of het klantportaal, en bijvoorbeeld Google Shopping. Die laatste stelt strenge eisen aan correcte vermelding van merknamen, GTIN/EAN nummers en meer. Met onvolledige of incorrecte informatie loop je het risico dat advertenties afgekeurd worden.
Hoge datakwaliteit kun je bereiken door (geautomatiseerde) kwaliteitscontroles in te bouwen als artikelen worden toegevoegd of gewijzigd. Beschrijf welke data wanneer van toepassing is, maar ook door wie het waar wordt opgeslagen. Denk daarnaast aan vertalingen, autorisaties, loggen van wijzigingen en hoe er gerapporteerd wordt.
3. Hoe blijven we consistent over alle kanalen?
Ben je bekend met een omni-channel strategie, dan weet je ook dat sommige kanalen om heel andere (hoeveelheden) info vragen dan andere. Een schapkaartje in de winkel moet beknopt zijn; de prijs, belangrijkste specificaties en USP’s zijn voldoende. Maar in de webshop moeten alle productspecificaties, foto’s, reviews, voorraad en levertijden staan. Het is funest voor conversie als informatie in de webshop niet overeenkomt met die in de winkel. Extra belangrijk dus om álle productinformatie voor álle kanalen op één centrale plek te beheren. En dat wijzigingen direct automatisch worden doorgevoerd, niet slechts een keer per dag.
Doelen van PIM en een PIM systeem kunnen zowel kwalitatief als kwantitatief zijn. Houd er rekening mee dat het even duurt voordat je resultaat gaat zien. Een compleet systeem implementeren kost nou eenmaal tijd en geld. Ga uit van zo’n 3 tot 12 maanden. Het meeste werk bij het implementeren van een PIM systeem zit niet in de installatie en inrichting, maar in het vullen van het systeem met bruikbare data. Opbrengsten zijn deels terug te vinden in directe omzet, maar voor een groot deel ook in tijdwinst en gemak. Focus daarom bij het aanschaffen van een PIM systeem niet alleen op directe winst, maar voornamelijk op de strategische en tactische voordelen.
In deze gratis whitepaper lees je alles over product informatie management:
Het PIM systeem van Logic4 is onderdeel van onze alles-in-één Commerce Suite. Speciaal gemaakt voor kleine tot middelgrote retailers en groothandels. Met Logic4 kun je artikelinformatie beheren en verrijken, staffelprijzen invoeren, voorraadinformatie bekijken, prijsafspraken met leveranciers bijhouden en nog veel meer. Allemaal in hetzelfde centrale systeem. Samen met de functies voor voorraadbeheer, CRM, orderverwerking, webshop en boekhouding vormt de software het hart van jouw handelsbedrijf.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Overstappen naar een nieuw pakket voor bedrijfssoftware en webshop doe je niet zomaar. Bij Logic4 begrijpen we dat heel goed. Wil je meer weten over onze alles-in-één oplossing? Vraag dan meer informatie aan.