Waarom de bouwmaterialen groothandel kiest voor software voor de bouw

Papieren processen overbodig door goede software voor de bouw

Software als fundament
De bouwmaterialen groothandel staat voor grote uitdagingen. Waarom de keuze voor de juiste bedrijfssoftware zo belangrijk is.
Software als fundament
Raimond Oude Egbrink
Raimond Oude Egbrink
3 jun 2021

Software voor de bouw neemt bouwmaterialen groothandels veel werk uit handen. Veel andere groothandels werken met de slimme ERP software met geïntegreerde webshop. Variërend van de groothandel in fitnessapparatuur, meubels tot aan cosmetica. Groothandels hebben veel gemeen. Bijvoorbeeld orderverwerking en voorraadbeheer. Toch blijven veel bouwmaterialen groothandels achter en werken deze nog met traditionele processen en systemen in plaats van ERP software voor de bouw. En ondanks de intrede van automatisering, is soms zelfs de fax nog niet naar het museum verbannen.

 

“De bouwgroothandel is een traditionele business en digitalisering is veelal minder ver gevorderd dan bij andere groothandels. Er is nog een beperkte vraag vanuit de afnemers om via internet te bestellen.”
ING Research – Groothandel en data – Naar een digitaal businessmodel – april 2021

Klussen klaren. Online doorbouwen met software voor de bouw.

Door de lockdowns heeft het proces van digitaliseren en software voor de bouw wel een extra impuls gekregen. Daar waar de macht in de keten al verschoof richting fabrikant en retail heeft Covid-19 dit proces versneld. De groothandel ontwikkelt zich steeds meer van B2B naar D2C. D2C staat voor ‘Direct To Consumer’ en ‘Doe-het-zelf’ is één van de branches die het snelst groeit in D2C in Nederland. D2C vraagt om andere functionaliteiten van je e-commerce software dan B2C, maar het heeft ook invloed op je productinformatie, voorraadbeheer en klantinformatie (CRM). Zorg dat je daarin de juiste keuzes maakt. Digitalisering legt het fundament voor het businessmodel van morgen. Logic4 biedt B2B en D2C functionaliteiten in één en hetzelfde softwarepakket. Je leest er meer over in de juiste software voor D2C e-commerce .

 

“Digitalisering en daarmee samenhangend veranderingen in de branche zorgen voor de grootste uitdagingen. Bijna de helft (46%) van de handel noemt ICT in algemene zin.”
MIXpro – Business Update Bouwgroothandel – najaar 2019

De top 3 redenen waarom de bouwgroothandel voor Logic4 kiest

Lees snel verder waarom de bouwmaterialen- en doe-het-zelf branche voor Logic4 kiest. Omwille van de lengte van deze blog beperken we ons tot de top 3 redenen . Onder ERP software vind je meer functies en voordelen terug.

  1. 1. Slim artikelbeheer met PIM
  2. 2. Optimaal voorraadbeheer
  3. 3. Ordermanagement perfect geregeld

 

1. Slim artikelbeheer met PIM

Binnen deze hoofdcategorieën bestaan weer duizenden verschillende artikelen, formaten en uitvoeringen. PIM staat voor Product Informatie Management. Met PIM beheer je productinformatie als productnamen, prijzen, artikelnummers, afbeeldingen, eigenschappen in één centraal systeem. PIM staat weer centraal voor diverse andere processen binnen je bedrijfsvoering.

Voordelen van een goed PIM systeem zijn onder andere:

  • Altijd een actueel overzicht van artikelgegevens
  • Integratie met branche-leveranciers en artikeldatabases (ETIM, 2BA en EZ-Base)
  • Gegevens verrijken en eigen artikelen toevoegen

Logic4 heeft integraties met de 2BA– en EZ-Base artikeldatabases. Door deze integraties kunnen groothandels en andere handelsorganisaties alle artikelinformatie uit het PIM systeem importeren in Logic4 bedrijfssoftware. Hierbij gaat het om rijke artikelinformatie zoals afbeeldingen, omschrijvingen, specificaties, documentatie en meer.

Via de 2BA integratie kan ook gebruik gemaakt worden van de ETIM productclassificatie . De ETIM productclassificatie is een internationale logische standaard voor een eenduidige rubricering van (technische) producten in verschillende klassen. ETIM is vanuit brancheorganisatie Hibin als standaard aangemerkt. 

 

2. Optimaal voorraadbeheer

Niet of te laat leveren zorgt voor een onderbreking van je werk en veroorzaakt vertraging, hoge kosten en ontevreden klanten. Veel klanten verwachten dat je alles op voorraad hebt en dat je direct kunt leveren. Klanten van de bouwgroothandel zijn bijvoorbeeld bouwaannemers en installateurs die afhankelijk zijn van tijdige leveringen om door te kunnen met hun werk. Met een goed voorraad beheersysteem, oftewel warehouse management systeem (WMS) voorkom je voorraadoverschotten of nog erger “nee” verkopen wanneer dit onnodig is. Binnen Logic4 worden optimale voorraadniveaus automatisch vastgesteld en mutaties vanuit PIM, kassa, webshop en klantportaal automatisch doorgevoerd. 

 

“Het grootste pluspunt is dat we nu één systeem hebben waar alles naadloos op elkaar aansluit. Wat we in het systeem zetten, staat gelijk op de webshop.”Alfons Boerdijk, eigenaar JRV Products

3. Ordermanagement perfect geregeld

Ordermanagement is het order-to-cash proces in het hart van ieder handelsbedrijf. Het beslaat het hele proces van orderontvangst tot verwerking van een verkooporder tot afhandeling. Kortom van klantenservice tot magazijnbeheer en van boekhouding tot bezorging. Goede ordermanagementsoftware (OMS) zorgt voor efficiëntere processen en een soepele workflow.

De belangrijkste uitdagingen bij ordermanagement zijn nog altijd menselijke fouten. Met ordermanagementsoftware worden deze menselijke fouten fors gereduceerd. OMS, waaronder ook e-fulfilment , zorgt voor meer duidelijkheid door een beter actueel inzicht in de orderstromen per kanaal. Bovendien verbetert de klanttevredenheid. En meer efficiency zorgt voor een hogere productiviteit en winstmarge. Lees meer over OMS in onze eerdere blog alle orders op orde.

“De orderhistorie is gemakkelijk terug te vinden, zowel in de backoffice als in het klantportaal. Niemand is meer onnodig tijd kwijt om dingen terug te zoeken.”Dave Kroezen, eigenaar ESKA

De ideale software voor de bouw

De webshop en ERP software van Logic4 is de ideale software voor de bouw, oftewel bouwmaterialen groothandels met uitdagingen op het gebied van artikelbeheer (PIM), voorraadbeheer en ordermanagement. Deze functies zijn volledig geïntegreerd in ons alles-in-één systeem. Bovendien zijn ook alle andere bedrijfsprocessen, zoals CRM, boekhouding, kassa en meer onderdeel van het uitgebreide pakket. Vraag direct een demo aan en ontdek de voordelen.

 

Bekijk alle functies Demo aanvragen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Slim artikelbeheer, op tijd leveren

De groothandel in bouwmaterialen staat voor digitale uitdagingen op het gebied van B2B en D2C. Behaal concurrentievoordeel met een digitaal businessmodel. Wil je weten hoe je de juiste keuzes maakt? Vul het formulier in en we helpen je de volgende stappen te zetten.

Zoek door onze site
Demo aanvragen