In B2B e-commerce kun je niet meer volstaan met een simpele consumentenwebshop. Een op de zakelijke bezoeker gerichte B2B webshop wordt steeds belangrijker om echt succesvol te kunnen zijn. Daarom deze blog met 10 handige tips voor een succesvolle B2B webshop. Je krijgt antwoord op vragen als waarin een B2B webshop verschilt van een B2C webshop. Welke specifieke functies B2B klanten nodig hebben en hoe je jouw B2B webshop succesvoller maakt.
Een B2B koper wil niet scrollen, lezen, kiezen en vergelijken. Een B2B koper wil zo snel mogelijk bestellen. Voor zakelijke kopers geldt dit nog sterker dan voor consumenten. Maak het de koper daarom gemakkelijk. Teveel klikken is dodelijk voor de conversie. Vereenvoudig terugkerende bestellingen door bestelsjablonen, de opslag van winkelmandjes of een nabestellingsfunctie voor al geplaatste bestellingen.
In een B2C webshop ziet iedereen dezelfde prijs. Bij B2B ligt dit anders. Vaak is er sprake van klantspecifieke prijzen. De individuele klant wil zijn onderhandelde en eventueel contractueel vastgestelde prijzen zien. Zorg ervoor dat je klant kan inloggen en het assortiment ziet dat voor zijn bedrijf geselecteerd is. Inclusief eerdere orders, prijzen en eventuele bedongen kortingen. Zo hoeft hij niet zelf te zoeken tussen de duizenden artikelen in je assortiment. Door de artikelen aan te vinken in de bestellijst, artikelnummers in te typen of barcodes te scannen plaatst de klant eenvoudig een nieuwe bestelling.
In B2C is responsive design vanzelfsprekend. Bij B2B webshops lang niet altijd, terwijl volgens de statistieken meer dan 60% van het internetverkeer via de mobiele telefoon gaat. Ook de magazijnmedewerker, automonteur of bouwvakker bestelt vanaf de werkplek, onderweg of op locatie. Besteed daarom aandacht aan hoe afbeeldingen, menu’s, submenu’s en lijstfilters worden weergegeven op mobiel. Een responsive website is geen luxe meer, maar een basisbehoefte.
In B2B zijn uitgebreide technische productinformatie, prijs, beschikbaarheid, levertijd en bezorgmogelijkheden extra belangrijk. Ze zijn onmisbaar in het aankoopproces, voor het genereren van traffic, het verhogen van de conversie en het optimaliseren van retentie. Groothandels hebben veel vaker te maken met veel en/of complexe producten, meerdere klantsegmenten en uitwisseling van data met andere partijen (zie ook 5). Veel B2B webshops werken daarom met een PIM systeem als basis voor getoonde informatie op de webshop en de andere verkoopkanalen als winkel en marketplaces.
Een gedetailleerde productbeschrijving zoals hiervoor genoemd is essentieel, maar in plaats van alles zelf te vullen kan ook rijke productinformatie uit artikeldatabases als 2BA, EZ-base, Icecat en Quantore gehaald worden. Hier staan vaak miljoenen producten in. Een slim PIM systeem heeft een automatische importtool, waardoor wijzigingen bij fabrikanten soepel verwerkt worden.
Een menu met 15 categorieën, 40 subcategorieën en sub-sub-subcategorieën is te ingewikkeld. Categoriepagina’s met slechts 2 artikelen zijn onzinnig. Goed gevulde en helder georganiseerde artikelinformatie is essentieel. Kijk naar jouw webshop vanuit het perspectief van de bezoeker en laat ze niet te veel klikken. Help de klant door met gedifferentieerde filterfuncties de gewenste producten zo snel mogelijk te laten vinden.
Groothandel klanten hechten nog meer waarde aan reviews over het bedrijf en de service. Twijfelt een potentiële klant of jouw webshop betrouwbaar en veilig is, dan zal hij niet bij jou bestellen. Voor een goede online reputatie vermeld je tenminste de bedrijfs- en contactgegevens. Een fysiek vestigingsadres en telefoonnummer scheppen vertrouwen. Plaats een goed zichtbare link naar de algemene voorwaarden en laat logo’s zien van keurmerken waaraan jouw groothandel voldoet. Zoals bijvoorbeeld het Thuiswinkel Zakelijk keurmerk.
Naast het plaatsen van bestellingen, moet jouw B2B webshop ook functies waarmeer de bezoeker antwoord kan krijgen op eenvoudige vragen. Dat voorkomt dat een klantenservice of buitendienst gebeld moet worden. Bied de klant de mogelijkheid in te loggen op een digitaal klantportaal, waar hij de bestelgeschiedenis en leverdata vindt, evenals de mogelijkheid om facturen te bekijken en te downloaden. Daarbij is het ook handig om bepaalde stamgegevens te kunnen wijzigen, zoals het beheren van factuur- en afleveradressen en verlanglijstjes of bestellijsten. Voor de beste omnichannel ervaring is het ook belangrijk dat het klantportaal integreert met andere systemen, zodat de informatie niet eenzijdig gevuld wordt.
Afhankelijk van de organisatie- en complexiteitsstructuur van jouw klanten kan het zinvol zijn om individuele gebruikersrollen en -functies in te richten. Contactpersonen met verschillende rollen kunnen dan functies gebruiken die passen bij hun autorisatieniveau. De ene medewerker zet bijvoorbeeld een bestelling klaar, waarna een collega met koopbevoegdheid deze afrondt.
Zodra de webshop live is, komen de bestellingen vanzelf binnen. Vergeet het maar. Ook voor een B2B webshops moet je werken aan de online aanwezigheid. Kan de koper jouw B2B webshop niet vinden, dan doe je niet mee in zijn vergelijking.
Houd daarom rekening met het zorgvuldig structureren van pagina’s, titels, ondertitels en goed gecategoriseerde inhoud en altijd aanwezige metatags. Zorg voor slimme call-to-actions, zoals formulieren voor meer informatie of het downloaden van catalogi en whitepapers. Ook het toevoegen van een online gespreksplanner als Calendly kan conversie verhogend werken.
Een B2B webshop moet de zakelijke bezoeker informeren, inspireren en verleiden. Ontzorg de klant met een ingebouwd klantportaal waar hij kan inloggen voor technische specificaties, prijzen en bestellingen. Hiervoor zijn verschillende systemen nodig. Denk aan ERP, PIM, WMS, inkoop, boekhouding en rapportage. Alles wat jij als groothandel voor jouw B2B webshop nodig hebt, combineert Logic4 in één systeem. Zonder koppelingen!
Wil je meer zien van Logic4? Of ben je benieuwd naar voorbeelden van andere succesvolle B2B webshops in jouw branche? Vraag een vrijblijvende demo aan. In ongeveer een halfuur heb je dan een uitstekend beeld van de voordelen die Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware voor jouw onderneming oplevert.
Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!
Een mooie en complete webshop zou bovenaan het lijstje van iedere groothandel moeten staan. Een B2B webshop vraagt om andere functionaliteiten dan de traditionele B2C shop. Stap over naar Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware. Daarmee beschik jij ineens over alle functionaliteiten die nodig zijn.