TheNextShop bestaat uit twee op het oog totaal verschillende onderdelen – projectiemiddelen en wijnklimaatkasten. Ondernemen zit eigenaar Wouter Schreuder in het bloed. Zijn studentenkamer hing al vol met projectieschermen die hij verkocht. Inmiddels heeft het bedrijf 20 medewerkers in dienst en bestaat het assortiment uit beamers van alle grote merken, waaronder het eigen merk iVisions, beamerbeugels en projectieschermen. En daarnaast dus de wijnkasten.
Een aantal jaar geleden ruilde TheNextShop hun Magento webshops met ERP plug-in in voor het Logic4 platform. Een aantal webshops draait al op het nieuwe platform, enkele moeten nog over. Hoe Wouter dat aanpakt lees je in deze case.
Hoe is de combinatie van beamers en wijnklimaatkasten tot stand gekomen? Wouter vertelt: “Het projectiegedeelte bestaat al sinds 2005 en is nog steeds het grootste onderdeel. De wijnkastenshop heb ik later met een vriend opgericht. We zaten in een wijnbar, zagen een erg lelijke wijnkast staan en dachten ‘Dat kunnen wij beter’. We zijn de enige in Europa die in een paar dagen een ‘wijnklimaatkast op maat’ kunnen leveren, waarbij de klant het product volledig naar eigen wens samenstelt. Het is ontstaan vanuit een persoonlijke interesse in wijn, maar ook vanwege de golfbeweging in de markt. Gaat het bij het ene onderdeel een periode wat minder, dan loopt het andere deel beter en vice versa.”
In de 150 vierkante meter grote showroom van TheNextShop in IJsselstein kunnen klanten alle producten zien en uitproberen. “Het is precies ingericht voor wat wij nodig hebben”, aldus Wouter. “Er is een verduisterde zaal voor het tonen van home cinema en een verlichte ruimte om zakelijke beamers voor presentaties te laten zien. Sommige mensen vinden het prima om alles online uit te zoeken, maar er is ook een groot deel dat de producten graag zelf ziet en ‘voelt’ voordat ze het kopen.”
Hoe combineer je al je kanalen en tot één klantbeleving? Ontdek de 8 stappen naar omnichannel succes in deze gratis whitepaper!
Ontvang whitepaper >Zowel particulieren als bedrijven, verenigingen, scholen en stichtingen zijn klant bij TheNextShop. Het merk iVisions wordt ook geleverd aan detailhandels, groothandels en audiovisuele installateurs, de wijnklimaatkasten voornamelijk aan keukenhandels. “Doordeweeks zien we vooral mensen van andere bedrijven in onze showrooms. Op zaterdag is het altijd druk met klanten die een set uitzoeken voor hun thuisbioscoop.”
B2B en B2C. Beamers en wijn. Showroom en webshops. Hoe combineer je dit allemaal qua systemen? Wouter legt uit: “TheNextShop is onze merknaam voor B2C, maar het grootste gedeelte van onze business is B2B. Het alles-in-één van Logic4 vonden we erg mooi. Dat onze groothandel en detailhandel in één systeem kunnen werken, met één backoffice maar een eigen frontoffice. Het is belangrijk dat het systeem daarop gemaakt is. Het was een combinatie van alles waardoor we uiteindelijk voor Logic4 gekozen hebben.”
De traagheid van hun oude Magento webshops was een enorme ergernis. “We hadden meerdere Magento webshops en voor de backoffice hadden we een ERP plugin van Magento. Maar daar zaten te veel haken en ogen aan en het was gelimiteerd qua mogelijkheden. Bovendien was door alle plugins Magento erg langzaam geworden. Mensen willen snel doorklikken en het helpt niet als je dan lang moet wachten. Dus gingen we op zoek naar iets dat beter was en alles in één programma combineerde. Bij Logic4 zijn de laadtijden kort. Daarvan waren we erg onder de indruk.”
Logic4 is een zeer uitgebreid pakket met meer dan 400 functies. De basisfuncties worden altijd behandeld tijdens het onboarding-traject. Vaak neemt het meer tijd in beslag om de geavanceerdere functies te leren en in te richten. ‘Een flinke leercurve’ noemt Wouter het. “Je moet het goed leren voordat je het goed kunt gebruiken. Ik had vooraf meer tijd willen nemen om alles beter in kaart te brengen en te testen.”
Toch is de eerste tijdbesparing al duidelijk te merken. “Waar we zeker efficiëntiewinst hebben behaald is het opstellen van orders, het verzenden van orders en het automatisch factureren. Een aantal dingen die we nog willen gaan gebruiken zijn bijvoorbeeld het ticketsysteem voor garanties en het aanbieden van combinatiepakketten van beamer, scherm en accessoires met korting. We zitten dus nog middenin het beter maken van processen en het realiseren van tijdbesparing.”
Ben je benieuwd hoe jouw groothandel of webshop met Logic4 meer kan bereiken in minder tijd? Of heb je een vraag voor Wouter? Laat het ons weten en we helpen je graag verder.