Telva Vakkleding is een gespecialiseerde leverancier van bedrijfskleding, veiligheidskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Het bedrijf bestaat sinds 1958 en wordt sinds 2016 aangestuurd door directeur Olaf Pothoven. Om online sprongen te maken stapten ze over van Snelstart en een informatieve website naar het alles-in-één platform van Logic4. In deze case vertelt Olaf over multichannel verkopen aan B2B en B2C.
Telva onderscheidt zich door technische vakkennis en langdurig contact met klanten. Olaf licht toe: “Wij willen de beste zijn, niet de grootste. Daarom praten we niet over enkel werkkleding, maar juist over de versterking van het imago door middel van beelden, kleurcombinaties, logo’s, materialen, etc. Onze eigen DTP afdeling maakt waanzinnig mooie dingen. Zo verandert een standaard jas of tas in een stoer kledingstuk dat gelijk een marketingtool is. Met deze insteek hebben we Porsche binnengehaald als klant. Dat is een leuk wapenfeit.”
De combinatie van verkopen via een fysieke showroom en een webshop is volgens Olaf de beste manier. “Alleen online werkt niet, tenzij je een hele lange adem hebt en veel kennis hebt van deze specifieke automatisering. Klanten willen je kunnen bezoeken. Dit geeft ze vertrouwen om juist bij déze partij te kopen. Als er een probleem of een dringende vraag is, willen ze iemand persoonlijk kunnen spreken. De organisatie achter de webshop bepaalt het succes.”
Welke 15 must-haves mogen niet ontbreken op jouw B2B website met klantportaal? Vraag de gratis whitepaper aan en zet jouw volgende stap naar online groei!
Ontvang gratis >De hele branche van werkkleding en PBM is nog vrij traditioneel, volgens Olaf. “Er zijn maar een paar grote partijen in Nederland die online verkoop van werkkleding erbij doen. Daar is dus meer dan genoeg ruimte om te groeien. Onze rechtstreekse verkoop aan bedrijven via de traditionele kanalen doet het nog steeds goed. Maar steeds meer klanten willen online via een portal kunnen inkopen en hun kleding buiten werkuren afhalen.”
Om de stap te kunnen maken naar B2B verkoop via een online portal is Telva overgestapt van Snelstart en een informatieve website naar het alles-in-één systeem van Logic4.
“De stap naar internetverkoop hebben we in 2018 gezet. Hiervoor hebben we eerst een aantal interne zaken rondom logistiek en automatisering verbeterd. We zijn begonnen met het ERP systeem van Logic4. Toen dat goed liep en de webshop beter was ingericht zijn we ook live gegaan met de portal.”
De nieuwe webshop heeft een heel andere look and feel gekregen dan de oude website. “Het gaat erom dat mensen het vertrouwen krijgen dat ze met een professionele organisatie te maken hebben. Daarmee kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. De webshop en ERP software van Logic4 zorgt voor meer efficiency, accuratere leveringen en betere mogelijkheden om alles te kunnen volgen.”
Steeds meer groothandels gaan rechtstreeks aan consumenten leveren. Zo ook Telva. “Om B2C te bedienen moet je eerst een sterke B2B specialist zijn met technische productkennis. Onze huidige ‘B2C’ doelgroep bevat ZZP’ers en kleine bedrijven met een paar medewerkers. Deze vaklieden zijn vaak onderweg en hebben geen tijd om binnen kantooruren hun spullen af te halen. Deze groep wil op een eenvoudige manier bestellen en volledig ontzorgd worden. Wij regelen de kleding met de afgesproken bedrukking en de bestelling wordt naar de afgesproken locatie verstuurd of kan 24 uur per dag bij ons magazijn worden afgehaald. In de toekomst willen we ook particulieren bereiken die thuis klussen of in de tuin werken. De combinatie van een specialist in persoonlijke beschermingsmiddelen met een makkelijk toegankelijke website geeft Telva een sterk concurrentievoordeel.”
Ben jij net als Telva van plan om flinke stappen te zetten online? Wil je jouw klanten een slim klantportaal bieden waarin ze alles zelf kunnen regelen? We laten je graag zien hoe de webshop & ERP bedrijfssoftware van Logic4 je hierbij helpt. Neem contact op om vrijblijvend meer informatie te ontvangen.