Praktijkcase SubLub | Logic4 bedrijfssoftware & e-commerce
Praktijkcase SubLub
5 duikwinkels profiteren van gezamenlijke inkoop, alles-in-één bedrijfssoftware en een succesvolle webshop van Logic4.
Praktijkcase SubLub

Sublub

SubLub begon in de jaren ’90 als duikschool. Later kwam daar ook een winkel bij. Inmiddels is SubLub uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van 5 winkels en een goedlopende webshop. Eigenaar Daan Loeber vertelt: “Als je duikles geeft, vragen mensen automatisch waar ze hun duikspullen kunnen kopen. Het is dus vrij standaard om naast een duikschool ook een duikwinkel te hebben. Maar ook online verkoop is een essentieel deel, dat begint steeds duidelijker te worden.”

In deze case lees je hoe SubLub door slim in te kopen geen voorraadrisico’s neemt en hoe ze van een osCommerce webshop en e-mails in verschillende mappen overstapten op een alles-in-één systeem voor webshop en backoffice.

Bedrijfsinfo
E-tail, Retail B2C sublub.nl
Software
Logic4 ERP Logic4 Webshop

"Als je toch vanaf 0 wilt beginnen met nieuwe software, dan kun je het beter in één keer goed doen."

Daan Loeber Eigenaar

Onderscheidend vermogen

Daan zag een perfecte mogelijkheid om zich te onderscheiden in de markt. Hij zette een soort franchiseformule op waarbij ondernemers hun duikschool uitbreiden met een duikwinkel onder de vlag van SubLub. “Naast onze twee eigen winkels in Rotterdam en Amstelveen, hebben we drie partnerwinkels in Nieuwegein, Voerendaal en Zuidlaren. Die worden gerund door zelfstandig ondernemers.”

Samen meer bereiken

“We werken samen waar het kan en de verschillende winkels behouden zo toch hun eigen energie. Samen kunnen we dingen bereiken die je in je eentje niet zou kunnen. Binnenkomen bij leveranciers bijvoorbeeld, of tijd nemen om de webshop goed neer te zetten. Ons onderscheidend vermogen zit in het assortiment duik- en snorkelmateriaal, lage prijzen en snelle levering.”

Gezamenlijke inkoop en voorraad

Door met 5 winkels samen te werken kan SubLub onder andere betere Google AdWords campagnes draaien en groter inkopen. En dat slaat aan. “Als je het wereldje bekijkt, zie je vaak dat de winkels halve musea zijn. Winkeliers kopen in wat ze zelf leuk vinden, waardoor spullen soms 5 of 6 jaar blijven liggen en niet verkocht raken. De schaal om goed in te kopen heb je als zelfstandig winkelier niet en dat maakt het heel lastig. Daarom koop ik in voor alle SubLub winkels gezamenlijk”, aldus Daan.

Geen voorraadrisico’s

Hij vervolgt: “Ik bepaal voor 90-95% welke producten er in de winkels komen te liggen, omdat ik in de cijfers kan zien wat goed loopt. De overige 5-10% bepaalt de winkelier zelf op basis van zijn eigen ideeën. De voorraden zijn van mij en de winkeliers krijgen een commissie over dat wat verkocht is. Zo lopen de winkeliers geen voorraadrisico’s.” Een win-win situatie dus, zowel voor SubLub, voor de partnerwinkels én voor hun klanten.

Doelgroep uitbreiden naar online

Volgens Daan is het al een flinke uitdaging om zowel een duikschool als een winkel aan te sturen, laat staan dat daar ook nog een webshop bij komt. Hij licht toe: “Duikschool, winkel en internetwinkel zijn drie heel verschillende takken van sport. Het is heel moeilijk om als ondernemer goed te zijn in alle drie die dingen. Mijn strategie is daarom om SubLub online groot neer te zetten. De winkels liften vervolgens mee op de bekendheid van de internetwinkel en vice versa. Online en offline combineren is absoluut nodig om te overleven.”

Twee categorieën klanten

Door ook online aanwezig te zijn, heeft SubLub haar doelgroep enorm vergroot. “Ruwweg heb je twee categorieën klanten. Ten eerste de mensen die actief in Nederland duiken, die zijn verbonden aan een winkel of duikschool. Die zorgen voor zo’n 10% van de webshopverkopen. Ten tweede heb je de vakantieduikers. Zij hebben vaak in het buitenland leren duiken, willen daarmee verder gaan, hebben spullen nodig en gaan dan op internet kijken. Deze groep is veel groter en is voor ons dan ook het belangrijkst.”

Partijen die naar elkaar wijzen

De groei in het aantal winkels bracht logistieke uitdagingen met zich mee. “Vroeger werkten we met e-mails in verschillende mappen. Dat was de administratie. Bestellingen en voorraad tellen werden een steeds groter probleem. Ik had alles in mijn hoofd zitten, maar dat ging op een gegeven moment niet meer. Daarnaast hadden we een simpele website via osCommerce, maar ook dan zit je al snel aan €20.000 kosten per jaar. Toen ben ik gaan zoeken naar een geïntegreerd systeem.”

Horrorbeeld

Door zijn ervaringen met andere partijen wist Daan erg goed wat hij in ieder geval niet wilde. “Wat een nadeel is bij veel partijen, is dat de software gebouwd wordt in India of Oost-Europa, dat je zelf systemen moet gaan koppelen, of dat de website ondergeschikt is aan de bedrijfssoftware, zoals bij Valk. Voordat ik bij Logic4 uitkwam, heb ik het eerst nog geprobeerd met een partner die zei dat hij aan een Magento webshop wel een apart ERP systeem en kassasysteem vast kon knopen. Maar ik maakte me grote zorgen om de koppeling tussen de webshop en de kassa. En dat de partijen steeds met hun vinger naar elkaar zouden gaan wijzen. Aan dat horrorbeeld wilde ik niet beginnen.”

Overstappen van softwarepakket

Uiteindelijk kwam Daan via een online advertentie terecht bij Logic4. Na een traject van enkele maanden over de mogelijkheden van ons alles-in-één systeem mochten we SubLub verwelkomen als nieuwe klant! Naast dat Daan zelf het nieuwe pakket moest leren kennen, was hij als directeur ook het aanspreekpunt voor interne vragen over de software. Er kwam dus veel op hem af. “De implementatie heeft veel voeten in aarde gehad. Alles binnen je bedrijf gaat op de schop. Je moet instellen hoe je bedrijfsstromen lopen en hoe die in het systeem passen. Je moet veel uitzoeken en iedereen instrueren hoe ze ermee moeten werken. Maar als je toch vanaf 0 wilt beginnen, dan kun je het beter gelijk in één keer goed doen.”

Tip

De tip die Daan andere ondernemers wil meegeven is dan ook om niet aparte stukjes software aan elkaar te gaan knopen, maar alles in één keer aan te pakken. “Houd er wel rekening mee dat er tijd voor nodig is om te leren hoe alles werkt in de software. Je moet echt zelf goed willen kijken naar verbeteringen, het is niet ‘even voor erbij’. Het verandert je hele organisatie, in positieve zin!”

Whitepaper Bedrijfssoftware vergelijken

Je wil natuurlijk de perfecte software, maar bestaat deze ook? Waar moet je op letten bij het vergelijken? Hoe zorg je er voor dat je geen appels met peren vergelijkt?

Download whitepaper >

Wat heeft de software opgeleverd?

  • Zakendoen met één partij
  • Meer overzicht. “We zijn minder afhankelijk van één persoon die alles in zijn hoofd heeft. Iedereen kan ermee werken.”
  • Makkelijk bijhouden van prijzen in de kassa en op de website
  • Efficiënte functies voor orders uitleveren, facturatie, reparaties verwerken
  • Pakketten samenstellen. “Een duikset bestaat al snel uit 15 onderdelen. Als alles los wordt verkocht moet de klant maar net snappen wat hij moet kiezen en hoe hij het aan elkaar moet knopen. De duiksets worden nu op een logische manier als pakketten aangeboden op de website.”
  • Succesvolle webshop. “Het is leuk om te zien dat de website begint te lopen – en hard ook. De uitgaven aan online advertenties zijn 50% omhoog gegaan, maar de omzet ook.”
  • Groeimogelijkheden. “Als een ondernemer naar mij toekomt dat hij zijn winkel ook bij SubLub wil aansluiten, dan is dat qua software in één dag geregeld. Zo gemakkelijk uitbreiden had een paar jaar geleden niet gekund, nu wel.”
Meer weten over Logic4 webshop & bedrijfssoftware?

Heb je interesse in een vrijblijvende kennismaking, een prijsopgave of een demo van de software? Vul dan je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om je vragen te beantwoorden!

Zoek door onze site
Demo aanvragen