Spinning® is ‘s werelds nr. 1 merk in indoor cycling. In 1991 bedacht in een garage in Santa Monica en inmiddels zo’n bekend merk dat het synoniem is voor alles wat met indoor cycling te maken heeft. We spreken met Daniëlle Stougje en Andre Struik. Daniëlle is eindverantwoordelijk voor Mad Dogg Athletics Europe B.V., medewerker van het eerste uur en direct rapporterend aan de Amerikaanse eigenaar. Andre startte precies tien jaar geleden bij Mad Dogg Athletics. Op zijn visitekaartje staat programmamanager, maar in de praktijk is zijn takenpakket veel uitgebreider en zodoende was hij ook nauw betrokken bij de volledige implementatie van de Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware.
Mad Dogg Athletics, Inc is het moederbedrijf van de bekende merken Spinning®, Peak Pilates®, FitCore™, CrossCore®, Resist-a-ball®, SPINFitness® en Ugi®
In deze case vertellen Daniëlle en Andre over de uitdagingen voor hun merken Spinning® en Peak Pilates®, hun zoektocht naar een nieuw e-commerce systeem, waar ze tegenaan liepen met hun huidige software en hoe ze na een jaar Logic4 tevreden terugkijken op de tijdwinst die ze nu behalen en de professionaliseringsslag die ze hebben gemaakt. Bekijk ook de video.
“Eigenlijk is ons succes ook een beetje onze uitdaging geworden”, vertelt Daniëlle. “Spinning® wordt veelal gebruikt als generieke term voor iets wat wel degelijk een merk is.” Andre vult aan: “Mensen hebben het vaak over een “spinning les” of over de sport “spinning”, terwijl de juiste terminologie “indoor cycling” is. Spinning® is als merk de grondlegger van deze sportcategorie.”
“Voorheen draaiden we op een Amerikaans systeem dat niet toegespitst was op de Europese markt. Hierdoor moesten veel handmatige handelingen gedaan worden wat één van de redenen was om over te stappen naar Logic4. Voor Spinning.eu is het echt de bedoeling dat we flink gaan groeien in retail sales. Nu we Logic4 goed hebben staan is onze volgende uitdaging dat we door middel van search engine optimatization veel meer klanten naar onze websites gaan krijgen, meer conversies behalen en andere doelgroepen aanboren. Daar is nog behoorlijk wat terrein te winnen en dat gaat z’n vruchten afwerpen. We zijn nu met jullie marketingpartner Team Nijhuis hard aan het werk om dat voor elkaar te krijgen.”
Vanuit het Europese kantoor in Maassluis (8 medewerkers) worden Europa, het Midden-Oosten en Afrika bediend. Daniëlle vertelt: “Voor onze Peak Pilates® lijn produceren we zowel in Amerika als in Azië. De Spinning® apparatuur wordt geproduceerd in Azië en dan hebben we natuurlijk nog allerlei accessoires en kleding die her en der vandaan komen. Dat wordt allemaal geïmporteerd en via ons distributienetwerk weer afgezet naar het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Wij zijn de groothandel en kruidenier in één.”
“Via de webshops verkopen we aan enthousiastelingen, Spinning® instructeurs en pilatesinstructeurs en daarin hebben we de ambitie om nog meer marktaandeel te verkrijgen. Daarnaast is er de verkoop aan distributeurs, dealers, sportscholen, studio’s en onze Master Instructeur. Dat verloopt niet allemaal via de webshop, maar veelal via de Logic4 backoffice. We hebben een eigen salesafdeling die hiervoor zorgdragen. Dus het zijn twee verschillende afzetstromen.”
“Voor Logic4 werkten we met BigCommerce, een Amerikaans systeem. En daarvoor hadden we een eigen custom build systeem. Met BigCommerce liepen we er vooral tegenaan dat het een gerenommeerd e-commerce platform is, maar niet toegespitst op de Europese markt. We zaten in een transitie en moesten naar een systematiek toe, waarbij in ieder land aparte btw-percentages berekend moesten gaan worden. Er kwam van alles op ons af en daar was het BigCommerce systeem gewoon niet toereikend voor.”
Daniëlle vult aan: “Ons ERP systeem was van Unit4 Multivers en er was geen mogelijkheid om dat te koppelen. Hierdoor was het orderproces in die tijd best inefficiënt. De order printen en overkloppen in ons ERP systeem en daarna nogmaals in het verzendprogramma. We werken nu alweer een jaar met Logic4 en het is grappig hoe snel je gewend raakt aan de professionaliseringsslag die we hebben gemaakt.”
“We zijn behoorlijk kritisch en zitten overal redelijk kort op. En dat is aan de ene kant natuurlijk heel goed. Je staat voor het bedrijf en de acties die je wilt doen. Aan de andere kant kan ik me best voorstellen dat ze bij Logic4 weleens hebben gedacht, daar heb je hen weer.”
Daniëlle Stougje, Vice President Operations EMEAVanuit Amerika kwam het verzoek om met e-commercebedrijf Shopify te gaan praten. “Ik bezocht ze na een eerste contact bij de Webwinkel Vakdagen en in diezelfde tijd hadden we ook een goed gesprek met Cloudsuite. En of het zo moet zijn kwam op dat moment Logic4 in mijn LinkedIn voorbij. Direct aan Andre doorgestuurd met de mededeling: volgens mij moeten we hier ook iets mee! Shopify hadden we al gedag gezegd, want dat werd veel te ingewikkeld met wat wij wilden.”
Bij Cloudsuite hadden we een goed gevoel, alleen hadden we het idee dat we daar wellicht niet de juiste schaalgrootte voor hadden. En uiteindelijk vonden we het toch ook wel heel prettig dat Logic4 alles in één was, zodat er minder kinken in kabels konden komen door koppelingen.” Andre: “Wel een behoorlijke uitdaging, want we gingen op zoek naar een e-commerceplatform en toen kwam ineens ERP erbij. Ik dacht, serieus, gaan we naast een nieuwe e-commercesysteem ook nog aan de slag met een nieuw ERP systeem? We kregen een soort flashback van 5 jaar daarvoor. Toen waren we al geswitched van het ene ERP systeem naar het andere ERP systeem en daar was behoorlijk veel energie ingestoken. Door de gesprekken met Logic4 kregen we er toch een goed gevoel bij.”
Door Covid werden de gesprekken met Logic4 even in de koelkast gezet. Immers, de sportscholen gingen dicht en het was onzeker hoe het verder zou gaan. Toch kreeg alles een enorme boost door de groei van het thuisgebruik. Andre: “Dat hadden we niet verwacht. Moesten we ons nog meer suf kloppen, want alles moest handmatig gedaan worden. Toen hebben we midden in Covid gezegd, we starten met Logic4.
Uiteindelijk heeft het ons nog wel wat werk gekost om alles te krijgen zoals het nu is. Zo moesten bijvoorbeeld de debiteuren overgezet worden. Dat klinkt simpel. Een export en een import, echter de export kon niet 1-op-1 geïmporteerd worden. We hebben toen handmatig door allerlei Excel sheets moeten gaan voordat ze geïmporteerd konden worden. Daar hebben we uiteindelijk toch nog wel aardig wat werk mee gehad.”
“De one-stop-shop van Logic4 heeft wel iets moois inderdaad. Om daarmee verder uit te bouwen en uit te breiden. In plaats van dat je met drie verschillende leveranciers moet gaan werken. Voor je PIM, voor je ERP, voor je e-commerce.”
Andre Struik, International Programs Manager EMEA“Wat heel mooi is en ik denk dat we daar zelf nooit aan gedacht zouden hebben, is de volledige integratie”, vertelt Andre. “Dus je hele workflow in één systeem. Helemaal in het begin hebben we getwijfeld, want daar liggen ook potentiële risico’s. Aan de andere kant; je hoeft niet meer verschillende systemen te hebben en allerlei koppelingen. En dat is waar we voorheen tegenaan liepen met al die koppelingen. Continu wordt er naar elkaar gewezen en het is altijd weer de andere partij die het gedaan heeft.”
Daniëlle: “De Logic4 consultants weten heel veel van het systeem. Voor hen is alles heel logisch en dat was het voor ons natuurlijk nog niet. Voor ons was alles nieuw. Mijn advies aan nieuwe Logic4 klanten is om je bij de onboarding en implementatie goed te laten informeren over wat er allemaal mogelijk is in het systeem en goed na te denken over waarom je bepaalde keuzes maakt. We hebben zelf achteraf alweer een aantal zaken herzien, omdat we er nu achter komen dat dit beter anders had gekund.”
Daniëlle: “We waren echt alles aan het overkloppen. Nu schiet het gewoon in een keer het systeem door. Dat is voor veel mensen een vanzelfsprekendheid, maar dat was het voor ons helemaal niet. Echt wel een enorme win. Zeker met betrekking tot de oude systemen.”
Andre: “Vorig jaar is er nieuwe btw-wetgeving gekomen. Nu moet op basis van het afleveradres de btw bepaald worden. Dat was in het vorige systeem één groot drama geworden.”
Andre: “We willen onze Duitse klant een Duitse website bieden. Dat was in het vorige systeem wel mogelijk, maar dan kregen we voor elke taal een aparte backend. We hebben nu 8 webshops, dan moet je vanuit orderfulfilment 8 verschillende backends langs om een order maken. Dat gaat natuurlijk nergens over. Daar hebben we voor klanten veel winst behaald, dat het voor hen 1 website is, in hun eigen taal.”
Danielle: “Logic4 voelt als een familiair bedrijf. De samenwerking ervaren wij als heel prettig. Een Logic4 medewerker heeft ook echt een gezicht. We zien het echt meer als een samenwerking en niet dat we alleen maar wat bij Logic4 afnemen.”
Herken jij de uitdagingen van Daniëlle en Andre? Ook veel tijd kwijt met het handmatig inkloppen van data en vervelende discussies met naar elkaar wijzende softwarepartijen wanneer koppelingen het laten afweten? Vraag een vrijblijvende demo aan. Dan laten we je zien wat de Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware voor jouw bedrijf kan betekenen. Dit kan online en vraagt een halfuurtje van je tijd.