Rofra Home begon zo’n 35 jaar geleden als klassieke woonwinkel in het centrum van Apeldoorn, maar is inmiddels uitgegroeid tot retailer, groothandel én producent van meubels. Met een twintigtal vestigingen in Nederland en nog een aantal in het buitenland is het een grote uitdaging om alles wat op die verschillende plekken speelt samen te brengen naar één centraal punt.
Om zich te onderscheiden in de markt is eigen productie van meubels door de jaren heen steeds belangrijker geworden voor Rofra Home. Tim Schimmel, managing director, vertelt: “Om te voorkomen dat wij hetzelfde product leveren als de buurman hebben wij de productie en modelontwikkeling in huis gehaald. Tafels, kasten, stoelen, noem het maar op. Wij maken alles en kunnen alles maken. Dat maakt wel dat het hele proces een stuk complexer is geworden.”
“Alles wat op die verschillende plekken in Europa gebeurt moet uiteindelijk vertaald worden naar één centraal punt van waaruit je alle zaken regelt, zodat je dat volume kan omzetten naar slagkracht. Met een gezamenlijke inkoop sta je het sterkst, gaat het het snelst en heb je alles het beste onder controle”, aldus Schimmel. “Wat met name belangrijk is, is controle op je processen, waaronder voorraadbeheer. We hebben hier 20.000m² magazijn met daarin 5.000 verschillende artikelen – dat is een heel grote brij aan data. Juist omdat er zoveel klant-specifieke producten bij zitten, moet je precies weten waar die ene stoel in die ene kleur met die ene poot staat.”
Voordat Rofra Home met de software van Logic4 werkte, maakte het bedrijf gebruik van een ander softwarepakket. De persoon die destijds eindverantwoordelijk was, was niet tevreden over het oude pakket en vond dat het tijd werd voor een toekomstbestendig pakket. Hij was al bekend met Logic4 en zodoende zijn ze bij dit pakket uitgekomen. Schimmel licht toe: “De eisen die we stellen aan software zijn dat het altijd werkt en dat het toegankelijk en makkelijk is.”
“Collega’s die met andere pakketten zoals SAP gewerkt hebben, gaven aan dat die systemen best intimiderend kunnen overkomen. Dat heb je bij de software van Logic4 totaal niet. Als je met Windows overweg kan, dan kun je ook hiermee overweg. Het zijn allemaal grote duidelijke knoppen, dus niemand hoeft bang te zijn om op het verkeerde knopje te drukken.”
“Andere softwarepakketten zijn vaak meer geënt op bijvoorbeeld CRM. De software van Logic4 is veel breder, die belicht het hele bedrijfsspectrum. Alle afdelingen in dit bedrijf maken gebruik van de software van Logic4. Het begint allemaal in de winkel, waar door de verkoop alle bestelinformatie in het systeem wordt gezet. Alle orders worden verzameld en in één keer bij de fabriek besteld. Verder hebben we te maken met inkoop, inkomende en uitgaande goederen, ritplanning, facturatie, en – wat voor ons erg belangrijk is – de productieplanning van de spuiterij. Met het juiste programma kun je alles goed categoriseren en volgen. Zo hebben we alles inzichtelijk en kunnen we ervoor zorgen dat alle spullen op tijd bij de klant staan. Dat zijn dingen waar Logic4 heel veel gebracht heeft ten opzichte van onze oude oplossing.”
Eén van de twee webshops van Rofra Home draait via het Logic4 platform. “Wat daarbij belangrijk is, is dat alles wat in het systeem staat, ook op de webshop staat – en andersom. Het is realtime gekoppeld, dus de voorraad gaat ook netjes mee. Veel grote webwinkels gaan tot op de dag van vandaag nog ’s nachts ‘op slot’ en wordt de voorraad compleet opnieuw ingeladen. Bij Logic4 loopt alles realtime mee en dat is zeker een voordeel ten opzichte van veel andere aanbieders.”
Wat zijn de voor- en nadelen van koppelingen? Tegen welke problemen loop je aan bij losse systemen? Is het mogelijk om alles in één systeem te hebben?
Ontvang whitepaper >“Bij Rofra Home spelen er heel veel bedrijfsprocessen. Dat alles is lastig te integreren als je een pakket zo van de plank haalt. Ons vorige softwarepakket was compleet op maat gebouwd voor onze organisatie, ook omdat we altijd goed luisteren naar de wensen van de mensen op de werkvloer. Maar daardoor draag je ook alle ontwikkelingskosten zelf. We zijn nu dus overgestapt naar een meer standaard aanbieding, aangevuld met een deel maatwerk. Bij Logic4 maak je met meerdere bedrijven gebruik van hetzelfde dienstenpakket en profiteer je gezamenlijk van de doorontwikkeling. Daardoor kun je een stuk besparen.”
Het gebruik van de bedrijfssoftware van Logic4 heeft Rofra Home vooral veel overzicht opgeleverd. “Vroeger had je voor ieder onderdeel van het bedrijfsproces een specialist nodig als je dieper op de materie wilde ingaan. Wat ik zelf het handigst vind is dat je nu in een oogopslag eenvoudig inzicht hebt in alle processen en de output. Mocht er een keer een probleem zijn met een bestelling, dan wordt dat ook geregistreerd en heb ik alles bij elkaar: de originele order, de melding van de klant, de bijbehorende e-mails, foto’s, enzovoort. Het hele verhaal is op één plek toegankelijk en dat maakt dat je nooit aan het zoeken bent.”
Ziet u er tegenop om over te stappen naar een ander softwarepakket? Dat is niet nodig! Wij begeleiden u van A tot Z bij de implementatie. Lees de succesverhalen van onze klanten en stel gerust al uw vragen aan onze consultants.