Toolmax - Logic4
vooruitgang boeken
Van verouderd Magento-platform naar Logic4
vooruitgang boeken

Toolmax

In 2005 begon het succesverhaal van ToolMax als een gezamenlijk initiatief van twee zwagers. Eén had een groot IT-bedrijf, de ander een bouwmarkt. Ze bundelden hun krachten en startten een webshop voor professioneel gereedschap. Het idee was simpel maar doeltreffend: technische knowhow gecombineerd met leveranciersconnecties. Wat begon als een experiment in een bescheiden kantoortje bij de bouwmarkt groeide uit naar een webshop met 160.000 artikelen van 300 merken en meer dan 70 medewerkers. ToolMax plaatste zich ermee in de top drie van Nederlandse webshops voor professioneel gereedschap.

In deze case vertellen Frans Koopmans (directeur), Hielke Dijkstra (Product Manager) en Jouri Jutten ( financieel directeur) onder andere over:

  • hoe we de import van artikelbestanden hebben geautomatiseerd;
  • waarom ze het Magento-platform hebben vervangen door Logic4;
  • waarom ze niet meer afhankelijk zijn van eigen ontwikkelaars;
  • hoe we hun online productpresentatie aanzienlijk hebben verbeterd.
Bedrijfsinfo
Techn. groothandel B2B en B2C Toolmax.nl
Software
Logic4 ERP Logic4 Webshop

“De samenwerking met Logic4 heeft niet alleen onze huidige uitdagingen aangepakt, maar we zien het als een partnerschap dat ons zal ondersteunen bij toekomstige optimalisaties en groei.”

Frans Koopmans Directeur ToolMax

Uitdagingen bij groei

De focus op de ZZP’er en de kleine aannemer vereist een compleet assortiment. “We onderscheiden ons in de breedte van het assortiment. Dat kleine onderdeeltje dat niemand wil verkopen, dat hebben wij wel.” De groei bracht echter uitdagingen. Het streven om altijd het complete assortiment aan te willen bieden, maakte het handmatig plaatsen van producten bijna onmogelijk. Bij elke samenwerking met een fabrikant of leverancier moest het hele assortiment worden geïmporteerd, vaak enkele duizenden producten in één keer. Dat maakte automatisering noodzakelijk. Met de gestroomlijnde importfunctionaliteit in Logic4 verloopt dit proces nu veel efficiënter voor ToolMax.

Magento 1 en 2: een wereld van verschil

Voor de overstap naar Logic4 werkte ToolMax met het Magento-platform. De wens om over te stappen was er al eerder, maar de overgang van Magento 1 naar 2 vormde een obstakel. Frans vertelt daarover: “We zijn heel lang bezig geweest met de bouw van Magento 2. Alleen, Magento 1 en Magento 2 is zo’n wereld van verschil. Eigenlijk is het gewoon een compleet ander systeem. Het ontwikkelingsproces stagneerde, technische beperkingen ontstonden en onderhoud werd complex. We liepen tegen problemen aan die de groei frustreerden

“In Logic4 vonden we een partner waarbij we relatief snel over zouden kunnen. We zaten al 2 jaar met dat Magento project en we moesten een keer over, want Magento 1 werd steeds trager en kreeg steeds meer bugs.”

Hielke Dijkstra, Product Manager

Monitoring en probleemoplossing op afstand

Technische problemen werden soms pas na impact op de bedrijfsvoering opgemerkt, zelfs buiten werktijden. Frans vertelt: “Op het moment dat je webshop ’s nachts om 3 uur een storing had, kwamen we er pas ’s ochtends achter. Dan was het te hopen dat je een IT’er kon bereiken die het gelijk kon oppakken. Dat wilden we niet meer.”

Dit bewustzijn van beperkingen leidde ToolMax naar Logic4 voor een SaaS-oplossing, waardoor ze niet meer afhankelijk waren van interne ontwikkelaars. Monitoring en probleemoplossing wordt nu 24/7 door Logic4 geregeld.

Logic4 als digitaal ecosysteem

Binnen e-commerce zijn koppelingen meestal onvermijdelijk. Als digitaal ecosysteem biedt Logic4 daarom op basis van het “best-of-breed”-principe de mogelijkheid om via de API andere software aan te sluiten. Frans vertelt: “In Magento kwamen de orders binnen, beheerden we het assortiment en konden we ook importbestanden inladen. De orderverwerking ging vervolgens via Picqer, ons WMS systeem. Ook nu werken we nog met Picqer. Waar voor andere bedrijven de WMS oplossing binnen Logic4 gewoon prima kan volstaan vonden we dit voor onze omvang te basic. De combinatie van Logic4 met Picqer werkt voor ons beter. We hebben daarom in eigen beheer een koppeling gebouwd om dit te laten functioneren.”

Migratie en livegang

Wat aanvankelijk als een relatief vlotte overgang werd ingeschat, bleek toch complexer en omvangrijker te zijn dan verwacht. De grootte van de databestanden van ToolMax brachten uitdagingen met zich mee. Deze uitdagingen werden in nauwe samenwerking en gezamenlijke inspanning overwonnen, waardoor de geplande livedatum toch werd behaald, nadat deze eerder uitgesteld was. Uiteindelijk bracht het project waardevolle inzichten die zouden bijdragen aan een aantal verdere optimalisaties voor zowel Logic4 als ToolMax (creating success together).

Wat heeft de samenwerking tot nu toe opgeleverd?

Frans: “We kunnen nu weer stappen vooruit maken. De mogelijkheid om eenvoudig rijkere content toe te voegen aan productpagina’s is een gamechanger. Voorheen was de online presentatie beperkt tot eenvoudige tekst en afbeeldingen. Met Logic4 kunnen we nu video’s en tientallen afbeeldingen in één keer importeren, waardoor de productpresentatie aanzienlijk is verbeterd.”

Hielke: “Een ander groot voordeel is de verbeterde indexering op zoekmachines. We merkten dat Google onze Magento-websites “keihard afstrafte”. Met Logic4 kunnen we producten snel online zetten die ook direct goed geïndexeerd worden. Dit heeft een aanzienlijke impact op onze zichtbaarheid in de zoekmachines.”

Jouri:  “Graag zien we deze CRO en SEO optimalisaties sneller toegepast, maar we merken dat Logic4 wel meedenkt en de juiste kant op beweegt. Waar we dit eerder zelf in de hand hadden, moeten we nu soms wat geduld hebben. Maar dit weegt volledig op tegen hoe we het eerder hadden.”

Frans: “Mooi is ook dat we nu een vaste contactpersoon bij Logic4 hebben. Hij kan nog wat dieper in de systemen kijken. Hij begrijpt onze vraagstukken goed en zorgt ervoor dat het ook vlot opgepakt wordt.”

Jouri: “Met Logic4 hebben we niet alleen technische problemen overwonnen, maar ook onze online aanwezigheid versterkt. Het stelt ons in staat om de klantbeleving te vergroten en verdere groei te realiseren.”

Klantvriendelijkheid en verdere optimalisatie

Hoewel ToolMax al aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt met Logic4, blijven ze streven naar verbeteringen. Het optimaliseren van de webshop voor een nog betere klantvriendelijkheid staat hoog op de agenda. Er wordt gewerkt aan het implementeren van geavanceerde zoekfilters en een nieuwe zoekfunctie die binnenkort live gaat.

Bovendien wordt de focus op conversie-optimalisatie (CRO) versterkt. Zo werkt ToolMax met een e-commerce agency voortdurend aan het vereenvoudigen van de check-out ervaring door visuele elementen aan te passen om gebruikersvriendelijker te zijn. Een continue evaluatie van de site is essentieel om de gebruikerservaring te verbeteren.

Ook de klantbeleving vergroten en verdere groei realiseren?

Maak kennis met de mogelijkheden van Logic4 alles-in-één webshop en bedrijfssoftware. Vul het formulier in en ontvang een vrijblijvende online demo.

Zoek door onze site
Demo aanvragen